tor_erik Skrevet 2. februar 2011 Del Skrevet 2. februar 2011 Men her hvor jeg bor er det ekstremt mange rettstrekker, den lengste på nærmere en km, og da er det frustrerende å få blinking i trynet flere hunde meter før lysene kan møtes. Vi har dessuten forferdelig mye elg, så det er viktig å se godt så lenge som mulig. Det er en svært vanlig feil at man tror fjernlysene skal slukkes i det øyeblikk to biler har retning mot hverandre. 4 Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 4. februar 2011 Del Skrevet 4. februar 2011 Det er også svært vanlig at folk tror de blir blendet bare de ser at møtende trafikanter har fjernlys aktivert. Ligger man i en forholdsvis brå yttersving, med et felt i mellom, skal lysene være alvorlig feiljustert for å klare å være i nærheten av møtende trafikanter som holder innersving. 1 Lenke til kommentar
Andzel Skrevet 8. februar 2011 Del Skrevet 8. februar 2011 Synes det er genialt når folk blinker på deg når du tar en hard venstre sving med fjernlys på :S. De lyser jo rett ut i skogen uansett så lurer på hva folk ser på noen ganger :S Lenke til kommentar
oab-1966 Skrevet 24. februar 2011 Del Skrevet 24. februar 2011 (endret) http://www.nettavisen.no/motor/article3076336.ece Har sett veldig mye rart i trafikken og blir ikke overrasket over slike situasjoner. Men jeg klarer ikke forstå hvorfor folk endrer sinnstemning totalt når de setter seg inn i bilene sine og fortrenger alt de har lært om folkeskikk? Har selv opplevd aggresive billister, det var faktisk i dag det skjedde. Jeg kjørte datteren min på 8 år på vei til rideskolen i ettermiddag. Kjørte opp en lang bakke med to filer i samme kjøreretning og passerte en stor amerikansk SUV som akkurat hadde svingt av motorveien og inn på den veien jeg kom kjørende. Han hadde tenkt å bytte fil og komme seg foran min bil før rundkjøringen i toppen av bakken, men rakk det ikke, noe som fikk ham til å klikke helt fullstendig. Jeg vil opplyse at jeg holdt fartsgrensen og hadde en jevn fart hele veien og sakket så ned farten før rundkjøringen og kjørte med andre ord, helt forsvarlig. Min "forbrytelse" var at jeg var før ham inn i rundkjøringen. Jeg merket tydelig at fyren i SUV'n var forbanna da vi kjørte ut av rundkjøringen. Han tutet helt vilt, satte på fullt lys og lå klistret helt inntil støtfangeren. Da jeg stoppet ved et veikryss, la han bilen sin ved siden av min bil og var helt vill i blikket og rabiat. Jeg rettet så blikket mot denne illsinte billisten og bare ristet på hodet over hans oppførsel, noe som fikk ham enda mere forbanna. Han hadde tenkt seg en annen vei enn meg i krysset, men kom til å sette etter meg på nytt. Der og da befant jeg meg i denne situasjonen bakom rattet med datteren min i baksetet og en illsint og rabiat fyr i en stor amerikansk SUV klistret helt inntil støtfangeren, noe jeg skulle tro han var ute etter å drepe meg. Tankene romstrerte oppi hodet på meg midt i kampens hete. Hva skjer nå, hva gjør jeg, skal jeg stoppe og konfrontere ham, tenkte jeg. Med hensyn til datteren min, valgte jeg å riste ham av meg, noe jeg lyktes med. Om jeg hadde vært alene i bilen, hadde jeg selvfølgelig stoppet og konfrontert fyren over hans oppførsel og spurt hva som hadde feilet ham og eventuellt forsvart meg om det hadde vært nødvendig. Denne episoden jeg opplevde var nesten som å se en film der rabiate bilister i store amerikanske firehjulstrekkere forfølger sine medtrafikanter og gjør livet til et sant helvete for dem. Slike episoder har skjedd her langs norske veier med materiell og personskade som følge. Jeg mener sånne som oppfører seg helt rabiat i trafikken, har ikke noe bakom rattet å gjøre og skulle vært fratatt lappen for evig. Hva ville dere ha gjort i en lignende situasjon, enten med unger i baksetet eller vært alene i bilen? Kom med deres synspunkter. Endret 24. februar 2011 av oab-1966 Lenke til kommentar
oab-1966 Skrevet 24. februar 2011 Del Skrevet 24. februar 2011 En sak kan jo ha to sider og de aller fleste kan miste besinnelsen som å tute og vise finger'n, sånn er det bare, men det blir noe helt annet når noen få tar skrittet enda lenger som å forfølge og opptre direkte truende og voldelig, noe som er helt uakseptabelt og kan overhodet ikke under en hver omstendighet forsvares. Lenke til kommentar
Andzel Skrevet 24. februar 2011 Del Skrevet 24. februar 2011 http://www.nettavisen.no/motor/article3076336.ece Har sett veldig mye rart i trafikken og blir ikke overrasket over slike situasjoner. Men jeg klarer ikke forstå hvorfor folk endrer sinnstemning totalt når de setter seg inn i bilene sine og fortrenger alt de har lært om folkeskikk? Har selv opplevd aggresive billister, det var faktisk i dag det skjedde. Jeg kjørte datteren min på 8 år på vei til rideskolen i ettermiddag. Kjørte opp en lang bakke med to filer i samme kjøreretning og passerte en stor amerikansk SUV som akkurat hadde svingt av motorveien og inn på den veien jeg kom kjørende. Han hadde tenkt å bytte fil og komme seg foran min bil før rundkjøringen i toppen av bakken, men rakk det ikke, noe som fikk ham til å klikke helt fullstendig. Jeg vil opplyse at jeg holdt fartsgrensen og hadde en jevn fart hele veien og sakket så ned farten før rundkjøringen og kjørte med andre ord, helt forsvarlig. Min "forbrytelse" var at jeg var før ham inn i rundkjøringen. Jeg merket tydelig at fyren i SUV'n var forbanna da vi kjørte ut av rundkjøringen. Han tutet helt vilt, satte på fullt lys og lå klistret helt inntil støtfangeren. Da jeg stoppet ved et veikryss, la han bilen sin ved siden av min bil og var helt vill i blikket og rabiat. Jeg rettet så blikket mot denne illsinte billisten og bare ristet på hodet over hans oppførsel, noe som fikk ham enda mere forbanna. Han hadde tenkt seg en annen vei enn meg i krysset, men kom til å sette etter meg på nytt. Der og da befant jeg meg i denne situasjonen bakom rattet med datteren min i baksetet og en illsint og rabiat fyr i en stor amerikansk SUV klistret helt inntil støtfangeren, noe jeg skulle tro han var ute etter å drepe meg. Tankene romstrerte oppi hodet på meg midt i kampens hete. Hva skjer nå, hva gjør jeg, skal jeg stoppe og konfrontere ham, tenkte jeg. Med hensyn til datteren min, valgte jeg å riste ham av meg, noe jeg lyktes med. Om jeg hadde vært alene i bilen, hadde jeg selvfølgelig stoppet og konfrontert fyren over hans oppførsel og spurt hva som hadde feilet ham og eventuellt forsvart meg om det hadde vært nødvendig. Denne episoden jeg opplevde var nesten som å se en film der rabiate bilister i store amerikanske firehjulstrekkere forfølger sine medtrafikanter og gjør livet til et sant helvete for dem. Slike episoder har skjedd her langs norske veier med materiell og personskade som følge. Jeg mener sånne som oppfører seg helt rabiat i trafikken, har ikke noe bakom rattet å gjøre og skulle vært fratatt lappen for evig. Hva ville dere ha gjort i en lignende situasjon, enten med unger i baksetet eller vært alene i bilen? Kom med deres synspunkter. Utrolig hva folk kan gjøre i trafikken. :S. Veit ikke hva jeg hadde gjort, spørs veldig på humøret tror jeg. Lenke til kommentar
BaronSlask Skrevet 24. februar 2011 Del Skrevet 24. februar 2011 Hm, jeg vil gjerne se kartutsnitt fra hvor dette skjedde. Syns det var vanskelig å sette seg inn i situasjonen ut i fra posten. Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 25. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2011 Les denne artikkelen og bli sjokkert http://www.aftenbladet.no/lokalt/stavanger/Beit-kvinnelig-bilist-som-viste-fingeren-2814110.html Mannen fikk en kraftig bot, men det står ingenting om førerkortet ble beslaglagt. Er det virkelig mulig å slippe slike syke mennesker ut i trafikken igjen?? Lenke til kommentar
Jason P. C. Skrevet 25. mai 2011 Del Skrevet 25. mai 2011 Kun bot, ikke fengsel? Han burde aldri få nærme seg en bil igjen, ta lappen fra han straks Lenke til kommentar
Kent Touch This Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 I mine yngre dager tutet jeg på en kar i 50-årene som kuttet feltet mitt i en rundkjøring. Han ble helt vill, stoppet opp rett etter rundkjøringen (i rushtiden) og kom bort til meg. Han spurte hvorfor jeg tutet på han og jeg svarte med et glis "fordi du kjører som en idiot". Det var tydeligvis nok til å få det til å svartne for han, han ga meg et knyttneveslag midt i panna før han løp og satte seg i bilen igjen. Jaktet på han i rundt 40 minutter og til slutt da han stoppet lappa jeg til han med flat hånd så han gikk i bakken. Fantastisk å se en godt voksen mann gråte :-) Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 Hva lærte vi av det? Jo at den komentaren som blei brukt, IKKE funka.. Hadde du heller brukt en seriøs måte å fortelle det på, ja da kan det i beste fall hende du hadde fått en unnskyldning Meeeen, når sant skal sies, så har jeg havna borti noen bygdeoriginaler, tufser og "besserweissere" opp igjenom, og da er det ikke alltid like lett å holde seg (Egen erfaring fra min side sa du?, Helt riktig!) Sånn som dama som sto å kjefta på bilen min etter at hu kjørte borti den på en parkeringsplass. Hvor var jeg? Jo, jeg sto å betalte i butikken, og får da med meg at bilen min blei litt skjelt ut.. Stakkars bilen min hadde jo ikke gjort noe annet enn å stå der å hvile seg litt Har noen andre prakteksemplarer, men det mest skremmende var en 16-åring på moped som blir påkjørt av en kar på i 50-60-åra, på størrelse med en liten traktor. Etter ulykka, som helt klart var bilfører´s feil (han tok igjen mopeden og la 16-åring i bakken med fronten på bilen, så ikke ulykka, så vet ikke om det var rett på bakfra eller om han traff med hjørnet på vei forbi), så går karen ut til guttevalpen som ligger rett ut på bakken, drar av han hjelmen, lirer av seg noen gloser om sinking av trafikken før han gir mopedføreren noen ganske kraftige slag før han setter seg i bilen å kjører Fikk bare med meg etterspillet, så fikk ringt politiet som etter relativt kort tid hadde henta mannen for samtale på kontoret. 1 Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 28. mai 2011 Del Skrevet 28. mai 2011 Hm, jeg vil gjerne se kartutsnitt fra hvor dette skjedde. Syns det var vanskelig å sette seg inn i situasjonen ut i fra posten. Enig. Svaret mitt avhenger litt av hvordan veien faktisk så ut i området. (Det er altså oab-1966 jeg svarer til.) Lenke til kommentar
Sink Skrevet 29. mai 2011 Del Skrevet 29. mai 2011 Tihi, jeg har hatt en slik opplevelse i den rundkjøringa der jeg også. Kom fra venstre på bildet der og skulle inn i parkeringshuset, fra høyre kommer det en uten planer for å stoppe for oss i rundkjøringa(vi var to biler). Må selvsagt stoppe og kameraten min i bilen bak gir han fingern. Dette likte denne sjåføren dårlig, han fulgte oss inn i parkeringshuset og trua oss med juling. Tydligvis lite gjennomtenkt, da vi alle var ute av bilene våre, en vennegjeng på 5stk, kjørte han sin veg igjen. Lenke til kommentar
Sierra149 Skrevet 29. mai 2011 Del Skrevet 29. mai 2011 Hadde også et møte med en artig bilist i vinter. Jeg skulle ut på E6, 100-sone, og hadde en XC90 foran meg. Og han kunne virkelig ikke bruke akselerasjonsfeltet. Greia er jo at man skal komme fortest mulig opp i riktig fart (100-110 km/t), så du har god tid og kan tilpasse deg en luke. Han foran meg trodde tydeligvis det heter "kjør-sakte-frem-og-se-om-det-er-klart-felt". Han holdt 30-40 km/t. Vanligvis når jeg møter sånne pleier jeg bare å krysse sperrelinja og legge meg ut på motorveien før det egentlig er lovlig, men det var ikke mulig her pga en grøft mellom veien og aks-feltet. Så jeg ligger på hornet, og tror du ikke fyren sakker enda mer av. Jeg slår på fjernlys og fortsetter å tute. Han Han svinger ut på sperrefeltet der hvor akselerasjonsfeltet nærmere seg motorveien, og stopper. Jeg tenker at jeg kanskje kunne forklare han hvorfor jeg tutet (har jo egentlig ikke dårlig tid, er bare svært utålmodig ovenfor sånne ekstreme sinker), og stopper like foran han. Så ser jeg at døra hans smeller opp, mannen selv ser ut som han har lyst til å drepe meg, og han kommer farende mot bilen min. Noe trøbbel vil jeg ikke havne i, så jeg kjører avgårde og ut på motorveien. Ser tilfreds i speilet at idet fyren skal sette seg inn i bilen sinn igjen, sklir han og lander perfekt på ryggen. Jeg lo godt, det må ha gjort vond. 1 Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 29. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2011 Mitt inntrykk er at en del bilister faktisk streber etter å lage konflikter i trafikken. Eksempelvis når de er på forkjørsvei og noen entrer veien foran så gasser de på for å markere at de har forkjørsretten...og så er det tuting og lyshorn. Andre saboterer fletting ved å ligge klistret oppi ræva på bilen foran. Jeg har selv vært i situasjoner der det har kokt litt i toppen og jeg har signalisert til andre hva jeg mener om deres oppførsel i trafikken. Der og da føles det litt bra å få ut litt aggresjon, men så sitter jeg igjen med en litt flau smak i munnen i etterkant. Så sammenligner jeg med de gangene jeg har hatt en god dag i trafikken, kjørt rolig og avslappet og vist hensyn til mine medtrafikanter og fått takknemlige vink tilbake. For en behagelig følelse når jeg da parkerer bilen i garasjen. Anbefaler alle å prøve dette! Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 29. oktober 2011 Del Skrevet 29. oktober 2011 Det ene du nevner med at noen gasser på fordet folk kjører ut på en forkjørsvei, så har du gjerne en del som driter i å kaste to blikk på bilen som faktisk kommer på forkjørsveien og feilberegner Du har faktisk vikeplikt selvom bilen har høyere fart enn det som er tillatt, dog innenfor visse grenser, for du må jo kunne se den også, men generelt sett, så skal man ta en vurdering av farten, selvom det er noe av det mennesker er dårligst på (Vurdere fart til biler som kommer mot seg asså) Ellers veldig bra innlegg, og jeg kjenner meg godt igjen i begge tilfeller Retter i samme slengen en kjempe-ironisk takk til idioten som kjørte ut rett forran meg når jeg var sistemann i en rekke på 15-20 biler, jeg måtte faktisk stå på bremsen og ABS´en tilta, og når jeg da slipper bremsen og han har kommet i gang så er de andre bilene et par-100 meter forran oss, og jeg har 10-15 km/t.. Det går da ann å enten flytte beinet innover på den pedalen helt til høyre så man kommer fort opp i fart, for det var luke nok til det om man er kjapp, eller man kan vente til jeg var forbi og han kunne bruke den tida han ville på å komme i gang, men neida Lenke til kommentar
jonbl Skrevet 29. oktober 2011 Del Skrevet 29. oktober 2011 personlig vil jeg si at de mest agressive trafikantene er syklister. hvis man sitter i en kronglete veg og ikke tør å dra forbi dem med de første blir de jo forbanna og begynner å veive med armene etc. For en gjeng! Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 29. oktober 2011 Del Skrevet 29. oktober 2011 personlig vil jeg si at de mest agressive trafikantene er syklister. hvis man sitter i en kronglete veg og ikke tør å dra forbi dem med de første blir de jo forbanna og begynner å veive med armene etc. For en gjeng! Så hvis jeg nevner noen episoder med aggressive og irrasjonelle bilister, kan jeg da generalisere meg frem til at bilister er de mest aggressive trafikantene, eller skal vi bli enige om at det er forskjellige mennesker blandt alle trafikantgrupper og å forsøke å overføre observasjoner av enkeltepisoder på hele grupper er meningsløst. 1 Lenke til kommentar
volvopentagon Skrevet 29. oktober 2011 Del Skrevet 29. oktober 2011 Hehe... Syklister ja!! Gang og sykkelsti har vi bygd, men brukes skal dem ikke... Fantastisk gjeng! Andre ting som irriterer er jo den klassiske ikke greie og holde 100 eller 110 km jevnt. Kjører forbi samme person 4 ganger fra en avkjøring til neste. Cruise control sier jeg..det finnes! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå