valentino Skrevet 28. januar 2011 Del Skrevet 28. januar 2011 For nesten ett år siden kjøpte jeg meg en brukt Ford Mondeo stasjonsvogn 2004 modell. Dette var en bil av enkleste type og jeg har etter hvert funnet ut at det er for lite lys i bilen. Spesielt i baksete der det ikke er taklys er det helt mørkt så man ikke ser noen ting når man setter seg inn, eller når man skal sette varer inn der. I tillegg har det vært manglende belysning på dørken foran forsetene. Gjennom denne workloggen vil jeg vise hva jeg gjør for å forbedre belysningen i bilen og tar gjerne imot råd på veien. Noen av bildene kan være litt uklare, men de viser mest sannsynlig resultatet av jobben allikevel. Vi kan starte i forsetene da dette er den enkleste jobben. I søket etter nytt interiørlys til baksetet kom jeg over en oppgradering av interiørlyset til forsetet. Jeg har derfor oppgradert fra det vanlige lyset med en pære til et lys med 3 pærer, hvorav to er kartlys. Origialt lys: Jeg tok ikke bilder under monteringen av det nye lyset, men jobben var veldig enkel. Løsnet takdekslet med solbrilleholderen. Trykket pent ut det originale lyset og satte inn det nye. Resultatet ble som følger med kun det ene lyet på: Slik ser det ut med kartlysene på: Jeg har lest en del på forumet til fordwiki og kom over en artikkel som kunne fortelle at det i mange modeller var ferdig kablet og pæreholdere til lyspærer til dørken. Jeg tok meg en tur ut i bilen min, fjernet hanskerommet og så at dette også gjaldt min bil. Jeg fant tilsvarende sokkel på førersiden. For å få lysene til å fungere måtte jeg kjøpe to pærer av typen 5W kilepære av samme type som blir brukt i hanskerommet. Resultatet med nye pærer og fullt interiørlys: Med dette er jeg ferdig med oppgraderingen av lys i forsetet. Det som gjenstår er å få tak i nytt taklys, lage kabel for å seriekoble med interiørlyset foran og lage hull i taktrekket. Oppdatering med den jobben kommer senere. Dersom noen har gjort denne modden tar jeg gjerne imot tips. Jeg har for eksempel ikke noe oversikt over hvor interiørlyset i baksetet skal settes inn i trekket. Dersom noen har en mondeo med ferdig montert lys vil jeg gjerne vite avstanden i cm til lyset i bagasjerommet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå