Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Forsinket betaling av faktura grunnet reise

Vikingspeider

Anbefalte innlegg

Hei!

Om jeg har fått en fakura, og jeg har vært bortreist og derfor ikke har kunnet betale den før jeg kom hjem, har jeg da krav på at forfallsfrist forskyves til dagen da jeg kan betale?

Og mer spesifikt - om det ikke er snakk om ferie, men dødsfall i familien - kan en da kreve at også en urimelig tilgodehaver skal føye seg slik?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har sett dette før ( uten dødsfall) , konklusjonen ble at man må selv passe på at alt er i boks når man drar. Evt på forskudd betale regninger man vet kommer eller avtale noe annet med de som krever penger.

Sto en atrikkel om det også, at du må selv passe på.

Du har ikke vært borte så lenge, er det noen krise da? 60 kr purring?

Lenke til kommentar

Ta kontakt med fakturasender og forklar situasjonen. Fakturafrist bør være minst 30 dager.

Statoil krever minimum 40 dagers betalingsfrist. Dersom noe er galt med faktura, betaler de enkelt og greit ikke. Fakturasender må da sende ny faktura når de oppdager at betaling mangler. Ingen tør sende purregebyr til Statoil! Moralen er: Bytt etternavn til Statoil!

Lenke til kommentar

Hva med når

1. faktura sendes

2. innvendinger rettes mot faktureringen

3. innvendingene blir ignorert, og inkassovarsel sendes

4. innvendinger rettes mot inkassovarsel

5. innvendingene ignoreres

6. det går et halvt år

7. inkassokrav kommer, og blir behandlet av mottaker fjorten dager etter fristen av tidligere spesifiserte grunn

Lenke til kommentar

Det er ingen lovbestemmelser som regulerer den originale faktureringsfristen - her er det den underforståtte avtalen mellom partene som regulerer forholdet. Dersom det ikke er avtalt noen betalingsfrist har du rett til å betale når du vil, og plikt til å betale når din kreditor sender krav. Dette følger av gjeldsbrevloven § 5.

At du ikke er i stand til å ivareta dine forpliktelser er forhold som faller under ditt ansvar. Hovedkonsekvensen av at man ikke betaler i tide er plikten til å svare rente. Renter svares fra én måned etter at påkrav er sendt (forsinkelsesrenteloven § 2). Merk at gjeldsbrevloven § 6 sier at man skal svare rente fra påkrav er sendt - her går forsinkelsesrentelovens regler foran (slik også Bergsåker i LoR 1983 s. 75). Denne fristen på én måned tar tilstrekkelig hensyn til at du kan ha hatt uforutsett fravær.

Hvis situasjonen er som nevnt i innlegg nummer 4 i denne tråden beror det på hva slags art innvendingene har.

Utgangspunktet er at dersom du til slutt 'gir inn' og betaler inkassokravet uten å ha fått medhold på noe vis så har du faktisk misligholdt betalingsforpliktelsen, og må svare for de renter og omkostninger som er blitt pådratt ved å kreve inn beløpet.

Lenke til kommentar

Dersom det ikke er avtalt noen betalingsfrist har du rett til å betale når du vil, og plikt til å betale når din kreditor sender krav. Dette følger av gjeldsbrevloven § 5.

Dette stemmer ikke helt med opplysninger jeg har, som dog ikke er helt ferske, men jeg skriver likevel dette svaret.

For jeg mener det er slik at om en faktura ikke spesifiserer noen betalingsfrist/forfallsdato, så gjelder netto per 30 dager.

Lenke til kommentar

Hei!

Om jeg har fått en fakura, og jeg har vært bortreist og derfor ikke har kunnet betale den før jeg kom hjem, har jeg da krav på at forfallsfrist forskyves til dagen da jeg kan betale?

Og mer spesifikt - om det ikke er snakk om ferie, men dødsfall i familien - kan en da kreve at også en urimelig tilgodehaver skal føye seg slik?

Du har ikke loven på din side, for å si det sånn. Men i de fleste tilfeller går det an å få forlengt en betalingsfrist, folk er da ikke urimelige.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...