Ismah Skrevet 28. januar 2011 Del Skrevet 28. januar 2011 Hei alle sammen! Dette er min første tråd her, og håper på litt hjelp. Jeg fikk kamera til bursdagen min av kjæresten min. Liker veldig godt å ta bilder og redigere, men har ikke greie på kameraer. Så når vi kjøpte kjøpte vi vel uten å egentlig vite hva vi fikk. Ønsker å ta biler av dyr, siden jeg har hest og hund men føler at det ofte blir uskapt, og at jeg ikke får frem detaljene slik som jeg ser andre gjør. Jeg vet ikke om mitt kamera er for dårlig, eller om det trengs å stilles inn. Det er aldri stilt på. Kamera heter Canon EOS 450 D, kjøpte også en ekstra linse som heter Sigma Apo Dg 70-300 Er dette et godt nok kamera for en hobby fotograf? Trenger det instillinger? Isåfall hvem gjør dette? På forhånd tusen takk for all hjelp Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 28. januar 2011 Del Skrevet 28. januar 2011 (endret) Kameraet trenger i utgangspunktet ikke noe "innstilling", det skal fungere fint for en hobbyfotograf rett ut av boksen. Kameraet du har er også et kamera som skulle kunne dekke dine behov. Når det gjelder uskarpe bilder så skyldes dette helst at det du tar bilde av er ute av fokus, eller at du beveger kameraet ditt for mye i det du har øyeblikket. Kort oppsummert så er det en sammenheng mellom hvor mye lys du har tilgjengelig og hvor rolig du må holde kameraet ditt for å få skarpe bilder. Jeg tror dette er ditt problem, spesielt når du "zoomer" mye med Sigma-objektivet ditt. Og her kommer innstillingene på kameraet inn, men dette er innstillinger som du må gjøre for hvert bilde, eller la kameraautomatikken ta seg av for hvert bilde, ikke noen innstillinger man gjør en gang og er ferdig med saken. Jeg har en følelse at du kunne hatt stor nytte av å lese noen kapitler i en fotobok og at dette ville hjelpe deg til å ta de bildene du ønsker. Ta gjerne og les bruksanvisningen til kameraet og eksperimenter med godt lys og dårlig lys. Det finnes også mye informasjon om dette på nett, men ting er ofte litt mer pedagogisk opplagt i en bok. Endret 28. januar 2011 av Ekko 1 Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 28. januar 2011 Del Skrevet 28. januar 2011 Ingen av objektivene du har er i beste klassen, men man kan fint ta gode bilder med dem. Anbefaler å kikke på grunnleggende fotograferingsteknikk og etterbehandling. Les guiden om ISO, blender og lukker og eksperimenter. Pass på at dere ikke bruker for lang lukkertid - hold kameraet stødig. Til etterbehandling av bilder: har dere noe programvare? Det fulgte også programvare med kameraet - installer og oppdater til nyeste versjon. Til enkel etterbehandling: endre størrelsen på bildet til den størrelsen dere skal bruke og skarp opp - for eksempel med funksjonen "unsharp mask" i etterbehandlingsprogramvaren. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 28. januar 2011 Del Skrevet 28. januar 2011 Scott Kirby har skrevet bøkene Boken om Digital Fotografering som jeg tror passer deg veldig bra. Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 28. januar 2011 Del Skrevet 28. januar 2011 Kamera heter Canon EOS 450 D, kjøpte også en ekstra linse som heter Sigma Apo Dg 70-300 Er dette et godt nok kamera for en hobby fotograf? Trenger det instillinger? Isåfall hvem gjør dette? På forhånd tusen takk for all hjelp Svar på spm. 1: Ja, i massevis Spm 2: Ja, det trenger innstillinger. Start på Grønn firkant (Auto). Når du blir mer kjent med det kan du gå videre til Av og Tv. Spm 3: Du. Lenke til kommentar
ull2000 Skrevet 28. januar 2011 Del Skrevet 28. januar 2011 (endret) Kjøpte i sin tid en Tamron 70-300 f5.6-6.3 linse til mitt 400D. Var også i utgangspunktet veldig skuffet over resultatene det ga. Grunnen til det er at billige objektiver av denne typen slipper inn lite lys, slik at lukketiden på alt annet enn solfylte dager blir i lengste laget. Bare å klare å holde kameraet stødig blir en utfordring på de lengste brennviddene. Løsningen for denne typen objektiv er å benytte det i godt lys, øke ISO, og evt. bruke stativ. Et objektiv med billedstabilisator er mye mer annvendelig men koster også mer. Ett generelt tips også å eksprimentere med å øke instillingene for skarphet og fargemetning på kameraet om du ikke vil bruke så mye tid på å etterbehandle. Bilder tatt med standardinnstillingene på en speilrefleks har normalt godt av litt oppskarping. Endret 28. januar 2011 av ull2000 Lenke til kommentar
Larsenio Skrevet 28. januar 2011 Del Skrevet 28. januar 2011 (endret) Hei Noen kjappe tips bare... Tren, ta mye bilder, bli misfornøyd, les, tren, få inspirasjon ved å se på bildegalleriene/utfordringene/bildekritikken her inne, begynn å bli mer og mer kritisk til egne bilder, forstå og utnytt potensialet i ditt kamera over en fler-års-periode og se til slutt resultatet Det er en utrolig givende hobby som også kan gi avkastning etterhvert, men må være villig til å se sine feil og gjøre noe for det, for å til slutt kunne ta bildene du sier andre kan ta. For du kan ta dem med ditt kamera og ditt utstyr om du bare lærer deg litt grunnleggende som gjør deg istand til å foreta de justeringene du må ta Noen enkle tips; har du råd, kjøp stativ først som sist. Du vil mest sansynlig kunne ta helt ok-skarpe bilder med det teleobjektivet om du bare bruker minimum lukkertid som er like kort som antall mm brennvidde på bildet du tar. Feks ved 300mm~1/300 sekunder lukkertid. Det fine med stativ er at du da kaster den regelen til fuglene Men det vil komme etterhvert, bare slå deg til ro med at du har et bra kamera med ok optikk -BRUKT PÅ RETTE MÅTEN- (Tipper det objektivet tegner ganske skarpt blendet ned til f/8-11...) Lykke til, og beklager skrivekløen min :/ Endret 28. januar 2011 av Larsenio 2 Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 29. januar 2011 Del Skrevet 29. januar 2011 Link til guiden om Blender, lukker(tid), ISO og litt til, forresten. Lær litt om konseptene, og så vil du få mer forståelse for hvordan du kan ta best mulige bilder. Lenke til kommentar
ramses Skrevet 29. januar 2011 Del Skrevet 29. januar 2011 For mye oppmerksomhet på utstyret står ofte i veien for de gode bildene. Mange er inne på det vesentlige her. Det som må til er trening og trening og kunnskap. Min påstand er at alt dslr og glass som selges i dag er bra nok til det meste. Problemstillingen blir omtrent slik, om jeg fr lov til å dra en lignelse: Jeg har i dag sykkel racersykkel x1, men den kommer bare opp i en snittfart på rett over 20kmt. Hvilken sykkel må jeg kjøpe for å få snittfarten over 30kmt. Vurderer å kjøpe racersykel x2. Vil den få meg dit. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå