Ziera Skrevet 28. januar 2011 Del Skrevet 28. januar 2011 Hei, mormor trenger ny pc og jeg er realtivt usikker på hva en dame på 80 år trenger. Hun er ute etter en bærbar med 14-15". Hun flytter den aldri, så bateritiden har lite å si. Hun kan bare windows, og hun bruker den til mail og bilder. Noen forslag? Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 28. januar 2011 Del Skrevet 28. januar 2011 Ta noe som er billig, men har god byggekvalitet. De billigere lenovo-maskinene burde være svært ideell for din mormor! Lenke til kommentar
Ziera Skrevet 28. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2011 Ta noe som er billig, men har god byggekvalitet. De billigere lenovo-maskinene burde være svært ideell for din mormor! Takk var noe i den duren jeg tenkte på selv. Noe med god byggekvalitet, acer skal hun definitivt ikke ha. Hvordan er de lenovo-maskinene når det kommer til pre-installed crap? Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 28. januar 2011 Del Skrevet 28. januar 2011 Lenovo er maskiner av svært høy kvalitet, uten at du nødvendigvis har en superprosessor og mer minne enn lagringsplass. De fylles heller ikke med preinstalled bloatware. Lenke til kommentar
Ziera Skrevet 30. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2011 Er det noen spesielle lenova maskiner du kunne anbefalt:P? Jeg er helt blank på hva som er bra for tiden. Lenke til kommentar
Ziera Skrevet 2. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2011 anyone:P? Jeg trenger hardkodede linker til evt pcer:P Lenke til kommentar
Moonhunt Skrevet 3. februar 2011 Del Skrevet 3. februar 2011 Er vel en del greie maskiner å velge mellom, når bruken begrenser seg til det som er nevnt i første post. 14-15-tommere er vel et greit utgangspunkt - men det kan være lurt å finne noen med stor skjerm med lavere oppløsning, for at selve skriften skal bli større og tydeligere. Dette virker å være en veldig grei maskin, om vi skal holde oss til Lenovo. http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=622648#extra Denne har hele 4 gb med minne og en meget god prosessor til prisen. Skjermkortet er vel ikke akkurat noe en gamer vil sikle etter, men har til gode å møte 80 år gamle damer på LAN. Et litt billigere alternativ fra samme leverandør. http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=610421#extra Mindre minne, svakere CPU og heller ikke her er skjermkortet fantastisk. Likevel en grei maskin som burde klare det meste hun krever av den. Begge disse maskinene har en ganske stor skjerm med 1366-768 noe som gir god størrelse på tekst og icon på skjermen. Dette er en oppløsning som er vanlig på litt mindre skjermer (13-tommer), men siden hun jo kanskje ikke ser som en ørn er det veldig greit med slik oppløsning på en stor skjerm. Lenke til kommentar
dopus Skrevet 3. februar 2011 Del Skrevet 3. februar 2011 Enig. Gamle folk trenger STOR skjerm, men ikke nødvendigvis HØG oppløsning. En rimlig laptopp er nok det billigste alternativet, og batterikapasitet, cpu type og skjermkort versjon er mindre viktig for en gammel dame som ønsker å betale regninger og sende noen mailer. Ting skal være ENKELT og idiotsikkert. Ville ikke ha kjøpt en laptop med mindre en 15" skjerm. Produsenter som har hatt rykte på seg for god byggkvalitet er jo som nevnt lenovo / IBM, men har også hørt mye bra om ASUS maskiner. Du bør ikke bruke mer enn 5k på en laptop, alt som er dyrere er overkill til din bestemors bruk. Lenke til kommentar
thomit Skrevet 3. februar 2011 Del Skrevet 3. februar 2011 (endret) Vel ... nå er det jo ikke noe spesiellt med byggekvaliteten på Lenovo før man kommer opp i proffavdelingen - jeg tenker da på T- eller W-serien først og fremst, men man kan vel si at også SL-serien er over gjennomsnittlig kvalitet. G- og Edge er jeg mer i tvil om er noe særlig bedre enn konkurrentene, på det området. Jeg tenker en 15,6 tommers skjerm med en oppløsning på 1366 x 768 burde passe. Mine forslag er HP Probook 4520s ... ProBook'ene til HP har også bedre material- og byggekvalitet enn HP's "consumer" bærbare (pavillion). Lenovo ThinkPad SL510 Denne har en prosessor av en noe eldre generasjon, men burde holde i massevis til bestemor. Endret 3. februar 2011 av thomit Lenke til kommentar
oslo72 Skrevet 3. februar 2011 Del Skrevet 3. februar 2011 Hun er 80 år, skal ha PCn stående stille på plassen sin - og trenger GOD byggekvalitet fordi... ??? Alt på markedet er overkill uansett, så kjøp en rimelig 17" til henne. Kan ikke se hvorfor Acer skulle være så uaktuelt i denne sammenhengen, heller - men der har du jo tatt et valg. Lenovo er å hive pengene ut av vinduet for hennes bruk. Hvorfor skal den forresten være bærbar? Skulle tro at en 24" skjerm hadde vært mer gunstig, men så er ikke jeg øyenlegen hennes heller. Lenke til kommentar
thomit Skrevet 3. februar 2011 Del Skrevet 3. februar 2011 (endret) Jeg er enig med oslo72 i at en ekstern skjerm koblet på den bærbare vil være mye bedre for øynene .. men da trengs jo heller ikke en 17-tommers skjerm på laptop'en. Bedre da med en 14- eller 15-tommer som lettere kan flyttes på, om nødvendig. Når det gjelder byggekvalitet, så tenker man ikke først og fremst på slitestyrke, men på pålitelighet og fravær av feil og mangler. Acer, f.eks. tilhører den gruppen av produsenter som sliter mest med dette. HP Pavillion er en annen versting. Endret 3. februar 2011 av thomit Lenke til kommentar
srbz Skrevet 3. februar 2011 Del Skrevet 3. februar 2011 Å foreslå laptop til en dame på 80 som aldri flytter på maskinen sin likevel er jo høl i huet. Eldre folk foretrekker konseptet laptop fordi det blir færre kabler og komponenter å forholde seg til enn med en vanlig stasjonær maskin, men det finnes kompromisser: http://www.lefdal.com/product/data/stasjonar-pc/PBOTMU7690NCD/packard-bell-onetwo http://www.lefdal.com/product/data/stasjonar-pc/PBOTLA7225NCD/packard-bell-onetwo Jeg benekter ikke at disse er noe overpriset i forhold til speccs, men her betaler du for å få en enkel og brukervennlig maskin, ikke for å få den råeste grafikken. Ikke er det avskrekkende dyrt heller. Jeg ville nok gått for den billigste varianten samt kanskje en ekstra RAM-brikke på 2GB som jeg selv satte i for henne. Dette vil koste omkring 6000 kr, og du ender opp med en maskin med innebygget 20" skjerm, ekstern mus og tastatur, som kan leveres fysisk i en butikk om det skulle være noe galt. Kjeden tilbyr også service- og supportavtale mot tillegg i pris, om det skulle være aktuelt. Lenke til kommentar
thomit Skrevet 3. februar 2011 Del Skrevet 3. februar 2011 Hmm... kanskje. Jeg var fristet til å foreslå iPad faktisk, men siden hun bare er kjent med Windows.... Lenke til kommentar
oslo72 Skrevet 3. februar 2011 Del Skrevet 3. februar 2011 iPad er vel ikke helt optimalt med tanke på ulike nettbanker etc - og treffsikkerhet for gamle fingre... Hva er galt med den gamle PCn hennes? Er det fordi den er for treg, eller at den ikke fungerer? Kan den oppgraderes for en rimelig penge? Lenke til kommentar
Ziera Skrevet 7. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2011 Det er en 6-7 år gammel laptop. Hun vil ha laptop fordi hun av og til forflytter seg til sofaen for å lese nyheter sier hun. Jeg prøvde også å få henne til å se litt på 17" men de ble for store:S Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 7. februar 2011 Del Skrevet 7. februar 2011 Greier seg sikkert fint med denne til litt over 3K. COMPAQ PRESARIO CQ56-110 AMD 2.3 2GB/250 15.6" W7HP + MOUSE Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå