Gå til innhold

USB-problemet løst?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Fjærmekanisme" står det. Da blir jeg skeptisk. Bevegelig mekanikk i en USB-plugg? Det kan umulig bli en vinner på sikt.

Når man i tillegg tenker på at lederne blir speilvendt vil +5V på den ene leppa bli liggende i kontakt med 0V på den andre leppa. Da må man i tillegg lage en bryterløsning som veksler og kobler til rette signalene etter at pluggen er dyttet inn.

Lenke til kommentar

"Fjærmekanisme" står det. Da blir jeg skeptisk. Bevegelig mekanikk i en USB-plugg? Det kan umulig bli en vinner på sikt.

Når man i tillegg tenker på at lederne blir speilvendt vil +5V på den ene leppa bli liggende i kontakt med 0V på den andre leppa. Da må man i tillegg lage en bryterløsning som veksler og kobler til rette signalene etter at pluggen er dyttet inn.

Det er ihvertfall ikke noe jeg hadde giddet å kjøpt.

Blir mindre og mindre imponert over "oppfinnelsen".

Lenke til kommentar

Pluggen burde vært laget fra starten av enten sånn at det er veldig intuitivt hvordan vei den skal inn, f.eks formet en spiss slik som firewire-pluggen

FireWirePort.gif

eller sånn at den kan kobles til begge veier uten problemer. F.eks med 8 kontakter på pluggen og 4 i selve porten, arrangert slik at man kan koble den begge veier. Alternativt at det er en form for autosense og autokonfigurering av pinnene i pluggen ut i fra hvilken vei kabelen plugges inn.

Lenke til kommentar

Vanligvis ja, men noen har feil vei opp. Jeg har begge typer i huset og jeg må jo si at jeg mener at det er en idiotisk utformet plugg ! Denne løsningen burde vært mulig å tenke seg til fra starten av.

Den skulel vel avløse Ps2 - en rund plugg har jo flere muligheter for feil isetting. USB har bare 2 kan en jo hevde, men som flere er inne på her, er det i praksis minst 3 da....

Lenke til kommentar

USB har vel i langt større grad avløst serieporten ...

Korrekt. USB = Universal Serial Bus

edit: At den avløste parallellporten i samme slengen ser jeg bare på som en bonus.

(Spesielt på bærbare, men også stasjonære, har den etter hvert også begynt å fortrenge de gode, gamle PS/2-portene; men det var først etter at BIOS'ene begynte å 'snakke USB'.)

Endret av nebrewfoz
Lenke til kommentar

USB er jo Murphys lov i praksis. Man bruker som regel tre forsøk på å få inn en minnepinne. Første gang feil vei, så vrir man den og prøver den andre veien som også er feil, tredje gang putter man den samme vei som den første, som viste seg å være rett alikevel. Men, som andre påpeker er jeg og skeptisk til bevegelige deler i en kontakt. Den lille pinnen, eller rettere sagt mangelen på den lille pinnen på RJ-45 etter at kontakten har blitt brukt en stund, er fryktelig mye mer irriterende enn å bruke tre forøk på å putte inn en USB.

Lenke til kommentar

er vel det som menes da, ikke at noen har mosa den inn i pcen men noen nyere usb porter er ikke via ut skikkelig enda og det kan være rimlig trangt å få den inn og det er ikke alltid man kommer til så man får sett hvilken vei porten er på utstyret og da står man å presser på begge sider uten at den går inn og uten å vite om den går inn om du presser hardere eller om du bare dytter usb porten inn i maskina :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...