Gå til innhold

Hva er spesielt med jesus?

Anbefalte innlegg

+ At han var guds sønn er bare en påstand. Han ble født av et menneske, ergo var han et menneske

Hvaforno? Du tror han stod opp fra de døde, men ikke at han var Guds Sønn? Er du en klypp-og-lim ateist..?

Jeg tror selvfølgelig ikke at han sto opp fra de døde...

Jeg sier bare at det også er andre som blir påstått å ha stått opp fra de døde. Så på det punktet er han ikke noe spesiell.

+ Disiplene kunne også tilgi andre og helbrede

Fordi Jesus gav dem evnen til det, ja.

Elia fikk ikke denne evnen fra Jesus

+ At han døde for oss er også bare en påstand. Han døde fordi han drev med blasfemi.

Her har vi den klypp-og-lim holdningen igjen. Du kan ikke si at det eneste Jesus gjorde var å stå opp fra de døde. Det er like mye en påstand som at han var Guds Sønn og at han døde for oss.

Helt riktig.....påstander.

+ Miraklene var ikke ekstraordinære. Andre vekket opp døde, ga blinde syn og mettet mange folk med lite mat

Ved hjelp av Den Hellige Ånd, som er det tredje medlemmet i treenigheten, etter Jesus Kristus.

Javel...gjør ikke jesus mer spesiell likevel.

Andre har blitt påstått å ha gjort det samme :)

+ Profetier er skapt. Det er bare et evangelium som har med fødselen hans!

Hva med at de romerske soldatene kastet lodd om det eneste av verdi han eide; kjortelen? Ganske nøyaktig oppfyllelse, spør du meg!

Som sagt...profetier skapes.

De som skrev NT, kjente godt til GT...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

+ At han var guds sønn er bare en påstand. Han ble født av et menneske, ergo var han et menneske

Hvaforno? Du tror han stod opp fra de døde, men ikke at han var Guds Sønn? Er du en klypp-og-lim ateist..?

Jeg tror selvfølgelig ikke at han sto opp fra de døde...

Jeg sier bare at det også er andre som blir påstått å ha stått opp fra de døde. Så på det punktet er han ikke noe spesiell.

Det er spesielt fordi bibelsk lære sier at han frivillig lot seg bli pint og drept uten å ha begått en eneste synd, for deretter å beseire døden selv etterpå. Men som jeg prøver å understreke er ikke seieren over døden det eneste spektakulære han gjorde.

+ Disiplene kunne også tilgi andre og helbrede

Fordi Jesus gav dem evnen til det, ja.

Elia fikk ikke denne evnen fra Jesus

Døperen Johannes utførte ingen mirakler. Dessuten, som han selv sa: «Men han som kommer etter meg, er sterkere enn jeg. Jeg er ikke engang verdig til å ta av ham sandalene.» (Matt 3:11)

Edit: Mente du Elia fra GT? Isåfall er svaret i nest siste svar.

+ At han døde for oss er også bare en påstand. Han døde fordi han drev med blasfemi.

Her har vi den klypp-og-lim holdningen igjen. Du kan ikke si at det eneste Jesus gjorde var å stå opp fra de døde. Det er like mye en påstand som at han var Guds Sønn og at han døde for oss.

Helt riktig.....påstander.

Offtopic.

+ Miraklene var ikke ekstraordinære. Andre vekket opp døde, ga blinde syn og mettet mange folk med lite mat

Ved hjelp av Den Hellige Ånd, som er det tredje medlemmet i treenigheten, etter Jesus Kristus.

Javel...gjør ikke jesus mer spesiell likevel.

Andre har blitt påstått å ha gjort det samme :)

Jo, det gjør det. Jesus er den samme som Gud. Alle som var før Jesus, og alle som kom etter, utførte sine mirakler i Guds (Jesu) kraft.

+ Profetier er skapt. Det er bare et evangelium som har med fødselen hans!

Hva med at de romerske soldatene kastet lodd om det eneste av verdi han eide; kjortelen? Ganske nøyaktig oppfyllelse, spør du meg!

Som sagt...profetier skapes.

De som skrev NT, kjente godt til GT...

Vi diskuterer ikke Bibelens troverdighet.

Endret av Ahava
Lenke til kommentar

Ahava

Ok da har vi funnet ut at jesus ikke er spesiell fordi han sto opp fra de døde...

Så kommer vi til miraklene.

Dette er det også mange som gjør/har gjort(blir det påstått)

Du sier han er spesiell fordi han gjør det i eget navn, og ikke på vegne av gud/den hellige ånd.

Jeg påstår at dette gjør han stormannsgal.

Uansett blir han en av mange som utfører mirakler :)

Lenke til kommentar

Men egentlig er dette en meningsløs debatt, enten så tror man at han

1. er Guds sønn
  2. var profet
  3. var en hyggelig fyr
  4. har aldri levd

Det blir et spørsmål om tro. Og det at du som misjonerende ateist bruker bibelen sine mirakler til å underbygge argumentasjonen din faller på sin egen urimelighet når du benytter deg av et mirakel som om det var sant til å "slette" et annet, relativt likt, mirakel...

Edit: og forutsatt at mirakler kan gjøres og at han er Guds sønn, så er det som hever han over de andre og gjør han spesiell at han er Guds sønn, mer trengs ikke....

Endret av iChristian
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men egentlig er dette en meningsløs debatt, enten så tror man at han

1. er Guds sønn
  2. var profet
  3. var en hyggelig fyr
  4. har aldri levd

Det blir et spørsmål om tro. Og det at du som misjonerende ateist bruker bibelen sine mirakler til å underbygge argumentasjonen din faller på sin egen urimelighet når du benytter deg av et mirakel som om det var sant til å "slette" et annet, relativt likt, mirakel...

Edit: og forutsatt at mirakler kan gjøres så er det som hever han over de andre og gjør han spesiell at han er Guds sønn, mer trengs ikke....

He he...

Jeg er helt enig med deg.

Poenget mitt er å vise at mye av jesus skikkelsen ikke er en unik, hverken i bibelsk eller religiøs sammenheng.

Eneste unike er at han har "slått gjennom" på en helt annen måte enn mange andre.

Jeg er forøvrig av type 3: mener at han var en (hyggelig???) fyr.

Lenke til kommentar

He he...

Jeg er helt enig med deg.

Poenget mitt er å vise at mye av jesus skikkelsen ikke er en unik, hverken i bibelsk eller religiøs sammenheng.

Eneste unike er at han har "slått gjennom" på en helt annen måte enn mange andre.

I bibelsk sammenheng er han jo unik, fordi han er Guds sønn, men i religiøs sammenheng ikke, ettersom det ikke er en spesielt uvanligtittel...

Jeg er forøvrig av type 3: mener at han var en (hyggelig???) fyr.

jeg også selv om jeg ikke tror det er grunnlag for å stille spørsmålstegn vedom han var en hyggelig fyr...

Lenke til kommentar

Ikke for å sprute mer bensin på bålet, men, en hyggelig fyr? Kommer dere godt overens med noen andre som hevder de er Guds Sønn?

Jeg kjenner ingen, men samtidig har venneflokken min blitt urovekkende normal de siste årene, i "gamle dager" var nok faren større for å møte noen av den typen, men så lenge han har gode mininger (stort sett) og bryr seg om de svake i samfunnet så ville jeg si at det er uinteressant, dog litt skrudd, om man hevder at man er Guds sønn...

Vel, er jo verdens mest kjente oppdiktede person....

deromrking strides de lærde da, det er nok av beviser på at han har eksistert... (de andre elementene et dog litt værre å bevise).

Lenke til kommentar

Jesus fra Nazareth levde, det er ingen vits i å fornekte det. Det er heller ingen vits i å benekte at han påstod å være Guds Sønn. Med andre ord:

1) Han var en gal mann (Svært usannsynlig når vi leser om alle de gode budskapene han kom med)

2) En djevel (Som ikke passer beskrivelsen av Jesus i det hele tatt, men det må være dette jødene trodde og tror om ham, hvis ikke hadde de ikke korsfestet ham)

3) En grei fyr

4) Guds Sønn (Mest sannsynlig imo)

Lenke til kommentar

Vel, er jo verdens mest kjente oppdiktede person....

deromrking strides de lærde da, det er nok av beviser på at han har eksistert... (de andre elementene et dog litt værre å bevise).

Greit, kanskje eksisterte han, men ikke faen om faren hans lagde verden. Han var heller som en annen her sa, gal. Folk alle andre var nok også gale da de tydeligvis trodde på alt han sa.

Men bibelen er en stor løgn.

Lenke til kommentar

Jesus fra Nazareth levde, det er ingen vits i å fornekte det. Det er heller ingen vits i å benekte at han påstod å være Guds Sønn. Med andre ord:

1) Han var en gal mann (Svært usannsynlig når vi leser om alle de gode budskapene han kom med)

2) En djevel (Som ikke passer beskrivelsen av Jesus i det hele tatt, men det må være dette jødene trodde og tror om ham, hvis ikke hadde de ikke korsfestet ham)

3) En grei fyr

En mann som påstår han er guds sønn er enten gal eller ond(maktsyk)

Jeg holder en knapp på det siste!

Lenke til kommentar

3) En grei fyr

Hvorfor er det ingen av de store historikerene som skriver om ham?

Det er bare den snevre vennekretsen hans som kjenner til ham...

Lenke til kommentar

Blir minnet på et klipp jeg så nylig, gikk på det å sette opp falske premisser.

Du begrenser valgene svært mye. Du har klart å overbevise deg selv om et begrenset sett med muligheter, satt opp det du tror mot noe som er verre enn hva du tror, slik at du kan forsvare din tro. Men for å ta punktene først:

Gale menn kan gjøre gode handlinger.

Passer ikke din beskrivelse? Det stemmer sikkert. Men som du viser til selv, det skal ikke mye til for andre å oppfatte han ulikt.

3) En grei fyr

Hvorfor streker du ut denne?

Greit nok at du kan oppfatte det sånn. Men hvordan forsvarer du det? Hvordan kan du sannsynliggjøre Gud?

Jeg vil påstå at mulighetene her er uendelige. Vi har ingen kunnskap om Jesus. Mye kan tyde på at han levde. Alt tyder på at den Jesus vi leser om i Bibelen er en legende, en figur samensatt av datidens myter og overtro.

5) Satans sønn. Ikke nødvendigvis en djevel. Gud kan være demonen i vår historie, Satan kan være den som ønsker å redde oss vekk.

6) Josefs sønn (her ville jeg satt mest sannsynlig ut fra det vi kan lese). Han trenger ikke å være gal for det, han trenger ikke å ha sagt noe som helst av det som står i Bibelen. Jesus skrev ikke Bibelen, ingen som levde på Jesus sin tid var til stede når Bibelen ble satt sammen.

7) Allahs sønn. Vi har alle misforstått, inkludert Muhammed.

8) Sønn av en ukjent mann som voldtok eller kjøpte seksuelle tjenester av Maria.

Endret av KarlRoger
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...