Straydog Skrevet 28. januar 2011 Del Skrevet 28. januar 2011 Hei. Det forekommer titt og ofte at det borttas trafikkskilt av ymse art fra veiene. Hvilke(n) paragraf i straffeloven vil dette rammes av? Jeg kan se for meg at strl § 257 om tyveri er mest relevant såfremt skiltet blir tatt i vinnings hensikt ved tilegnelsen. Hvis ikke det foreligger vinnings hensikt, er vel kanskje strl § 393 om borttaking og bruk mer anvendelig? Men spørsmålet mitt er egentlig hvorvidt det foreligger en egen paragraf som rammer tyveri/borttaking av gjenstander som tilhører staten? Noen forslag? Lenke til kommentar
jarah Skrevet 28. januar 2011 Del Skrevet 28. januar 2011 Går vel ut ifra at man bryter en form for trafikklov (sette andres liv i fare, i noen tilfeller?), Tyveri av offentlig eiendom? Er ingen krøpper når det gjelder å finne fram i lover, though Lenke til kommentar
FreeCell Skrevet 30. januar 2011 Del Skrevet 30. januar 2011 Noen generell bestemmelse som rammer tyveri/borttaking av gjenstander som tilhører det offentlige tror jeg ikke finnes. Men for offentlige trafikkskilt har vi vegtrafikklovens § 5 femte ledd. Det er forbudt å endre, fjerne eller skade offentlig trafikkskilt, signal, utstyr til kontroll av trafikk, oppmerking eller innretning for vegsperring. Denne bestemmelsen vil nok kunne brukes i konkurrens med straffelovens §257, evt. § 392/393. 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå