deaktivert443556 Skrevet 28. januar 2011 Del Skrevet 28. januar 2011 (endret) I Excel 2003 har jeg lagd et skjema med flere forskjellige tekstfelt og alt dette fungerer helt ypperlig. Så har jeg lagret denne filen som et tillegg og aktivert dette. Problemet er da at når jeg åpner Excel og så åpner dette skjemaet, da oppfører Tab-tasten seg slik den gjør i f.eks Word. Altså, den flytter markøren fremover i feltet i stedet for å hoppe til neste felt. Hvis jeg trykker på Esc, så skal dette egentlig lukke skjemaet, men det skjer heller ikke. Det finnes ingen knapper som er default-enabled, så Enter skal også kunne brukes for å hoppe fra felt til felt, men det fungerer heller ikke. Hvis jeg så lukker skjemaet (må bruke musen for å gjøre dette) og åpner det på nytt – uten å lukke hele Excel – da fungerer ALT slik som det skal igjen, og det vil fungere helt perfekt helt til jeg lukker og gjenåpner hele Excel. Finnes det noen forklaring på et slikt problem? Edit: Hmm, jeg har på en måte kommet rundt problemet nå. Det siste jeg gjorde før jeg lagret denne Excel-filen som et tillegg, var å slette Ark1 etter å ha opprettet Ark2. Ark1 inneholdt ikke noe annet en noen enkle forklaringer om diverse. Dette ble slettet for de ville jo uansett ikke bli vist i et tillegg, men etter å ha lagret tillegget på nytt uten å slette dette arket, da ser det ut til å fungere som det skal. Tillegget blir riktignok 12 kB større enn det trenger å være, men det kan jeg leve med. Det hadde likevel vært interessant å høre om noen har noen idé om hvorfor jeg fikk dette merkelige problemet i utgangspunktet. Endret 28. januar 2011 av Bradbury Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 28. januar 2011 Del Skrevet 28. januar 2011 Jeg har ingen forklaring på hvorfor dette kommer og går hos deg. Men det du snakker om er to properties for textbox'er, nemlig Tabkeybehavior og Enterkeybehavior. Hvis du har en knapp som kan lukke formen, sett Cancel-property til True her, så klikker den ved Esc. Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
deaktivert443556 Skrevet 28. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2011 Jeg forsøkte å gjenskape nøyaktig det jeg gjorde da jeg lagret tillegget sist, bare at jeg la til en linje nederst i initialize-prosedyren. Her satte jeg inn en msgbox som gir meg Tabkeybehavior-statusen til en av tekstboksene. Dessverre var dette bortkastet, for jeg klarte ikke å gjenskape feilen fra sist. Lukkeknappen min er forresten satt opp akkurat slik som du beskriver. Med den problematiske versjonen av tillegget, så skjedde det ingenting når jeg trykte på Esc. Men etter å ha lukket skjemaet og åpnet det på nytt igjen (uten å lukke hele Excel), da kunne jeg flytte meg mellom feltene med Tab og Enter, samt at det lot seg lukke med Esc. Mystisk problem, og jeg er glad om slipper å se det igjen. Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 29. januar 2011 Del Skrevet 29. januar 2011 Det er tydeligvis et par enere som skulle vært nuller i et gitt scenario. Sånne problemer er umulige å finne ut av, bugs som er så sjeldne at ingen tar seg kostnaden ved å kikke på dem, i den grad de overhodet oppdages. Sånn er det bare noen ganger. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå