Gå til innhold

Rått skjermkort får en oppfølger

Anbefalte innlegg

Kjøp heller 2stk Geforce GTX 460, ATI 6850 som gir mest ytelse for pengene samt lav temperatur, strømforbruk og ikke minst støynivå som man kan få for ca 1300kr pr.stk :thumbup:

Hvis man ønsker et hakk bedre skjermkort så kjøp 2stk Geforce GTX 560, ATI 6950. ca 2100kr pr.stk :thumbup:

Begge disse alternativene holder i masse hvis, også selv om man har flere skjermer.

Endret av Kraa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så lenge det er støtte for SLI eller Crossfire, så vil to gtx560 yte bedre enn ett gtx580 i de fleste tilfeller. Samme gjelder hos ATI

Ja det samme glemte jeg å si hehe. 2 mid range kort yter bedre en et high range kort + at prisen blir rimeligere også.

Endret av Kraa
Lenke til kommentar

vel vel... er jo ikke så mye kjappere da :p . Men uansett er den viktigste grunnen til å kjøpe ett high-end kort fremfor 2 mid-range at man da har muligheten til å utvide med ivertfall ett high-end til hvis man skulle få lyst eller "behov" :thumbs: .. Kjøper man 2 mid.range er den muligheten tapt...

edit: Ifølge prisguiden koster det billigste GTX560 1903kr. Det blir 3806kr for 2.. dette har de heller ikke på lager.

Ett stk GTX580 koster 3778kr (28kr billigere) og dette er bekreftet på lager om x dager.

Dette viser at argumentet med å kjøpe to GTX560 er billigere enn ett GTX580 er feil, slett ikke mye men det var ikke det som var poenget :whistle:

Beveger man seg nederst på mid-range listen finner man GTX460, dette koster 1285kr, 2stk blir da 2570kr. Dette blir 1208kr billigere men er ikke i nærheten av GTX580 i ytelse.

sååå.. man skal ikke være så bestemt når man utaler seg :D

Endret av Kent -amdme-
Lenke til kommentar
vel vel... er jo ikke så mye kjappere da :p

1.

edit: Ifølge prisguiden koster det billigste GTX560 1903kr. Det blir 3806kr for 2.. dette har de heller ikke på lager.

Ett stk GTX580 koster 3778kr (28kr billigere) og dette er bekreftet på lager om x dager.

2.

Dette viser at argumentet med å kjøpe to GTX560 er billigere enn ett GTX580 er feil, slett ikke mye men det var ikke det som var poenget :whistle:

3.

Beveger man seg nederst på mid-range listen finner man GTX460, dette koster 1285kr, 2stk blir da 2570kr. Dette blir 1208kr billigere men er ikke i nærheten av GTX580 i ytelse.

4.

1. Hva snakker du om her? Skal det være et argument?

2. Hvem har sagt at to stk. gtx560 er billigere enn gtx580? Det er ytelse pr. krone vi snakker om her, og ytelsesmessig tar to stk. gtx560 ganske kraftig innersving på ett gtx580. Altså får man mer for pengene hvis man spiller spill med SLI-støtte, noe som gjelder de fleste krevende spill.

LINK

3. GTX460 i SLI yter rett i underkant av ett gtx580, men med liten margin. To slike er altså et veldig godt kjøp, siden man får mye ytelse pr krone. I linken er det et GTX465 som er testet, som er stort sett sammenlignbart med GTX460.

LINK

4. Hvem snakker du til her? Virker vel heller som at det er du som har tatt deg litt vann over hodet, hvis du sjekker ut de forskjellige testene på linken jeg la ved ...

Endret av hardrock_ram
Lenke til kommentar

1.

2.

3.

4.

1. Hva snakker du om her? Skal det være et argument?

2. Hvem har sagt at to stk. gtx560 er billigere enn gtx580? Det er ytelse pr. krone vi snakker om her, og ytelsesmessig tar to stk. gtx560 ganske kraftig innersving på ett gtx580. Altså får man mer for pengene hvis man spiller spill med SLI-støtte, noe som gjelder de fleste krevende spill.

LINK

3. GTX460 i SLI yter rett i underkant av ett gtx580, men med liten margin. To slike er altså et veldig godt kjøp, siden man får mye ytelse pr krone. I linken er det et GTX465 som er testet, som er stort sett sammenlignbart med GTX460.

LINK

4. Hvem snakker du til her? Virker vel heller som at det er du som har tatt deg litt vann over hodet, hvis du sjekker ut de forskjellige testene på linken jeg la ved ...

Det var da svært så sur du skulle bli da, skulle tro jeg hadde tråkket deg på "juvelene" :tease:

1: Viser til post skrevet av Kraa

2: Viser igjen til et innlegg Kraa har skrevet. Men du har rett i at GTX560 i SLI slår GTX580, men du mister fordelene du har med ett toppkort.

3: Kan uansett ikke sammenlignes med et nytt toppkort. Såklart får man middels bra ytelse men er det ytelse man er ute etter kjøper man ikke mid :tease:

4: Dette blir bare for teit :roll:

edit: Hvis du leser hva Kraa skriver ser du at det jeg kommer med er svar på det.. ;)

Endret av Kent -amdme-
Lenke til kommentar

vel vel... er jo ikke så mye kjappere da :p . Men uansett er den viktigste grunnen til å kjøpe ett high-end kort fremfor 2 mid-range at man da har muligheten til å utvide med ivertfall ett high-end til hvis man skulle få lyst eller "behov" :thumbs: .. Kjøper man 2 mid.range er den muligheten tapt...

Dette er en sannhet med visse modifikasjoner , når man får lyst å kjøpe seg et high-endkort til , er det ikke sikkert dette er i salg.Enkelte modeller er faset ut allerede etter 1 år.

Lenke til kommentar

Jeg mener det er meningsløst å kjøpe dette kortet før vi har svaret fra Nvidia, som nok kommer innom et halvt års tid.Så kan du rope halleluja så mye du vil :)

Virkelig? La oss si at HD 6990 tar ytelsetronen når det blir lansert, noe som, la oss være realistisk, er relativt sannsynlig. Mener du da virkelig at det er meningsløst å kjøpe det fordi Nvidia kommer med et kort som kanskje er bedre innen et halvt år? Skal vi følge den logikken, ville det også vært meningsløst å kjøpe GTX 580 da det kom, da HD 6970 etter alt vi visste kunne være bedre. Nå var det ikke det, men jeg håper du skjønner logikken, og hvor idiotisk et slikt utsagn er. Selvsagt skal man kjøpe HD 6990 hvis man vil ha best mulig ytelse på et kort, forutsatt at "GTX 595" ikke har kommet ut ennå eller yter dårligere.

Edit: Syntes du forresten det vville vært meningsløst å kjøpe HD 5870 før Nvidia ga ut GTX 480?

Jeg synes det er meningsløst og sløsing av penger ved å kjøpe dette kortet rett etter realise,da det er dyrest..Hvis man har LITT tålmodighet og venter på konkurrentens versjon - vell det er en vinn-vinn situasjon.

Litt ved siden av ; Fryktelig defansive AMd-fanboysa her inne har blitt da :p

Edit ; "Syntes du forresten det vville vært meningsløst å kjøpe HD 5870 før Nvidia ga ut GTX 480?"

Akkurat når det gjelder 5870 , så synes jeg det er tidenes kort fra AMD da det kom , mest for pengene/ytelse.Alle AMDs lanseringer etter dette kortet har vært relativt meningsløse rent ytelsemessig sett.Det er dette nye 2x gpukortet dems hvor man virkelig kan få et hopp fra den kanten.

Endret av Bulletus
Lenke til kommentar

Dette er en sannhet med visse modifikasjoner , når man får lyst å kjøpe seg et high-endkort til , er det ikke sikkert dette er i salg.Enkelte modeller er faset ut allerede etter 1 år.

Sant det du sier, men innen ett år burde man da ha kjøpt et til ;)

... og så har man heldigvis bruktmarkedet :)

Lenke til kommentar

1: Viser til post skrevet av Kraa

2: Viser igjen til et innlegg Kraa har skrevet. Men du har rett i at GTX560 i SLI slår GTX580, men du mister fordelene du har med ett toppkort.

3: Kan uansett ikke sammenlignes med et nytt toppkort. Såklart får man middels bra ytelse men er det ytelse man er ute etter kjøper man ikke mid :tease:

4: Dette blir bare for teit :roll:

Stå på Hardrock Ram hehe. Tror ikke de kjønner helt hva vi mener.

Vi mener at den beste pris og ytelsen i dags dato er å bli 2stk gtx 460 eller 2stk 6850 kort.

Fordelen det du sier at med et toppkort så kan man kjøpe et til seinere , men da har det jo det kommet nye skjermkort i mid range klassen som er fortsatt et bedre kjøp kan jeg love.

Når man har mid range kort så må man selge og kjøpe kort oftere en et high range kort, det er det eneste som er fordelen med et high end kort slik jeg ser det. Man taper ikke så mye kr for å selge de mid range kortene og kjøpe nye fordi de går ikke så veldig ned i pris en de high end korta og er mye rimeligere å kjøpe.

Endret av Kraa
Lenke til kommentar

Jeg synes det er meningsløst og sløsing av penger ved å kjøpe dette kortet rett etter realise,da det er dyrest..Hvis man har LITT tålmodighet og venter på konkurrentens versjon - vell det er en vinn-vinn situasjon.

Det er alltid sløsing med penger å kjøpe high end-kort. Man får "god nok" ytelse og også mer for pengene med å kjøpe et kort i mellomklassen (akkruat nå er GTX 560 og HD 6950 gode kjøp). Men meningsløst er det ikke. Enten man har én stor skjerm, et flerskjermoppsett eller bare må ha alt på max med 100 FPS, er det mulig å forsvare kjøp av et eller flere toppkort. Å kjøpe rett etter release er ikke alltid det smarteste, da det kan ta litt tid før de beste tilbudene kommer. Men det finnes også eksempler på det motsatte. Flere av Evergreenkortene holdt seg rundt releasepris i opp mot ett år.

Når det er sagt er det så klart smart å vente når man vet at en lansering er rett rundt hjørnet. (Apropos det, er det noen som har noe konkret på når (om?) Nvidia lanserer "GTX 595"?

Litt ved siden av ; Fryktelig defansive AMd-fanboysa her inne har blitt da :p

Morsomt hvordan du fortsetter å kalle alle du diskuterer med for fanboys. Du er den eneste fanboyen her, og det er også nevnt tidligere i tråden.

Akkurat når det gjelder 5870 , så synes jeg det er tidenes kort fra AMD da det kom , mest for pengene/ytelse.

Flott at du i alle fall kan innse at også AMD har laget noen gode kort, da er du ikke helt fortapt.

Alle AMDs lanseringer etter dette kortet har vært relativt meningsløse rent ytelsemessig sett.Det er dette nye 2x gpukortet dems hvor man virkelig kan få et hopp fra den kanten.

Jeg skjønner ikke helt hva du mener med dette. Mener du at HD 68XX var meningsløst fordi de hadde dårligere ytelse enn HD 58XX? HD 68XX ga oss en del bedre ytelse/pris og ytelse/watt, noe som absolutt ikke er meningsløst. Og HD 69XX ga oss bedre ytelse enn HD 58XX og er i tillegg billigere. Nå er det ikke akkurat noe å hoppe i taket for etter over ett år, men meningsløst er det ikke.

Til sist er jeg enig i at HD 6990 kan bli spennende, og håper det får en kompetitiv pris, samt at Nvidia kommer med et godt svar relativt raskt, slik at de forhåpentligvis kan presse hverandre på pris.

Lenke til kommentar

Akkurat når det gjelder 5870 , så synes jeg det er tidenes kort fra AMD da det kom , mest for pengene/ytelse.

Jeg trodde de Geforce 8800 og gtx 460 kortene blei tidenes største suskess på grafikk kort markede. Fra AMD så trodde jeg at 4870x2 var det mest populere som holdt så lenge og kanskje de 850 gamle kortene.

på GTX 595 er det 2stk gtx 560 eller 2 stk 570 som er sammen på det kortet ?

Endret av Kraa
Lenke til kommentar

ytelse/pris ytelse/watt, bla bla bla. Ingen som snakker om absolutt ytelse?

Til nå:

gtx 580 best på en skjerm :thumbup:

r6970 best på flere skjermer :thumbup:

Resten kan bare gå å legge seg, for de som har et snev av interresse av hw og har litt småpenger på bok. For dem er bare det beste godt nok.

Midrange skjermkort er stort sett for smågutter som må spare på ukalønna i flere måneder for å få rå til deres fattige gaming rigg. :!:

Edit: off, det var stygt sagt av meg.

Endret av Greddi
Lenke til kommentar

på GTX 595 er det 2stk gtx 560 eller 2 stk 570 som er sammen på det kortet ?

Ta det med et tonn salt, men Fudzilla påstår at det vil være to GF110-brikker, som er de samme som du finner i GTX 570 og 580. Klokkefrekvenser og om deler av brikken er deaktivert eller ikke, vites ikke, men jeg vil gjette på en fullverdig brikke med en del lavere klokkefrekvenser enn GTX 580. Jeg tror for øvrig AMD vil gjøre tilsvarende med HD 6990.

Lenke til kommentar

ytelse/pris ytelse/watt, bla bla bla. Ingen som snakker om absolutt ytelse?

Til nå:

gtx 580 best på en skjerm :thumbup:

r6970 best på flere skjermer :thumbup:

Resten kan bare gå å legge seg, for de som har et snev av interresse av hw og har litt småpenger på bok. For dem er bare det beste godt nok.

Midrange skjermkort er stort sett for smågutter som må spare på ukalønna i flere måneder for å få rå til deres fattige gaming rigg. :!:

Edit: off, det var stygt sagt av meg.

Jeg bruker faktisk mye penger på pc deler, Men jeg vil aldri kjøpe et overpriset pc del hvis man ikke trenger den ytelsen. For til video redigering og lage anime film i film studior og spille produsenter lager spill så kan jeg tenke at de trenger raskeste pcen de kan få.

De som kjøper det dyreste pc delene er jo nesten bare de som driver med det benchmark tullet og spiller ikke. Bort kasta penger og bruk av pc deler spørr du meg, når andre spiller mye og har dårlig råd. Når de skal selge de dyre pc delene så har de synket så mye fordi de er overpriset og det har kommet noe nytt slik at de taper masse penger.

Det mange ikke vet er at de nye pc deler er faktisk overpowerd, man trenger ikke den ytelsen. Selv om man har 2 core prosessor 4gb ramm så kan man spille med full grafikk med de mid range korta.

Så man kan faktisk ha en fattig gaming rig til å spille på maks grafikk. gtx 460, gtx 560 , 6850, 6950 resten av de høyere modellene kan bare gå å legge seg ja.

gtx 560 sli og 6950 cf holder i masse hvis for de som trenger rå ytelse også for de som kjører høyere oppløsning med flere lcd skjermen.

Så kan du forklare meg hva vi skal med gtx 580 sli / 3sli / 6970 cf / 3 cf uten å kjøre benchmark hele dagen og til de som lager filmer og spill ???

Endret av Kraa
Lenke til kommentar

Tjener man over halv mill i året og du sitter igjen med 100 000 kr etter utgifter er betalt, så ser jeg ingen grunn på hvorfor folk ikke kan svi av de pengene på hardware. Noen bruker penger på reise, noen bruker dem på bil, noen bruker dem på røyk og drikke, noen bruker dem på [insert random hobby here]. Har man 100 høvdinger til overs, så er det ikke snakk om å kikke på 2 tusen kroners kortet, men heller på den som koster over 9000kr. catch my drift? Og det er bare tull å kjøpe to svake gpu å sette dem i sli/cfx etter min mening, fordi du kan få nok og tilsvarende ytelse med en stor gpu og slippe alle komplikasjoner som følger med i SLI/cfx oppsett. Disse komplikasjonene er bare verdt det, hvis... og bare hvis du SKAL kun ha det beste, uansett hva det koster, koster hva det vil. multi gpu er bare verdt det hvis du kan få FPS over rundt 100, etter min mening.

Singel-gpu kjører mer smooth enn multi-gpu. Men de som ikke har sett "lyset" ennå, og ser forsatt blind på fps, for heller fomle rundt i mørke litt til.

EDIT:@kraa. Alle er ikke som deg, som er fornøyd med en 22" skjerm. Spiller man på 22" skjerm er midrangekort midt i blinken.

Noen få av oss tar hobbien våres mer seriøst og dette grenser til det mer ekstreme. Det eneste som hindrer de fleste av oss er penger. Har man penger til overs, så vil man bruker mer penger og sette en høyere standard enn en typisk tenåring som må leve 200kr i uka. Jeg tror de fleste av oss har litt penger til å sette til overs. Det eneste som hindrer meg å få tak i SR-2 og 4 gtx 580 nå er penger. Jeg selv er ikke fornøyd med oppsettet mitt, og drømmer om neste-generasjon SR-2 og tenker selv jeg skal bygge en slik PC, når jeg er ferdig med utdanninga og fått meg jobb.

Endret av Greddi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...