haorif_oey Skrevet 27. januar 2011 Del Skrevet 27. januar 2011 Hei! jeg har et problem, har lidd av tvangstanker en stund, men nå begynner det å bli et stort problem. Det ene problemet er at når jeg dusjer, så er jeg nøtt til å stå under vannet fra jeg skrur på dusjen . da er det kaldt vann i rundt 10 sekkund og ofte mer før varmevannet kommer. dette er ubehagelig, og dette fører til at jeg ikke dusjer like mye som jeg bør. i tillegg har jeg en tanke om at jeg må bytte pose i støvesugeren hver eneste gang jeg støvesuger. og dette fører da igjen til at det kan gå litt lang tid mellom hver gang jeg støvesuger. er det noen som har erfaring med tvangstanker, og som har noen tips som HJELPER? har oppsøkt psykolog, men har ikke kommet noe konstruktivt av det. takk for svar! 1 Lenke til kommentar
DiNozzo Skrevet 27. januar 2011 Del Skrevet 27. januar 2011 Hei. Bare tving deg selv til å stoppe. Ta det steg for steg. Til slutt finner du ut at det ikke er noe forskjell på å stå under dusjen de 10 sekundene istedenfor å vente til det varme vannet kommer! 1 Lenke til kommentar
blinc Skrevet 27. januar 2011 Del Skrevet 27. januar 2011 Tvangstanker er ganske normalt og nesten halvparten av befolkningen vil en eller annen gang ha milde tvangstanker. Du må sannsynligvis endre på noe i ditt kognitive system. Det første du bør gjøre er å forsøke å trosse tvangstankene, men ta dette rolig og mildt. Intet poeng hvis du skulle bli for aktivisert. Deretter må du begynne å finne ut hva "systemer" inne i deg som forårsaker de uheldige symptomene(tvangstankene). En del SSRI medikamenter hjelper mot tvangstanker. Faktisk kan de hjelpe meget bra. 1 Lenke til kommentar
dag1234 Skrevet 28. januar 2011 Del Skrevet 28. januar 2011 Hei TS Hva slags psykologbehandling fikk du? Det som nok ville være best i ditt tilfelle er kognitiv eksponeringssterapi. Ikke alle psykologer driver med det, og hvis du har fått en annen type terapi så vil den gjerne ikke hjelpe. Hilsen Dag 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå