Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Tålmodigheten har tatt slutt, nå skal vi bytte leverandør!

Anbefalte innlegg

Da har omsider tålmodigheten vår tatt slutt, så nå har familien bestemt at vi ikke lenger gidder å finne oss oppførselen til vår nåværende totalleverandør; Nittedalsnettet / Homebase som vi nå har slitt med i årevis.

På et tidspunkt så må du bare avbryte selv om det er utrolig surt ettersom dette mest sannsynlig betyr at vi må gi tapt på vår herlige, synkroniserte 25/25mbit fiberlinje med svært god responstid, nå blir det vell tilbake til steinalderen og 20/1mbit eller noe i den duren.. Og gud for en dårlig bismak dette gir!

Har skrevet et nokså langt blogg innlegg om vår / min opplevelse av våre fire år med Nittedalsnettet som dere kan finne her for de som er interessert!

Med dette så starter jo jakten på ny(e) leverandører, det vi først og fremst skal ha et jo da Internett og TV (ja jeg vet at TV ikke har noe i denne delen av forumet å gjøre, men blir litt tullete og opprette to innlegg føler jeg) og siden vell ingen gir noe pakketilbud om du har kun TV og Internett, ergo ikke telefoni så kan vi likså greit kjøre separat leverandør på TV og Internett, eller samme leverandør alt ettersom hva som gir best resultat.

Ettersom vi var såpass tidlig ute med og hoppe på fiber så understreker det bare viktigheten av å ha en god og rask linje med god responstid, men ikke minst så må den være stabil! Som Nittedalsnettet / Homebase har klart å vise seg så hjelper det ikke å ha en god infrastruktur hvis det er en leverandør som ikke kjenner til ordet kundeservice, ei heller klarer å utnytte potensiale som ligger tilrette.

Aller helst vil jo ha noe som er så nærme som det vi har hatt de siste fire årene, ergo en 25/25mbit linje med knallgod responstid.

Men dette er vell nærmest umulig å få levert til en overkommelig pris når ingen andre enn Homebase leverer fiber til Nittedal (Akershus).

Hva TV-løsning angår så er det bilde og lydkvalitet som er viktigst, vi har gjerne en litt kronglete og treg navigering med knall bilde enn noen som leverer knall god programvare hvor ting går som kniv i smør men hvor bildekvaliteten er så som så.

Men igjen så er jo stabiliteten det aller viktigste, vi vil ikke ha noe mer av hakkete TV-sendinger, frysing midt under fotballkampene og sånt tullball som vi nå har måtte leve med i fire år.

Hvilke leverandører vil dere se på som de beste og mest troverdige på markedet per idag? Hva tror dere ville gitt oss best og mest tilfredsstillende resultat?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du allerede har fiberkabelen installert, er det ikke mulighet for å få nett fra en annen fiberleverandør? De fleste fiberleverandører opererer vel med avtaler som bare binder deg noen år til selskapet som installerte linjen. Hvis de er del av et åpent nettverk som andre leverandører kan ta bruk av så burde du ihvertfall undersøke det først.

-Stigma

Lenke til kommentar

Undersøkte det smått for en tid tilbake, henviste meg til Telenor og en rekke Altibox forhandlere osv.. Alle kom bare med tilbakemeldingen at de ikke leverer tjenester over noe annet enn fibernett som de har bygget ut selv, da de er avhengig av å ha kontroll over stasjoner, switcher og alt mulig selv og ikke igjennom en eventuelt tredjepart.

Og det er vell Hafslund Telecom som eier fibernettet her i Nittedal, og de leier vell (så vidt jeg vet) dette ut til Homebase så da er det vell ikke fritt frem for alle andre og brase inn?

Alle tilbakemeldingene jeg har fått til nå har hvertfall vært lunkne, ingen som ser ut til å i det hele tatt vurdere fiberløsninger til områder hvor de ikke kan bygge ut nettet selv på egenhånd.

Lenke til kommentar

Hvis du har brukbart internett og kun telefoni og TV suger, så er det jo mulig å bruke separat ip-telefoni og f.eks Riks-TV.

Men hvis det er store problemer med internett også, så er det vel ikke så mye å beholde pr dato.

Har du 800m eller kortere til sentral så kommer VDSL2 trolig i løpet av året (Telenor). De starter med 400.000 husstander første februar.

Lenke til kommentar

Vel om du synes VDSL er en god løsning så har jo Nextgentel hatt dette i åresvis allerede - i de sentralene der de har eget utstyr i vel og merke.

ELlers enig med det la7dfa.com sier. Det er ingen grunn til at man ikke kan bruke tredjeparts leverandører for TV og telefon. Spesiellt på telefon er jo dette null problem. Desverre er det ikke så stort tilbud på rene tredjepartsleverandører på TV enda så langt jeg vet - men jeg skal inrømme at jeg ikke har undersøkt mulighetene på en god stund nå heller. Det er verdt å undersøke vil jeg si.

Eller selvfølgleig så kan man jo bare ha TV helt utenom internet, f.eks. via vanlig riksTV via antenne. Jeg er helt enig i at TV via internet har så mange mulige fordeler at det bare MÅ bli fremtiden for TV, men vi er der ikke helt enda, og pr. dags dato er det egentlgi ikke store fordelene med TV via internet enn via andre metoder. Har du prblmer med å finne en god TV leverandør så ikke glem å vurdere mer tradisjonelle leverandører også.

-Stigma

Lenke til kommentar

Telefoni bryr vi oss ikke stort om, dette har vi tenkt til å kutte ut uansett.

Internett kan vi riktignok beholde, men det blir jo en prinsipiell sak også etter så mye tull og frem og tilbake.

De fleste TV-leverandørene leverer kanskje ikke TV utenom og levere Internett samtidig? Det er i så fall noe jeg egentlig aldri har tenkt over.

Har kontaktet GET som har kjøpt opp Homebase og forhørt meg hos dem angående problemene våre, og om vi eventuelt kan få til en løsning hvor GET leverer til oss fremfor Homebase over fiber, eventuelt en TV-løsning over COAX og Internett over fiber.

Eventuelt har vi parabol-løsninger ala Canal Digital, men disse er gjerne veldig kronglete angående TV i flere rom, glemte å nevne det men vi har tre rom som skal ha TV, egentlig fire men det fjerde rommet er egentlig ikke så alt for viktig.

Og her er jo parabol kronglete ettersom antennekabel må strekkes til hvert rom, samtidig som det kreves to antennekabler til rommene med HD PVR og det blir det mest sannsynlig i hvert fall to av tre rom.

Riks-TV har jeg ikke sett så mye på, men egentlig alltid fått et inntrykk av at dette ikke er noen optimal løsning med verken bildekvalitet eller noe? Men mulig jeg tar skammelig feil..

Ellers så har vi jo blant annet GET osv som leverer over COAX.

Alternativt kan jeg forsøke å kontakte Telenor angående levering av fiber og forhøre meg hvor mange husstander de eventuelt ønsker for at det skal bli aktuelt for dem å legge fiber til Nittedal, er såpass mange her som er misfornøyd med Nittedalsnettet / Homebase at mulighetene til å få med seg en større mengde mennesker så absolutt er tilstede!

Lenke til kommentar

jeg tviler på at noen andre vil trekke / legge nytt fibernett når det allerede er etablert og. går mesteparten av fibrene i bakken, eller går det i stolper ?

man vil ikke ha to separate fibernett i ett boligområde med tanke på fiberbomber i stolper, og graving

medfører og mye arbeid penger søknader osv osv.

jeg jobber som fibermontør så har vært borti problematikken før der kunder er desperate og fortvilte over små lokale leverandører som sviver på siste verset, men det er desverre ikke så mye å gjøre med det.

beste er å håpe på at de blir kjøpt opp av noen som virkelig bryr seg, og har kompetanse.

Lenke til kommentar

Hvis internett via fiber er ok priset og av ok kvalitet, så ville jeg svelge stoltheten og beholdt fiber uten å blunke.

RiksTV leverer til inntil 4 apparater, kun med beskjeden kortavgift for ekstra tuner.

Min søster har Riks-Tv og jeg synes det er helt grei kvalitet. Du kan jo sjekke selv hos noen som har løsningen.

Jeg har iptelefon fra Phonzo, hvor jeg kun betaler for tellerskritt. Greit å ha et hjemmenummer og jeg har bare satt inn 100kr på kontoen i fjor en gang... M.a.o. kjempebillig løsning med norsk fastnummer.

Lenke til kommentar

Riks-TV har jeg ikke sett så mye på, men egentlig alltid fått et inntrykk av at dette ikke er noen optimal løsning med verken bildekvalitet eller noe? Men mulig jeg tar skammelig feil..

Denne gangen synes jeg faktisk at du skal undersøke litt nærmere før du tar et valg ...

(Jeg mener, da dere gikk for fiber la dere jo alle eggene i samme kurv uten å ha undersøkt verken egg eller kurv særlig grundig; det er i hvert fall det inntrykket jeg sitter igjen med etter å ha lest bloggen din.)

Jeg har (av grunner som er for kompliserte å komme inn på) en RiksTV-boks koblet til TV'en som en "nr.2-kilde" i tillegg til en Get PVR (digital kabel-TV). Ettersom Get-boksen ikke støtter HD, bruker jeg av og til RiksTV-boksen for å se på sportssendinger, osv. og det er ikke noe å utsette på billedkvaliteten. Hakking er et ikke-problem.

Jeg hadde ADSL (Telenor) inntil for et par år siden, da Altibox dukket fristende opp. Jeg valgte deres fiberløsning for internett-tilkobling fremfor Get's kabelmodem, men jeg valgte å beholde den TV-løsningen jeg hadde fremfor å kaste meg hodestups ut i IP-TV-verdenen. Jeg er fortsatt ikke overbevist om at Altibox' vil være rette veien å gå for TV, men det kan jo hende jeg endrer mening om noen tid. Det er i hvert fall greit å ha alternativer når den ene tilbyderen svikter. (Og det gjør alle innimellom. Nedgravde kabler bare venter på å blir gravd over.)

Lenke til kommentar

Skal vi først holde oss til fiber for Internett så er 25/25mbit et minimum ja!

Men sant som dere sier at vi kan jo kutte ut de leddene som ikke fungerer (telefoni og TV) og se etter alternative løsninger her.

Da har vi Canal Digital Parabol, Riks-TV, GET over COAX osv osv.. Også kan vi beholde Homebase for Internett over fiber og på en måte kombinere det beste av to verdener, så står vi jo fritt til å gå tilbake til Homebase om de på mirakuløst vis skulle forbedre drastisk på IPTV løsningen sin, eventuelt om fibernettet blir kjøpt opp av noen bedre aktører så er et jo bare å hoppe på det toget igjen, fiberen er lagt så toget står jo klart ting avgang så fort som vi ønsker å benytte oss av det.

Så kan vi finne et bedre alternativ på TV-fronten å benytte i mellomtiden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...