Gå til innhold

Alle her er flinke! Hvordan får dere det til ? Linuxtråd...

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er en ambisiøs person som alltid har hatt en bakenforliggende interesse for datamaskiner. Jeg har alltid brukt Windows, men har tatt i bruk Linux Mint det siste året på den stasjonerte laptoppen min. Jeg har alltid vært han fyren i vennegjengen som fiksa datamaskinen. I noen av tilfellene har jeg klart å imponere de rundt meg med mine kunnskaper om data, men lista har ikke blitt satt så høyt.

I går lastet jeg ned Backtrack 4, fordi jeg ville undersøke hvor lett det var å sniffe WEP- koder, og kanskje litt andre ting. Overhodet ikke noe kriminelt, bare litt for morroskyld.

Men jeg satt BOM FAST. En eneste feilmelding, og jeg må kaste inn håndklet. Murphys lov har en tendens til å følge med slike prosjekter.

Hvordan har dere blitt så flinke på Backtrack, og hvordan klarer dere å fikse "avanserte problemer" i Linux? Jeg blir aldri klok på systemet.

Jeg er ganske frustrert, ettersom jeg føler jeg kommer til kort på det jeg egentlig er god på. Jeg vet at det bare er læring, tutorials og guider som gjelder, men jeg har ikke bakgrunnskunnskaper til å sette meg inn i det stoffet som finnes om Linux. Hadde det ikke vært for Mint/Ubuntu hadde jeg aldri brukt Linux.

Har hatt litt BASIC og veldig enkel HTML på videregående, men ikke noe mer.

Så; hvordan har dere blitt så flinke? Har dere utdannelse? Hyggelig om dere svarer, har en følelse av at denne tråden kommer til å få laber respons :(

Med vennlig hilsen "Flinke"Freddy :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å være flink med Linux og å kunne bruke Backtrack er ikke det samme da. Jeg er helt grei på Linux, men kan ikke bruke Backtrack uten videre uten å måtte ha en guide til hjelp.

Det kjekke med Linux er at omtrent alt kan googles, og du vil få et svar. Slik har jeg lært om systemet, alt var merkelig for meg også i starten, men etterhvert blir det mer logisk.

Kræsj en del systemer (med vilje), for så å prøve å rette det opp, det er den beste læring i mine øyne. :wee:

Lenke til kommentar

Du er altfor hard mot deg selv. Du har nok også et poeng, flere av oss har høyere utdannelse, og heldigvis er det ikke helt bortkastet.

Backtrack er ikke letteste sted å starte, den er på ingen måte tilrettelagt for nybegynnere. Blant annet er dokumentasjonen stort sett ikke-eksisterende. Fortsatt er det mange deler av IT-verden som krever grundig bakgrunnskunnskap for å få litt overblikk, folk tar mastergrader på å sette opp uvanlige kombinasjoner av tjenester.

Husk også at alle liker å brife med det de kan, så alle kan virke flinkere enn de er på et forum

Det viktigste er at du føler det gir noe å knote med systemet. Velg ting som du liker og som ikke er for mye pes. Så kan du blåse ut litt frustrasjon i den frie kafeen når du trenger åndelig støtte :thumbup:

Lenke til kommentar

Xecuter: Sant det du sier om å kræsje systemer! Da jeg var yngre og skulle "finne spill" på den gamle stasjonære til gamlingen (66 mhz, windows 3.11, 20k kroner 1993- penger) kræsjet jeg systemet HELE tiden :) Men læringskurven gikk oppover, det er snikkers og tvist!

Del: Ja det er nok flere om skryter på seg litt :)

Alt om Linux finnes på nett. Jeg har lært mye av det, men føler kanskje jeg har kommet til et punkt der jeg burde vært mye flinkere. Spesielt Wikipedia har vært både en venn og en fiende. Jeg kan lese om noe jeg lurer på, men så dras det inn så mange fremmedord at jeg rett og slett ikke evner å forstå hva det skrives om.

Jeg synes jeg fant en grei tutorial på nettet hvor det var ganske rett frem å "hacke" WEP. Ikke det at jeg har et stort ønske om å hacke, men det var litt dråpen i havet for min del å ikke få det til.

Nytt spørsmål: Dere som bruker Terminal (komandolinje); hvordan lærer dere komandoer? Altså, å huske komandoer. I eksempelvis Windows er GUI-et ganske selvforklarende, men det er verre når man forholder seg til uskreven tekst. Hvordan fikser dere den biffen ?

Takker forøvrig for svar!

Lenke til kommentar

Hvis du spør en dyktig snekker hvorfor han er så flink med hammeren vil han nok svare at det er en naturlig konsekvens av å bli en god snekker.

Når det gjelder terminal / kommandolinje, så hadde min første PC (en gammel 286 jeg fikk) DOS 4.x, så jeg ble mer eller mindre kastet inn i det. Siden jeg startet med CLI, og måtte bruke det for å i det hele tatt kunne bruke maskinen, og alt grafisk (Til og med Windows, når jeg fikk det senere) var bare et skall som kjørte på toppen av DOS.

Så når jeg begynte å lære linux CLI så hadde jeg allerede den grunnleggende logikken inne. Var litt knoting mens jeg lærte den nye dialekten, men det gikk fort over.

Er litt som når man møter på en ny f.eks DVD spiller. Du vet at den har funksjonene X, Y og Z, men vet ikke nødvendigvis nøyaktig hva det heter der, eller hvor det gjemmer seg på fjernkontrollen.

Men siden du vet sånn ca hva det bør kalles og hvilken kategori det bør være under, så tar det ikke lang tid å finne. Noen modeller er litt mer spesielle enn andre, mens noen har praktiske (og ikke fullt så praktiske) ekstrafunksjoner.

Hvis du vil lære linux CLI, så vil jeg anbefale deg å ta en gammel pc, installer debian, gentoo, ubuntu-server eller lignende, installer SSH, lag din egen lokale bruker, forward port 80 og 22 fra ruteren til maskina, og lær deg å sette opp en (apache) webserver på den. Blir sikkert en del knot i begynnelsen, men går nok bedre etterhvert.

Begynn enkelt. Bygg så videre på det. Eksempel mål-liste:

1. Installer minimal debian

2. Lær det grunnleggende om APT (debian's system for å installere programmer)

2a. nyttige kommandoer : "apt-cache search <program>" - "apt-get install <pakke>" - "apt-get update" - "apt-get upgrade"

3. Installer openssh-server ("apt-get install openssh-server" som root), sjekk at du kan logge inn via andre maskiner (ssh er (helt grunnleggende) kryptert konsoll via nettverk). putty er den mest brukte windows klienten.

4. Når du er kommet så langt så kan du sette boksen en plass der den ikke står i veien. Eneste den trenger er strømledning og en nettverkskabel.

4a. Bruk gjerne litt tid til bare å bli vandt med å bruke linux CLI.

4b. Bli kjent med "man" kommandoen. man = manual filer. Eksempel : "man nano" for informasjon om programmet / kommandoen "nano", og "man man" for detaljert info om "man" kommandoen. Q for å avslutte. Hvis du lurer på en kommando, er dette første steg. Legg merke til at noen innebygde kommandoer ikke har en man side (som f.eks "cd")

4c. Finn ut hva som er under mappen /etc for eksempel, og hva som er i de filene. ("cd", "ls", "less", "nano")

4d. Bli kjent med programmet "screen" - veldig nyttig liten ting.

5. Installer apache webserver, få den til å levere en html side.

6. Når det fungerer, få PHP til å fungere.

7. Få database server mysql opp og gå, og phpmyadmin

8. Nå har du det grunnleggende på plass, kanskje på tide å leke med virtual hosts i apache, kanskje et dypere inndykk i linux CLI (piping, shell scripting osv),

Et godt tips til slutt: Å kjøre som root (linux admin bruker) hele tiden er IKKE en god ide. Gjør det til en vane å bruke vanlig bruker som standard, og dropp til root (via "su -" eller evt "sudo" om du bruker ubuntu) bare når du trenger det.

Lenke til kommentar

Nytt spørsmål: Dere som bruker Terminal (komandolinje); hvordan lærer dere komandoer? Altså, å huske komandoer. I eksempelvis Windows er GUI-et ganske selvforklarende, men det er verre når man forholder seg til uskreven tekst. Hvordan fikser dere den biffen ?

Som alt annet; repetisjon, repetisjon, repetisjon.

Kommandoene i bash er ganske logiske også da, det er ikke basert på random.

Hvis du vil lære å cracke WEP så google: Backtrack WEP cracking. Fant masse tutorials der! :)

Lenke til kommentar

Det er alle- tiders- super- dupert å få slike gode tips! Tusen takk, skal notere meg alle de punktene som har blitt skrevet opp!

Tråden handler dog mer om min manglende subjektive mestringsevne, som ble understreket da jeg prøvde meg på Linux. Både Mint og BT4. Og en uformell undersøkelse om hvordan dere ble så flinke. For eksempel om dere har utdannelse.

Lenke til kommentar

Med mindre du absolutt må for din egen del er det ingen vits å konkurrere med de beste her inne ;) Selv har jeg alltid vært i din posisjon, fikset pcer rundt meg eller lært meg å bruke google passelig greit til å finne svaret, men jeg merker at jeg kommer til kort her inne hvis jeg skal "konkurrere", men jeg er forsåvidt glad for det, da vet jeg hvor jeg får hjelp om Google kommer til kort ;)

Lenke til kommentar
Jeg kan lese om noe jeg lurer på, men så dras det inn så mange fremmedord at jeg rett og slett ikke evner å forstå hva det skrives om.
Spør da vel, frie kafeen er fin for sånt. Så gir du noen gleden av å vise at de kan.
Jeg synes jeg fant en grei tutorial på nettet hvor det var ganske rett frem å "hacke" WEP. Ikke det at jeg har et stort ønske om å hacke, men det var litt dråpen i havet for min del å ikke få det til.
Slike oppksrifter er ofte mangelfulle. Kan være du måtte være frakoblet fra alle aksesspunkt uten at det ble forklart, kanskje trådløskortet har annet navn på din maskin, kanskje du har broadcom eller ralink basert trådløs hvor nødvendig funksjonalitet ikke er lagt inn i driveren. Det kan være mange faktorer som spiller inn som man kan bruke timer og dager for å finne ut av. Litt som med å finne bugs når man programmerer.
Nytt spørsmål: Dere som bruker Terminal (komandolinje); hvordan lærer dere komandoer?
Pugg de vanligste tjue kommandoene. Jeg fant meg i sin tid en unix bok hvor shell-kommandoene stod forklart, og pløyde gjennom dem. Du trenger svært få kommandoer under huden for å kommer deg frem. Kommandoene er også bygd opp likt, så etterhvert blir det svært enkelt å forstå hvordan en ny kommando skal brukes. De aller viktigste kommandoene er:

man - her finner du manual siden til en kommando

ls - her lister du opp innholdet i en mappe

cd - skift mappe

rm - her sletter du mapper og filer

cp -kopier filer og mapper

less - se på innholdet i en fil, det er denne man bruker for manualsidene

chmod - her endrer du rettigheter til filer

chown - skift eierskap til filer og mapper

apropos - søk etter kommandoer, alternativt bruk man -k

Når du har lest noen man-sider ser du at de alle er bygd opp likt. Stort sett alle kommandoer støtter opsjonen -h og/eller --help og vil da gi deg en grei hjelpetekst til hvordan kommandoen brukes.

Endret av Del
Lenke til kommentar

For min egen del så var den første datamaskinen jeg var borti C64 (kun spill, men kommandoer måtte til), så en Amiga (hovedsakelig kun spill) og så pc med dos 5.x eller 6.x. Så cli kommandoer var bare noe man måtte lære. Har noe it utdanning fra videregående og høyskole (men her var det dårlig selvdisiplin, og resultatet ble der etter), primært innenfor programmering.

Generelt så har jeg en god data forståelse, men ingen spesiell dybde. Det viktigste er å lære seg å bruke søke motorer, primært google for min del. Når jeg skal finne ut av ett problem så begynner jeg gjerne med å søke på nøkkel ord som beskriver problemet, så finner jeg noe som er i nærheten. Forfiner søke kriteriene, finner noe annet som er litt nærmere, ytterligere forfining osv helt til jeg forhåpentligvis finner akkurat det jeg er på jakt etter. Kan ta mange forsøk, så tålmodighet er litt vesentlig.

Er også nyttig og ikke henge seg opp i at den eller den måte å gjøre ting på er den rette, jeg bruker både cli og gui verktøy alt etter hva jeg foretrekker. Viktigste er at man får gjort det man skal, så kan man ta effektivitet og de andre tingene senere. Når det kommer til cli så vil --help som parameter på en hver kommando vise en kort beskrivelse og hvilke parameter o.l. den aksepterer. Man kommando er også kjekt, selv om det tok noe tid før jeg begynte med det (q for å avslutte man, tok enda lengre tid før jeg fant ut av).

Ellers så har jeg lest mye her inne og dermed lært det meste av det (lille) jeg kan i dag fra andres spørsmål. Tror også det er viktig å ikke være redd for å feile, slik at man tør prøve ut ymse ting og tang. Som min tidligere sjef sa "Det blir ikke verre enn gæernt". Her er virtuelle maskiner veldig kjekt.

Lenke til kommentar

Ja, det er også en ting - En del er redde for å prøve nye ting, har jeg inntrykk av. Nå gjelder riktignok dette spesielt ikke-tekniske folk, men allikevel. "Hva skjer hvis jeg trykker på den knappen der?" - "Prøv!" - "Men tenk om den eksploderer!". Hva er det verste som kan skje. :wee:

Det har jeg brent meg på. \o/ Men sunt er det.

Lenke til kommentar

Jeg takker og bukker for alle tilbakemeldinger! Det er supert!

En poll om hvilken utdannelse folkene her på forumet har, hadde vært supert. Jeg er utdannet markedsøkonom, som høres kjempebra ut. Men man får tittelen etter et år på BI :new_woot: Er under utdannelse.

Jeg har også lyst å lese bøker om hvordan datamaskinen fungerer. Gjerne om hvordan de forskjellige komponentene fungerer sammen, og hvordan komponentene i det hele tatt fungerer. Hvis noen har noen gode tips på titler, så rop ut :)

På lang sikt ser jeg for meg at det er IT- bøker jeg kommer til å lese. Å sette meg ned med en roman eller lignende blir bare tull for min del.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...