|okk^ay Skrevet 6. juli 2003 Del Skrevet 6. juli 2003 Begynner å bli litt hissig på Linux nå, og tror ting skal gå bra med overgang fra win til LInux m.m. Nå er det da slik at jeg vil bruke en gammel PII som Web/DHCP-server, og lurer på om dette går? Maskin: Asus P2B PII 350 mhz 192 mb ram 2.1 GB HDD +Gammalt PCI-skjermkort m.m. Det jeg bekymrer meg for er diskplass. Holder det? Btw: Er linux-kommandoer noe lik DOS-kommandoer? Er vant til dos, og var 1337 dosbruker helt til det begynte å bli utdatert.. Lenke til kommentar
zyp Skrevet 6. juli 2003 Del Skrevet 6. juli 2003 bør gå fint, har en gammel 200mhz compaq gående med redhat 8 her... den har 32mb ram og 2gb hd... kjører helt fint, men det er for liten plass til cs server dessverre, ellers kjører maskina det fint for det testa jeg en gang jeg hadde en nedstrippa lfs inna på den... nå er den modemrouter, har kjørt det eksterne 28k modemet mitt inn i en 5.12" plass, og bruker wvdial og iptables til å funke som router... dhcp kjører den og, og dns, og webmin, et must for å confe boksen... Lenke til kommentar
slime mold Skrevet 6. juli 2003 Del Skrevet 6. juli 2003 Ingen som helst problem, nesten like bra boks som hovedmaskinen min... sukk... Lenke til kommentar
|okk^ay Skrevet 7. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2003 Ja da får jeg vel begynne da... Formateres HD'en i installasjonsprogrammet til Mandrake, eller må jeg gjøre det før? Lenke til kommentar
brune-ha Skrevet 7. juli 2003 Del Skrevet 7. juli 2003 Hvor mye sdram bør man minst ha? Lenke til kommentar
|okk^ay Skrevet 7. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2003 Hvor mye sdram bør man minst ha? Er det ikke 4 mb? Lenke til kommentar
brune-ha Skrevet 7. juli 2003 Del Skrevet 7. juli 2003 Hvor mye sdram bør man minst ha? Er det ikke 4 mb? trenger man bare 4mb for mandrake? Lenke til kommentar
gspr Skrevet 7. juli 2003 Del Skrevet 7. juli 2003 4mb for en default mandrake... det var ganske latterlig. Ville ikke latt mandrake komme i kontakt med en maskin med mindre enn 64 mb jeg. But then again, så ville jeg ikke latt mandrake komme i kontakt med noen maskin uansett... Lenke til kommentar
TimeTwister Skrevet 7. juli 2003 Del Skrevet 7. juli 2003 Ja da får jeg vel begynne da... Formateres HD'en i installasjonsprogrammet til Mandrake, eller må jeg gjøre det før? Ja, diskdraken i 9.1 er vesentlig bedre enn i tidligere versjoner (kan ompartisjonere etc), så formatere burde gå bra også MDK 9.1 er absolutt en bra linux løsning, og til høsten kommer iflg mdk selv 9.2 versjonen. Lenke til kommentar
|okk^ay Skrevet 7. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2003 Men kan man bruke APT-GET i Mandrake? Hvis ikke velger jeg RH/Debian isteden (Selv om Debian ikke blir beskevet som n00b-distro i FAQ-en.) :-? Lenke til kommentar
TimeTwister Skrevet 7. juli 2003 Del Skrevet 7. juli 2003 Nei mdk har ikke apt-get men rpm. Lenke til kommentar
mohuhau Skrevet 8. juli 2003 Del Skrevet 8. juli 2003 mdk har urpmi installert som default i stedet for apt-get, men tror apt-get finnes for mandrake også Lenke til kommentar
brune-ha Skrevet 8. juli 2003 Del Skrevet 8. juli 2003 la inn SUSE 8.1 på pcen min... Men greide ikke å få internet til å virke....( bruker en pc men Clark Connect som er tilkobla denna pcen)...... Så jeg lurte på om mandrake 9.1 er lettere? Har lyst å bruke linux men syns det er vanskelig Lenke til kommentar
TimeTwister Skrevet 8. juli 2003 Del Skrevet 8. juli 2003 jeg kobler til internet via nettverk jeg etter innstallasjon behøvde jeg ikke å gjøre noe som helst, eneste var å åpne nettleseren, tom lettere enn med MS Pluss mdk kommer med veldig god hardwarestøtte og den blir vel ikke dårligere nå som de har HP-OEM avtale. Lenke til kommentar
|okk^ay Skrevet 8. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2003 Nei mdk har ikke apt-get men rpm.*kremt* Jeg er n00b. Hva er rpm? Er det programmer? :oops: På mandrake-cd'en har (nesten) alle filene .rpm som extension... Men er det ikke enklest å installere programmer i Debian? Heller mer og mer mot Debian nå... Er det lett å installere og bruke som desktop-os? :-? Edit: Hva er rpm-get? Fant det på freshmeat.net... Lenke til kommentar
|okk^ay Skrevet 8. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2003 About:urpmi is an rpm wrapper that handes dependencies and makes installs easier. Just give to urpmi the package you want and it will install it, taking packages either from CDROM, FTP, or local repository of rpms. It even handles multi-CD (asks you politely to enter the CD labeled "xxx"). urpmi is, effectively, apt-get for rpm. Hmm.. Hvis dette er sant er det vel like enkelt med urpmi som APT-GET? Og de fleste linux-programmer leveres vel som rpm? Lenke til kommentar
wil Skrevet 8. juli 2003 Del Skrevet 8. juli 2003 350 MHZ holder lenge, 192 MB ram holder lenge også, men hvis du har tenkt til å bruke Mandrake på en normal måte så ville jeg hatt litt større harddisk, siden at Mandrake som jeg kan huske tok litt plass. tror det var 1,5 GB mandrake brukte av harddisken min. jeg hadde en 5 GB partisjon. men ellers så går det bra å kjøre linux på din maskin. Lenke til kommentar
|okk^ay Skrevet 8. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2003 350 MHZ holder lenge, 192 MB ram holder lenge også, men hvis du har tenkt til å bruke Mandrake på en normal måte så ville jeg hatt litt større harddisk, siden at Mandrake som jeg kan huske tok litt plass. tror det var 1,5 GB mandrake brukte av harddisken min. jeg hadde en 5 GB partisjon. men ellers så går det bra å kjøre linux på din maskin. Den skal brukes som server... Min har 120 gig.. Lenke til kommentar
|okk^ay Skrevet 8. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2003 BTW: Hvis jeg tar ut den ene RAM-brikka så får jeg kjørt PII'en på ca 450 mhz. hva bør jeg gjøre? (Er snakk om 32 mb her.) Edit: Fant en 4119 mb HD i rotekassa og da får jeg litt mer plass. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå