Gå til innhold

På utkikk etter eksepsjonelle, intelligente filmer

PgUp

Anbefalte innlegg

Søker etter intelligente filmer i alle sjangre. Elsker filmer med kompleks handling som krever mye av seeren. Gjerne med litt overnaturlig handling.

Det er to filmer jeg nylig kom over som virkelig gav med en unik opplevelse. Dette var MR. Nobody og The fall. Begge var såpass unike og ukjente at jeg blir redd det skal finnes flere slike oversette perler.

Noen forslag?

Typiske:

Memento

The Fountain

Mr. Nobody

The Fall

Moon

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Charlie Kufman har i mine øyne skrevet noen av de mest minneverdige amerikanske filmene, hvorav den mest kjente nok er Eternal Sunshine of the Spotless Mind med, blandt andre, Jim Carrey og Kate Winslet. Øvrige filmer er Adaptation, Being John Malkovich og Synecdoche, New York, og alle har et godt over gjennomsnittet intelligent manus fylt av eksistensialistisk filosofi og tankeeksperimenter. Mine favoritter er Synecdoche og Adaptation.

En annen manusforfatter/regissør jeg har fått øynene opp for i det siste er Hal Hartley. Til nå har jeg kun sett Trust, som scorer høyt i min favorittrangering takket være noen helt geniale dialoger som både er filosofiske og humoristiske.

Ellers støtter jeg Woody Allen (Annie Hall er et must), David Lynch (Mulholland Dr. og tv-serien Twin Peaks), Ingmar Bergman (Fanny och Alexander), Stanley Kubrick (A Clockwork Orange), Andrey Tarkovskiy (Andrey Rublyov) og Michael Haneke (Benny's Video).

Endret av Dr. Van Nostrand
Lenke til kommentar

Undertegner selvfølgelig Bergman, Kubrick, Lynch, Kaufman og Haneke. Det interesserer meg veldig hvordan folk velger å oppfatte Inception som en intelligent film, ettersom filmen i bunn og grunn ikke er noe mer enn grubl og effekt-brief. En viderekommen bilreklame med andre ord. Shutter Island er derimot et intelligent motstykke, med så og si samme grunnhandling (og hovedrolleinnehaver), uten Matrix-rip-off'en, men med et heller originalt noir-uttrykk.

++

-Donnie Darko

-Requiem for a Dream

-Blade Runner

-Identity

-Brazil

-Fight Club

Endret av nirvana1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...