PgUp Skrevet 27. januar 2011 Del Skrevet 27. januar 2011 Søker etter intelligente filmer i alle sjangre. Elsker filmer med kompleks handling som krever mye av seeren. Gjerne med litt overnaturlig handling. Det er to filmer jeg nylig kom over som virkelig gav med en unik opplevelse. Dette var MR. Nobody og The fall. Begge var såpass unike og ukjente at jeg blir redd det skal finnes flere slike oversette perler. Noen forslag? Typiske: Memento The Fountain Mr. Nobody The Fall Moon Lenke til kommentar
FlinkeFreddy Skrevet 27. januar 2011 Del Skrevet 27. januar 2011 Hmm, mulig jeg skyter fra hofta, men hva med omtrent alle filmene av Leonardo DeCaprio ? Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 27. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2011 Hmm, mulig jeg skyter fra hofta, men hva med omtrent alle filmene av Leonardo DeCaprio ? Tja, inception faller ihvertfall innenfor det jeg tenkte på. 1 Lenke til kommentar
ChaosPredicted Skrevet 27. januar 2011 Del Skrevet 27. januar 2011 (endret) The Man from Earth er verdt å se, om du får tak i den: http://www.imdb.com/title/tt0756683/ Pi er også en perle av en film: http://www.imdb.com/title/tt0138704/ Endret 27. januar 2011 av ChaosPredicted Lenke til kommentar
dignitasViper Skrevet 27. januar 2011 Del Skrevet 27. januar 2011 Fritt for å være den første til å nevne Lynch. Lenke til kommentar
FlinkeFreddy Skrevet 27. januar 2011 Del Skrevet 27. januar 2011 Vet ikke om disse trimmer de grå, men tenkte også på: Catch Me if You Can Blood Diamond Requiem for a Dream. Denne har vel litt enklere handling, men setter i gang mye følelser som er "krevende". Du har sikkert sett dem, men jeg likte dem veldig godt, så de er verdt å nevne 1 Lenke til kommentar
ennj Skrevet 28. januar 2011 Del Skrevet 28. januar 2011 Sjekk ut: Charlie Kaufman Woody Allen Exit Through the Gift Shop Donnie Darko Persona 12 Angry Men Oldboy Antichrist Reprise Irréversible Lenke til kommentar
Hopperesque Skrevet 28. januar 2011 Del Skrevet 28. januar 2011 (endret) Noen intelligente filmskapere: Ingmar Bergman, Stanley Kubrick, Andrei Tarkovsky og Michael Haneke. Woody Allen, derimot, finner jeg ofte en smule pretensiøs, overfladisk og overtydelig. Endret 28. januar 2011 av cmptrwlt Lenke til kommentar
dr.dr. Skrevet 30. januar 2011 Del Skrevet 30. januar 2011 (endret) Charlie Kufman har i mine øyne skrevet noen av de mest minneverdige amerikanske filmene, hvorav den mest kjente nok er Eternal Sunshine of the Spotless Mind med, blandt andre, Jim Carrey og Kate Winslet. Øvrige filmer er Adaptation, Being John Malkovich og Synecdoche, New York, og alle har et godt over gjennomsnittet intelligent manus fylt av eksistensialistisk filosofi og tankeeksperimenter. Mine favoritter er Synecdoche og Adaptation. En annen manusforfatter/regissør jeg har fått øynene opp for i det siste er Hal Hartley. Til nå har jeg kun sett Trust, som scorer høyt i min favorittrangering takket være noen helt geniale dialoger som både er filosofiske og humoristiske. Ellers støtter jeg Woody Allen (Annie Hall er et must), David Lynch (Mulholland Dr. og tv-serien Twin Peaks), Ingmar Bergman (Fanny och Alexander), Stanley Kubrick (A Clockwork Orange), Andrey Tarkovskiy (Andrey Rublyov) og Michael Haneke (Benny's Video). Endret 30. januar 2011 av Dr. Van Nostrand Lenke til kommentar
pxK Skrevet 30. januar 2011 Del Skrevet 30. januar 2011 The Prestige Vet ikke helt om Oldboy passer akkurat men den er grei. Se7en og Saw (bare den første filmen) anbefales også. The man from earth er også en knall film om du er i rett humør når du ser filmen. 1 Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 30. januar 2011 Del Skrevet 30. januar 2011 (endret) Twelve Monkeys Endret 30. januar 2011 av Gunfreak 2 Lenke til kommentar
Tamber Skrevet 30. januar 2011 Del Skrevet 30. januar 2011 En film som svever langt over alle filmer innen kategorien "intelligente filmer": The Usual Suspects Lenke til kommentar
Fidd3 Skrevet 30. januar 2011 Del Skrevet 30. januar 2011 Blei ganske paff der jeg satt når jeg så slutten påNothing but the Truth. Er ikke en veldig kompleks film, men slutten kommer som et slag. Lenke til kommentar
lubo.carson Skrevet 31. januar 2011 Del Skrevet 31. januar 2011 (endret) Undertegner selvfølgelig Bergman, Kubrick, Lynch, Kaufman og Haneke. Det interesserer meg veldig hvordan folk velger å oppfatte Inception som en intelligent film, ettersom filmen i bunn og grunn ikke er noe mer enn grubl og effekt-brief. En viderekommen bilreklame med andre ord. Shutter Island er derimot et intelligent motstykke, med så og si samme grunnhandling (og hovedrolleinnehaver), uten Matrix-rip-off'en, men med et heller originalt noir-uttrykk. ++ -Donnie Darko -Requiem for a Dream -Blade Runner -Identity -Brazil -Fight Club Endret 31. januar 2011 av nirvana1 Lenke til kommentar
KjemikerJon Skrevet 6. februar 2011 Del Skrevet 6. februar 2011 Det interesserer meg veldig hvordan folk velger å oppfatte Inception som en intelligent film Ikke alle kan være like smarte som Dem. Trådstarter: Se Primer. Deretter se den igjen. 2 Lenke til kommentar
......... Skrevet 6. februar 2011 Del Skrevet 6. februar 2011 Donnie Darko Requiem For A Dream Inception Fight Club Seven The Prestige Memento Shutter Island The Aviator The Departed The Illusionist Usual Suspects Eternal Sunshine of the Spotless Mind! Lenke til kommentar
Rata101 Skrevet 6. mars 2011 Del Skrevet 6. mars 2011 Pi A scanner darkly Stalker Withnail and I Låt den rätte komma in Lenke til kommentar
thesinner Skrevet 6. mars 2011 Del Skrevet 6. mars 2011 Støtter veldig mye av det som har blitt nevnt her, spesielt The Man From Earth, Primer og Adaptation. Andre filmer å bryne seg på: 2001: A Space Odyssey Der Freie Wille Enter the Void Yi Yi Stalker Zeitgeist: Moving Forward (dokumentar) Lenke til kommentar
Hopperesque Skrevet 7. mars 2011 Del Skrevet 7. mars 2011 Zeitgeist? Huff og huff. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå