Sigurd2 Skrevet 1. februar 2011 Del Skrevet 1. februar 2011 (endret) Problemet med CPU vifta var at jeg hadde glemt å koble motstandsledninger i serie med viften. Hadde vært bedre om du fikk det til å fungere slik at hovedkortet regulerte viftehastigheten. Med en motstand vil viften alltid gå med lav hastighet, selv om prosessoren blir hardt belastet og varm. Endret 1. februar 2011 av Sigurd2 Lenke til kommentar
Andrehehe Skrevet 1. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2011 Problemet med CPU vifta var at jeg hadde glemt å koble motstandsledninger i serie med viften. Hadde vært bedre om du fikk det til å fungere slik at hovedkortet regulerte viftehastigheten. Med en motstand vil viften alltid gå med lav hastighet, selv om prosessoren blir hardt belastet og varm. Ja, det er sant, men meg bekjent går det ikke å regulere den. Nå har den 1600 rpm, noe som jeg knapt hører. Har ikke klokket prosessoren heller. Speedfan viser dog merkelige temperaturer, temperaturer som er under romtemperaturen. I bios blir det vist mer reelle temperaturer. Noen som vet hvorfor? Jimmith: Har du samme viften? Når du kobler den til, får den konstant 12 V i fra HK, derfor følger det med to ledninger du kan koble mellom splitteren og viftene. Motstanden begrenser strømmen, og viftene vil gå med 1600 rpm isteden for 2000. Det er dog en dårlig løsning, siden du vil få en effekt over motstandene, som gjør at det utvikler mer varme, og det som Sigurd2 nevte. Lenke til kommentar
Jimmith Skrevet 1. februar 2011 Del Skrevet 1. februar 2011 Har samme vifte og hovedkort. Ingen planer om å overklokke, så temperaturen vil jo aldri bli så utrolig ekstrem. Eventuelt så setter jeg på stock vifta, den må da autojusteres? Lenke til kommentar
jevli Skrevet 1. februar 2011 Del Skrevet 1. februar 2011 Det skal vel ikke være nødvendig å regulere viften manuelt? Har du sjekket i BIOS at hovedkortet står på volt-regulering av CPU fan? Lenke til kommentar
sprettmett Skrevet 2. februar 2011 Del Skrevet 2. februar 2011 - Jeg har også innstallert 8 gb ram, men det viser bare 4 gb i bios og windows. Jeg har x64 versjonen av Windows 7. Om du ikke har fikset rammen kan du se på denne lenken Jeg regner med at du har BIOS versjon 0402. Oppdatere denne til 1003 (eller høyere skulle jeg tro) vil fikse problemet ditt. Lenke til kommentar
kuper Skrevet 5. februar 2011 Del Skrevet 5. februar 2011 Har samme maskinen og jeg får heller ikke regulert ned viften med viftestyringen. Alle vifter CPU og Kabinett går på full gass. Noen som har funnet en løsning på dette ? Kan ikke finne noen plass i bios hvor man kan sjekke om viften er stilt inn på volt regulering. Viftene har 3 pin og på hovedkortet er det 4 pin kontakt for cpu vifte. Lenke til kommentar
Noizer Skrevet 6. februar 2011 Del Skrevet 6. februar 2011 kjører en slik super dings på min: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=303855 da kan man justere uansett Lenke til kommentar
Sigurd2 Skrevet 15. februar 2011 Del Skrevet 15. februar 2011 Skaffet meg et p8p67 pro, og fikk samme problemet selv når jeg koblet til cpu viter med tre pins kontakt. Valgte å løse det ved å plugge cpu viften til CHA_FAN1 pluggen istedet, og deaktivere overvåkning av cpu vifte i bios. Bruker så SpeedFan 4.43 beta 10 til å automatisk regulere viftene etter cpu temp. Lenke til kommentar
Andrehehe Skrevet 21. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2011 Jøss, det var ikke så dumt! :-D Prøvde å laste ned den beta versjonen av SpeedFan jeg også, men det står der at CPUen min er -60 grader, så vet ikke om jeg tør å gjøre det på samme måte, for å si det sånn Andre programmer viser at den er 29-30 grader.. Lenke til kommentar
Jimmith Skrevet 25. februar 2011 Del Skrevet 25. februar 2011 (endret) Viser -60 hos meg også, men det virker som om de separate kjernetemperaturene leses riktig. Man kan vel justere utifra disse i steden Edit: Da var alle problemene løst. En bios oppdatering (se i download kategorien) tar seg av minneproblematikken. 8 ram registreres feilfritt. Under samme link kan man laste ned Asus AI suite 2 som, i tillegg til å være et godt overklokkingssystem, gir deg full kontroll over viftene. CPU viften står nå på chassis-porten (CH-1) og er styrt av cpu temperaturen. CPU vifte-advarsel er deaktivert i bios. Maskinen er så godt som lydløs. Et billig SATA/eSATA kort overtar jobben for de (muligens fremtig) defekte 3gb SATA portene på 1.gen Sandy Bridge HK. Noe som sparer meg mye jobb med å demontere og sende tilbake hovedkortet som reklamasjon. Nå har jeg en strøken pc Endret 5. mars 2011 av Jimmith Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå