Gå til innhold

Raw partisjon

TRL

Anbefalte innlegg

Laptopen til en venns far har havnet i mine hender. Her er det skjedd en feil på harddisken slik at en av partisjonene har endt opp som en raw partisjon. Det er selvfølgelig c: med systemet, de andre 2 er fortsatt intakt, men det er lite data å bry seg om der. Kjørte en boot cd med diverse verktøy og tok ut en masse filer fra disken, så endel av dataene er reddet håper vi. Men, å få fikset disken tilbake til normal uten å reinnstallere har jeg ennå ikke klart. Mente det fantes metoder for å reparere slikt, men det er ikke noe jeg har bedrevet så veldig mye....

Opprinnelig partisjoner av typen fat32 med win xp, trolig home innstallert. Dette er på en acer travelmate 2410.

Noen som har gode råd?

TRL

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, jeg er sikker på at raw partisjonen er stasjon c: hvor windows lå lagret. Blandt annet fordi jeg tok en full recovery på partisjonen, og der lå også windows mappa. Er også sikker på at det er Fat32 og ikke NTFS på bakgrunn av det som var gjort på de andre partisjonene.

TRL

Lenke til kommentar

Så feil oppstår etter at du tok recovery? I så fall det må være at den recover i en fat32 for så å convert til ntfs og i tillegg expandere.

Fra det du sier nå, så er den eneste indikasjon for at den er en fat32 kun ID på partitions tabellen. Raw betyr at det er ikke noe file system (bootsector)på den, og ikke noe windows heller

Eller mener du at det er en windows i den, men det er feil med hvor bootsector er å finne?

Enten du må kjøre testdisk på den og se om du kan recover partitionene, elller finne en XP og installere på nytt, eller bruke i386 (med folder som du evenuelt finner i en av de andre partitioner og installere på nytt.

Litt usikker om hvilken råd jeg skal gi, siden jeg vet ikke hva du har der. Testdisk kan hjelpe deg hvis du mener at det er en windows installation i denne disken.

Hvis det er ikke noe windows i den så er en ny installasjon et must.

Lenke til kommentar

Så feil oppstår etter at du tok recovery? I så fall det må være at den recover i en fat32 for så å convert til ntfs og i tillegg expandere.

Fra det du sier nå, så er den eneste indikasjon for at den er en fat32 kun ID på partitions tabellen. Raw betyr at det er ikke noe file system (bootsector)på den, og ikke noe windows heller

Eller mener du at det er en windows i den, men det er feil med hvor bootsector er å finne?

Enten du må kjøre testdisk på den og se om du kan recover partitionene, elller finne en XP og installere på nytt, eller bruke i386 (med folder som du evenuelt finner i en av de andre partitioner og installere på nytt.

Litt usikker om hvilken råd jeg skal gi, siden jeg vet ikke hva du har der. Testdisk kan hjelpe deg hvis du mener at det er en windows installation i denne disken.

Hvis det er ikke noe windows i den så er en ny installasjon et must.

Er vel der hvor en ny installasjon er like greit, selv om jeg hater å gi meg. Det er en partisjon i starten av disken som trolig inneholder innstallasjonsfilene, men vet ikke helt hvordan jeg får igang de heller. Fra før av vet jeg at man må ha rett disk med drivere for å få installert, det holder sjeldent med å bruke en vanlig oem home cd selv om det er en home etikett på maskinen.

FILLERN! Nå har jeg rota det til mer, får en NTLDR mangler feil også nå :-(

Endret av TRL
Lenke til kommentar

Er partisjonen med OS-raw også skadet? Dvs en liten del hvor "OS-cden" ligger digitalt, den man legger inn os på nytt fra ved å trykke F(x) i boot på bærbare.

Ikke sikkert den er skadet, men jeg har rota med noen programmer jeg har liten kjennskap til og fått en NTLDR mangler også. Har reparert masse systemer før, men nå føler jeg meg som en tulling.

Lenke til kommentar

Raw er enkelt og greit en harddisk uten filsystem. Nå er det bare på fyre opp en Windows CD, slette C: partisjonen, lage den på nytt og sett den som NTFS for så installere Windows.

Edit: Du kan også finne frem en Linux cd og prøve å hente ut det du må ta være på i c: stasjonen ved å mounte stasjonen i terminal( i Linux selvfølgelig)

Endret av Gjest
Lenke til kommentar

Om ntldr mangler:

-hvis du har en partition, som er formatert, og den er merket som aktive, med å starte PC-en vil du få Ntldr mangler.

Det er helt riktig at du får den feilmeldningen, fordi det er ikke filen ntldr som code i bootsector henviser til å finne der.

I din situasjon, med 2-3 partitioner på disken, og med at du har prøvd deg på diverse, er ikke en slik feilmeldning galt.

Nå:

Hvis den partition du tror at den er den recovery (den bør være på 4GB), så vil det være en i386 folder i den. Den inneholder alle installasjon filene + alle drivere tror jeg.

For å bruke den i386, så må du bruke winnt32 commando. For å komme til den, og for å bruke den, trenger du å boote opp med....ja si det nå, men en win7 recovery disk, vil være bra.

Jeg kan ikke se at du kan bruke den recovery funksjon i den lenger, hvis du har forandret for mye i den, men er usikker

Så, om du bruker en oem plate for å installere, eller den i386 folder er det samme. Drivere du mangler vil du kunne finne.

Det du burde få oversikt over nå, er hvilken av de partitionene skal du beholde, for så å omstrukturere litt, og deretter installere. Du har nøkkel på den, så mulig du kan aktivere igjen.

I tilefelle du går for an selvstendig installasjon, så vil det være greit å rense mbr fra acer sin code. Det for spare på partitions tabellen.

Hvis du derinot skal installere helt på nytt, med en annet oem plate, og alt skal vekk, så kan du godt rense heile sector.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Om ntldr mangler:

-hvis du har en partition, som er formatert, og den er merket som aktive, med å starte PC-en vil du få Ntldr mangler.

Det er helt riktig at du får den feilmeldningen, fordi det er ikke filen ntldr som code i bootsector henviser til å finne der.

I din situasjon, med 2-3 partitioner på disken, og med at du har prøvd deg på diverse, er ikke en slik feilmeldning galt.

Nå:

Hvis den partition du tror at den er den recovery (den bør være på 4GB), så vil det være en i386 folder i den. Den inneholder alle installasjon filene + alle drivere tror jeg.

For å bruke den i386, så må du bruke winnt32 commando. For å komme til den, og for å bruke den, trenger du å boote opp med....ja si det nå, men en win7 recovery disk, vil være bra.

Jeg kan ikke se at du kan bruke den recovery funksjon i den lenger, hvis du har forandret for mye i den, men er usikker

Så, om du bruker en oem plate for å installere, eller den i386 folder er det samme. Drivere du mangler vil du kunne finne.

Det du burde få oversikt over nå, er hvilken av de partitionene skal du beholde, for så å omstrukturere litt, og deretter installere. Du har nøkkel på den, så mulig du kan aktivere igjen.

I tilefelle du går for an selvstendig installasjon, så vil det være greit å rense mbr fra acer sin code. Det for spare på partitions tabellen.

Hvis du derinot skal installere helt på nytt, med en annet oem plate, og alt skal vekk, så kan du godt rense heile sector.

Har ingen oem plate å installere med, blir å prøve å få liv i den recovery partisjonen.

Lenke til kommentar

Det kan hende du har "plata" på en egen 10gb partisjon som er vanlig på laptop.

Den du booter fra når du for eks trykker F2 eller F12 under boot.

Har en partisjon på omtrent 3 gig, men finner ingen måte å boote til den på

TRL

Lenke til kommentar

Lukter reinstall her, med eksternt meduim for å så bruke samme nøkkel.

Er det dell eller annen spesialOS som kun fungerer med akkuratt den nøkkelen så må du nok bruke en helt ny OS og ny kode.

Det er jo en grunn til at det ble krøll, sikker på at du bruke samme disk?

Mener at man skulle ha fått bootet på det man vil uansett hva som er galt, man skal jo kunne gjøre det uten HHD i og da få finner ikke HHD.-melding.

Endret av War
Lenke til kommentar

Endte med fullstendig reinstall. Hadde en backup av alle dokumenter, og lisenser var tilgjengelig til programmene (Det er ofte et pes på enkelte private maskiner, de har lovlige lisenser, men hvilken skuff ligger de i...)

Han fikk en reinstallert maskin som går som en klokke, og vi oppgraderte samtidig fra 512 til 1024+512 Gm Ram, så han bør merke forskjell :-)

Takker for alle gode innlegg, det er virkelig til god hjelp selv om jeg ikke klarte å få denne disken tilbake.

Trond

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...