sinus' Skrevet 27. januar 2011 Del Skrevet 27. januar 2011 Hei! Bestemte meg litt på impuls for å kjøpe ny HDD i dag, har hatt lyst til å prøve SSD lenge, og fant ut at det kunne være greit å putte en SSD i laptopen. Kjøpte på datakjeden i trondheim tidligere i dag, satte den inn i min bærbare (Asus U35JC) (etter å ha formatert den og opprettet recovery DVD og alt mulig). Så kjørte jeg recovery disk, og det virket som om alt var fint, men når den endelig var ferdig fikk jeg bare beskjed om at maskinen ikke kunne finne noen boot. Prøvde med litt forskjellige biosinstillinger, ahci/ide/uefi etc men ingenting som virket. Så jeg tenkte jeg kunne installere win7 fra en boot-usb-key jeg har lagd, satte i gang det, men i win7 installeren kommer det ikke opp noen HDD... Noen som har noen tips? Har googlet mye, men kan ikke si jeg har funnet ut så mye... Håper på hjelp! -Torkil Lenke til kommentar
MiRaCL Skrevet 27. januar 2011 Del Skrevet 27. januar 2011 Recovery går vel ikke på ny disk. Recovery baserer seg veldig ofte bare på å kopiere en backup fra en skjult partisjon. Har selv en x25-80gb med win7 på, gikk fint her å installere via usb stick. Gammel bios eller feil instilling i bios tenker jeg. Lenke til kommentar
FlinkeFreddy Skrevet 27. januar 2011 Del Skrevet 27. januar 2011 Recovery burde fungere. Har du satt SSD øverst i boot- order i BIOS ? Finner BIOS den nye disken ? Lenke til kommentar
sinus' Skrevet 27. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2011 Ja, Bios finner disken. Recovery burde fungere ja, jeg har tross alt brukt programmet for å lage backup-DVDer, er jo ikke helt tett i pappen Den står først, siden det er den eneste disken (bortsett fra USB-keyn og ev usb DVD-romen når de er koblet til) Lenke til kommentar
sinus' Skrevet 27. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2011 Driver forresten og kjører recovery en gang til for å se hva som skjer. Hvis ikke det funker har jeg brent ut UBCD, så får jeg prøve å partisjonere/formatere disken på nytt ellerno Lenke til kommentar
FlinkeFreddy Skrevet 27. januar 2011 Del Skrevet 27. januar 2011 Jeg hadde prøvd med en annen kilde. Prøv for eksempel å installer Linux Mint eller noe. Ikke så vanskelig å få til. Da eliminerer du en del feilkilder. Driver forresten og kjører recovery en gang til for å se hva som skjer. Hvis ikke det funker har jeg brent ut UBCD, så får jeg prøve å partisjonere/formatere disken på nytt ellerno SMART ! Det hadde jeg også gjort Lenke til kommentar
sinus' Skrevet 27. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2011 Etter at jeg har gjort recovery står det: Reboot and select proper boot device or insert boot media in selected boot device and press a key ... Hmmm Lenke til kommentar
FlinkeFreddy Skrevet 27. januar 2011 Del Skrevet 27. januar 2011 Hmm, hvis jeg forsto deg rett så er disken din prioritet nr 3, etter 2 inaktive kilder? Du kan prøve å sette den som nummer en. Er på tynn is, men kan hende at BIOS leter etter enheter som ikke er tilkoblet, og at det resulterer i feilmeldingen. Lenke til kommentar
sinus' Skrevet 27. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2011 neida, har prøvd å sette ssd til 1 flere ganger, og også koble fra de andre mediene... Prøvde med en ny recovery nå etter å ha slettet og gjennoprettet partisjonene, men dessverre: 45 min med recovery til ingen nytte.. Lenke til kommentar
sinus' Skrevet 27. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2011 Fikk det endelig til etter å ha lekt litt med de forskjellige partisjonsprogrammen på UBCD. Vet ikke hva som gjorde utslaget, men fikk etterhvert opp disken på windowsinstallen, og etter å ha byttet fra ACHI til IDE i bios fikk jeg til og med lov til å installere på disken. Skulle gjerne hatt ahci, men det spiller kanskje ikke så stor rolle. Synd jeg ikke fikk recovery til å funke, det er kjett å fjerne bloatware, men enda kjedeligere å installere alle driverne! Lenke til kommentar
thomit Skrevet 27. januar 2011 Del Skrevet 27. januar 2011 Neste gang du kjøper PC - insister på å få OS'et på skikkelig måte, på medfølgende DVD. Preinstallert OS med recoverypartisjon er noe herk. Lenke til kommentar
FlinkeFreddy Skrevet 27. januar 2011 Del Skrevet 27. januar 2011 Neste gang du kjøper PC - insister på å få OS'et på skikkelig måte, på medfølgende DVD. Preinstallert OS med recoverypartisjon er noe herk. Går de ann å få det til fra de tradisjonelle leverandørene? Acer, Asus etc... Lenke til kommentar
Xprez Skrevet 27. januar 2011 Del Skrevet 27. januar 2011 neppe hvis du ikke kjøper en os plate i tillegg til maskinen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå