fredrikba Skrevet 27. januar 2011 Del Skrevet 27. januar 2011 Hei Etter forslag fra fagforeningen har NTNU fulgt i UIOs fotspor og endret opptaksordning på psykologi profesjon. PÅ UIO og NTNU må man nå søke med vitnemål fra vgs via samordna opptak, mens på UIB har de bestemt seg for å fortsette med dagens ordning. Er det noen som vet hvilken retning det går i på UIT? Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 27. januar 2011 Del Skrevet 27. januar 2011 Det er antagelig siste året med opptak fra årsenheten i år. Lenke til kommentar
fredrikba Skrevet 28. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2011 Hva bygger du det utsagnet på? Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 28. januar 2011 Del Skrevet 28. januar 2011 Artiklene fra UiT.no, blant annet: http://www2.uit.no/ikbViewer/page/ansatte/organisasjon/nyhetsartikkel?p_document_id=198634&p_dimension_id=&p_menu=&p_lang=2 Samt min eks-kones samtaler med de opptaksansvarlige på psykologi ettersom hun selv holder på med årsenheten og dermed MÅ komme inn i år. I følge dem så går det mot direkte opptak. Lenke til kommentar
fredrikba Skrevet 30. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2011 Huff. Høres ut som du har genuin informasjon fra innsiden. Da er det bare UIB igjen da. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 30. januar 2011 Del Skrevet 30. januar 2011 Dessverre, jeg liker bedre årsenhetmodellen selv. Lenke til kommentar
aldrimerforum Skrevet 30. januar 2011 Del Skrevet 30. januar 2011 Syns selv også at det er trist at universitetene velger å gå over til denne modellen. Går 3. året på profesjon ved NTNU, og tviler på at jeg har gått der i dag hvis de hatt opptak fra videregående da jeg søkte meg inn. UiB var faktisk forut NTNU om å snakke om opptak via SO, og dette ble brukt som et argument for at også NTNU skulle endre opptaksordning. Etter at de hadde bestemt seg her på NTNU ombestemte de seg ved UiB. At UiT også vurderer denne ordningen var nytt for meg. Da blir det snart bare UiB igjen da. Kommer til å bli bra mange søknader å behandle ved opptakskontoret der etter hvert regner jeg med. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 30. januar 2011 Del Skrevet 30. januar 2011 Det regner jeg også med. Grunnen til at jeg liker årsenhetsmodellen er at jeg foretrekker at psykologene har "levd" litt først. Det er overraskende hvor mange på profesjon som selv har hatt en del problemer i barne- og ungdomsårene og som derfor kanskje ikke hadde de beste karakterene ut av VGS, men som antagelig blir knagende gode psykologer Lenke til kommentar
aldrimerforum Skrevet 1. februar 2011 Del Skrevet 1. februar 2011 Vil si at det å bli en god psykolog har relativt lite med livserfaring å gjøre, og mye med interesse og engasjement i faget å gjøre. Psykologen skal ikke sitte der og være rådgiver, men skal bruke de teknikkene som han har lært seg på studiet til å spørre de riktige spørsmålene. Det som dog er en fordel med årsenhetsmodellen er at de som kommer inn er folk som faktisk vet hva psykologi er, og allerede har erfaring med det før de bestemmer seg for å utdanne seg som psykolog. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 1. februar 2011 Del Skrevet 1. februar 2011 Samtidig er det lettere å forstå en del situasjoner som ellers kan være veldig fremmede. Lenke til kommentar
fredrikba Skrevet 26. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2012 Vil bare meddele for dem som er interessert at UIT har bestemt seg for å fortsette med opptak via årsenheten. Forslaget om endring ble nedstemt med 4 vs 3 stemmer. Lenke til kommentar
Mildir Skrevet 26. februar 2012 Del Skrevet 26. februar 2012 Ser ikke hva som skal være så bra med krav til årstudium for å gå komme inn på profesjonsstudie. Har flere bekjente som har tatt årsstude flere ganger, med straight A's og ikke kommer inn pga av at det er alt for mange andre i akkurat samme situasjon, så det ender opp med loddtrekkning. Funker ordinært opptak for samtlige andre studier, medisin inkludert, vil det også funke for psykologistudiet. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 29. februar 2012 Del Skrevet 29. februar 2012 Vel, det blir jo ikke flere plasser bare fordi man åpner for å bli tatt opp fra VGS, så alternativet til at man sorterer etter karakterer på årsstudiet er jo at bare de med 6 i snitt fra VGS kommer inn. Jeg ser ikke hvorfor det skal være så mye bedre. Lenke til kommentar
fredrikba Skrevet 29. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 29. februar 2012 Det skal sies at det nok ikke var selve opptaksordningen som var hovedargument for omlegging - snarere det at man i et integrert, seksårig løp kan få mer klinisk praksis tidlig og at man "sosialiseres inn i rollen som psykolog fra dag en" som de så fint sier. Jeg tror nok heller ikke at ny opptaksordning ville endret studentmassen noe særlig, uansett teoristerke forlk som kommer inn. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå