Manken Skrevet 27. januar 2011 Del Skrevet 27. januar 2011 Hei. Jeg står ovenfor valget av programfag til neste år, altså 2. klasse. (Går 1. klasse nå, Studiespes). Jeg har hørt folk som virkelig har sliti seg helt ut grunnet for tøffe valg, selv om de alltid har vært flinke på skolen og stått på. Jeg har virkelig ingen anelse om hva jeg vil bli. Men jeg har noen interesser som kan hjelpe. Er veldig fascinert av universet og verdensrommet og hvilke skjulte gåter som ligger der. I tillegg liker jeg også veldig godt å holde på med pc, er derfor over gjennomsnittlig god på pc, men ingen supergeek som kan alt Hvis jeg skal velge noe som er relatert til de jeg nevnte over, er jeg redd jeg trenger en del tøffe fag i 2. og 3. klasse. Rett meg hvis jeg tar feil, vil være en lettelse. Vil unødig brenne meg helt ut disse to årene og "miste" to år av min ungdomstid på skolearbeid. Setter stor pris på alle bidrag som hjelper meg til å velge riktig! Lenke til kommentar
Betenkt Skrevet 27. januar 2011 Del Skrevet 27. januar 2011 Det virker som om du har sansen for realfag. Hvordan er det med matematikken? Fysikk er faget hvor du lærer mer om verdensrommet osv, astrofysikk. Faget med mest data er vel IT. Realfag gir deg dessuten muligheten til å studere data eller astrofysikk videre. Lenke til kommentar
Jens-petrus Skrevet 27. januar 2011 Del Skrevet 27. januar 2011 Velg det du liker. Bare vær klar over at du åpner mange dører ved å velge realfag. Selv har jeg kun erfaring med realfag, selv liker jeg det veldig godt. Lenke til kommentar
Manken Skrevet 27. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2011 Matten ligger det greit med. Ligger på rundt 4 og 5 i T-matte. Jeg forstår lett mye av det som er i realfagen, men er redd dette kan ta for mye tid av min hverdag gjennom skoleåret. Og for å rette litt på deg Jens-petrus, jeg lukker vel mange dører ved å ikke velge realfag, i og med at de fortsatt er åpne så lenge jeg ikke har tatt noe valg enda ^^ Lenke til kommentar
cavumo Skrevet 27. januar 2011 Del Skrevet 27. januar 2011 Fysikk, matematikk, kjemi og et annet realfag. Jeg anbefaler biologi. Mye jobbing, men du kommer til å få igjen for det. Lenke til kommentar
LFL Skrevet 27. januar 2011 Del Skrevet 27. januar 2011 Jeg kan være enig med forslaget til nypis. Fysikk, matematikk og kjemi er bra fag som vel bør kunne åpne så og si alle dører. Det siste faget derimot ville jeg vurdert å ta fra språk, samfunnsfag og økonomi. Grunnen til dette er at du da kan få deg et fag med litt "avbrekk", i tillegg til at det er ingen utdannelser som vil kreve enda et realfag. Når du senere skal velge fag for tredje klasse vil du kunne velge å fortsette med fysikk, matematikk og kjemi, eller du kan droppe det ene av disse fagene dersom du ser at det blir en for stor arbeidsmengde med alle tre fagene. Dette vil du ikke ha mulighet om du velger enda et realfag. Lenke til kommentar
Betenkt Skrevet 27. januar 2011 Del Skrevet 27. januar 2011 (endret) Selv valgte jeg R1, Fysikk 1, IT1 og internasjonal engelsk fordi jeg bare trengte R1+R2 og Fysikk 1 til det studiet jeg ville inn på. De to siste fagene valgte jeg fordi, som andre har foreslått, de er lette for meg og jeg får toppkarakterer uten noen voldsom innsats. Velg realfag! =) Endret 27. januar 2011 av Webmaster Esso Lenke til kommentar
Manken Skrevet 27. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2011 Har veldig lyst til å ta R-matte og fysikk, men er fortsatt redd dette krever veldig mye jobben på fritiden. Hvordan er erfaringene deres? Har tenkt til å ta IT og toppidrett i tillegg. Lenke til kommentar
Matkrise Skrevet 28. januar 2011 Del Skrevet 28. januar 2011 Hvis du trenger et "chille-fag" for å få en bra karakter så velg Økonomistyring! Har aldri vært borti et så lett fag. -M Lenke til kommentar
Cxz Skrevet 28. januar 2011 Del Skrevet 28. januar 2011 Har veldig lyst til å ta R-matte og fysikk, men er fortsatt redd dette krever veldig mye jobben på fritiden. Hvordan er erfaringene deres? Har tenkt til å ta IT og toppidrett i tillegg. Synes du bør ta R-matte og fysikk hvis det er fag du tror din fremtidige utdanning vil kreve. Fagene krever selvsagt jobbing, men det er ikke noe mer enn at det er overkommelig for de aller fleste. Det faglige nivået stiger tross alt jevnt fra år til år. Den store forskjellen vil i grunnen være at du kommer til å lære en god del nytt, i motsetning til åttende, niende, tiende og VG1 som i stor grad har vært samme innhold i ny innpakning. Hvor tungt VG2 kommer til å bli, avhenger også av hvilke andre fag du velger. Lenke til kommentar
wingardium Skrevet 28. januar 2011 Del Skrevet 28. januar 2011 Om du går for realfag bør du også ta nok av fagene til å plukke med deg de fire poengene som de gir (eller tredje fremmedspråk som også gir poeng). Fritt fram ellers. Lenke til kommentar
Manken Skrevet 28. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2011 Takk for alle svar og informasjon. Kommer med en tilbakemelding så snart jeg har valgt Lenke til kommentar
Betenkt Skrevet 30. januar 2011 Del Skrevet 30. januar 2011 Det er en del jobb med de fagene, men jeg synes ikke de tar så mye tid at det går ut over andre ting. Dessuten vet jeg at jeg får mye igjen for den tiden jeg investerer. Når du jobber med R1 og Fysikk sett deg unna ting som du vet kan forstyrre deg, som datamaskin eller TV. Da får du mye mer gjort og du vil bruke mindre tid på leksene. Mange av de jeg kjenner som klager over mye jobb klager fordi de ikke klarer å sette av tid og det dermed hoper seg opp. Når de først gjør noe skal de gjerne gjøre andre ting samtidig, noe som er uheldig. Lenke til kommentar
karro12345 Skrevet 19. desember 2015 Del Skrevet 19. desember 2015 Interessant! Fant denne tråden tilfeldig på google. Dette ble jo skrevet i 2011.. Antar at du nå er ferdig på videregående? Hvordan gikk det? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå