Gå til innhold

optak til befalskolen/stormeskadron

4gup

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke nødvendigvis. Men det er alltid en fordel å være i god form. Det vil jo også hjelpe deg med å få en bra stilling etter rekrutten. Jeg vil anbefale deg å trene så mye du kan frem til innrykket. Jo bedre form du er i, desto lettere går alt. Hjelper også utrolig mye på psyken når du er ute i felt, og faktisk ikke sliter hvert eneste sekund.

Lenke til kommentar

Hvis du vil inn i en spesifikk eskadron, sørg for at du vet temmelig nøyaktig hva denne eskadronen gjør for noe i den daglige tjenesten.

Da jeg satt i samtale med et befal på innrykksdagen, ble jeg spurt om jeg virkelig visste hva stormere gjorde, da jeg sa jeg ville i stormesk4.

Hadde heldigvis satt meg inn i det, og la ut til befalet. Han sa seg fornøyd, og stormer ble det av meg :new_woot:

Lenke til kommentar

Hvis du vil inn i en spesifikk eskadron, sørg for at du vet temmelig nøyaktig hva denne eskadronen gjør for noe i den daglige tjenesten.

Da jeg satt i samtale med et befal på innrykksdagen, ble jeg spurt om jeg virkelig visste hva stormere gjorde, da jeg sa jeg ville i stormesk4.

Hadde heldigvis satt meg inn i det, og la ut til befalet. Han sa seg fornøyd, og stormer ble det av meg :new_woot:

det er forskjellige "typer" stormsoldater, som leder, skarpskytter osv. hva er jobben til disse frorskjellige soldatene?

Lenke til kommentar

Vet ikke hvor du har "infoen" din fra, men men...

"Leder" er vel lagførern som oftest er sjant eller fenrik og dermed ikke en aktuell stilling for en alm vernepliktig. Skarpskyttere i pbn finner du hos kavesk, ikke i storm. Det du derimot har i storm er MG (1er som er primær skytter, og 2er som sleper ammo og reserve pipe samt ser hvor MGet skyter og gir korreksjoner til skytteren). MG2 og resten av fotlaget har HK416, men noen har i tillegg \ evt kun panservernvåpen som m72 eller 84mm RFK. Er også en vpl nestlagfører som fungerer som en slags reserve lagfører og har litt lederansvar innad i laget.

Ellers er det vogn (CV90 skytter og vognfører) og div. stabsstillinger i storm.

Lenke til kommentar

det er forskjellige "typer" stormsoldater, som leder, skarpskytter osv. hva er jobben til disse frorskjellige soldatene?

Forsvaret skriver selv veldig godt om oppbygning til et stormerlag.

Det står riktignok noe om skarpskyttere der, men da er det bare snakk om 3x forstørrelse på optikken.

Det ble sagt etter rekrutten at noen skulle få dette, men vi har enda ikke sett snurten av dette. Så avskriv optikk/skarpskytterrolle i storm, dette er i Kav.Esk

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...