Gå til innhold

optak til befalskolen/stormeskadron

4gup

Anbefalte innlegg

hei, jeg lurte på hva som skjer under optaket til befal skolen?. jeg vet hva de fysiske kravene og karekterene er, men jeg lurte på hva de psykiske testene (intervievet, skriftlige testen) inebærer.

Endret av 4gup
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hei, jeg lurte på hva som skjer under optaket til befal skolen?. jeg vet hva de fysiske kravene og karekterene er, men jeg lurte på hva de psykiske testene (intervievet, skriftlige testen) inebærer.

Dette er alt du trenger å vite:

Felles opptak og seleksjon varer i rundt tre uker om sommeren. Opptaket deles i tre faser: Fase en innledes med opptaksprøver som intervju med offiser og psykolog, legeundersøkelse, fysisk tester i utholdenhet og styrke og psykologiske tester. Noen skoler gjennomfører også prøver i norsk, engelsk, matematikk og samfunnsfag. Fase to er en feltøvelse. Her får du grunnleggende opplæring i feltkunnskaper, du får prøve deg i lederrollen, og du viser hvordan du fungerer under press. Fase tre består i grove trekk av intervjuer og informasjon fra de ulike befalsskolene.

Dine lederevner er det vanskeligere for deg å trene, men du vil bli målt ut fra evne til å:

- Ta initiativ

- Håndtere usikkerhet

- Skape tillit

- Vise omsorg

- Ta selvstendige og gode beslutninger

tusen takk.

går de skriftlige testene ut på randome spørsmål, eller er det som en examen med matte, norsk og andre fag?

Lenke til kommentar

Har du vært på sesjon? Mye likt det. Standardiserte tester hvor du får forholdsvis kort tid (ca. 20 min.) på å besvare en del spørsmål i forskjellige fag. Hvert fag har du 20 minutter på å fullføre.

ok, tusen takk :!:

vet dere hvor stor prosent av de som søker som kommer in sånn cirka?

Lenke til kommentar

Det er forskjellig fra år til år, og det varierer fra linje til linje. Det er snakk om tilbud og etterspørsel, er det mange som søker og få linjer så er det større forfall...

Vil du inn så er det bare å gutse på gi alt og husk at det kan være de små tingene som skiller. Har de flere å velge mellom så velger de den som er best totalt sett. Dermed kan det for eksempel være fysisk som skiller selv om alle har kravene så velger de gjerne den med beste tester.

Lenke til kommentar

hvis jeg har lyst til og ta førstegangs tjenesten min som storm soldat, kommer fysisk og psykisk helse til og gjøre noen forskjell, eller er det første mann til mølla?

tusen takk for all svarene jeg har fått så langt :thumbup:

Lenke til kommentar

hvis jeg har lyst til og ta førstegangs tjenesten min som storm soldat, kommer fysisk og psykisk helse til og gjøre noen forskjell, eller er det første mann til mølla?

tusen takk for all svarene jeg har fått så langt :thumbup:

For det meste førstemann til mølla. Storm har jeg hørt er fullt til sommeren nå hvertfal :hrm:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Du har misforstått.

Hvor du tar BS avhenger totalt av hva slags miljø du vil jobbe i. 2.bn er en kampavdeling, med fokus på blant annet strid som fotsoldat. Etter skoleåret blir du sersjant og sannsynligvis lagfører for et fotlag med infanterister i KpB eller C. Typisk infanteritjeneste med alt tilhørende, marsjtrening, laget \ troppen \ kompaniet i angrep. Mye bra og spennende opplegg! Du kan også bli lagfører i kavesk som ligner litt mer på hva GSV driver med, nemlig jegertjeneste. Kavesk er en oppklaringsavdeling som skal gå inn på dypet bak fiendens linjer, ligge i OP, observasjonspost, og melde inn hva de ser. Her har man også skarpskyttere. Nok den fysisk hardeste tjenesten, men mindre action enn kpB \ C. Ellers har du støtte kompaniet, med alt fra bombekaster tropp, javelintropp (panserbekjempelse), sanitetstropp, forsyningstropp osv.

GSV er som jeg nevnte jegertjeneste. Veldig hardt fysisk og psykisk med mange og lange marsjer, OP tjænest og alt faget tilhørende. Mindre stridstrening enn du får i et infanterikompani, men du skal nok få skutt fra deg her også. Pliktåret kan du ta på garnisonen, på grensa, eller i Etterretningsbataljonen på Setermoen, da GSV er i ISTAR miljøet.

Ellers har du også BS i panserbataljonen som er identisk med 2.BN, med unntak av at panser er oppsatt på ganske tunge kjøretøy. Du kan bli lagfører i stormeskadronen 3, eller stormesk 4, hvor du leder et fotlag på lik måte som i 2.bn bortsett fra at laget sitter bak i en CV90 stormpanservogn når man ikke er i bruk. Ellers kan du også her havne i kavesk, som i panser også har en pansret oppklaringstropp oppsatt på CV90. Spesielt for panser er at du kan bli vognkommandør på CV90 stormpanservogn, Leopard 2 stridsvogn, hærens tyngste kjøretøy og noen andre kjt som forøvrig 2.bn også har.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du har misforstått.

Hvor du tar BS avhenger totalt av hva slags miljø du vil jobbe i. 2.bn er en kampavdeling, med fokus på blant annet strid som fotsoldat. Etter skoleåret blir du sersjant og sannsynligvis lagfører for et fotlag med infanterister i KpB eller C. Typisk infanteritjeneste med alt tilhørende, marsjtrening, laget \ troppen \ kompaniet i angrep. Mye bra og spennende opplegg! Du kan også bli lagfører i kavesk som ligner litt mer på hva GSV driver med, nemlig jegertjeneste. Kavesk er en oppklaringsavdeling som skal gå inn på dypet bak fiendens linjer, ligge i OP, observasjonspost, og melde inn hva de ser. Her har man også skarpskyttere. Nok den fysisk hardeste tjenesten, men mindre action enn kpB \ C. Ellers har du støtte kompaniet, med alt fra bombekaster tropp, javelintropp (panserbekjempelse), sanitetstropp, forsyningstropp osv.

Tusen takk. det hjalp meg extremt mye.

GSV er som jeg nevnte jegertjeneste. Veldig hardt fysisk og psykisk med mange og lange marsjer, OP tjænest og alt faget tilhørende. Mindre stridstrening enn du får i et infanterikompani, men du skal nok få skutt fra deg her også. Pliktåret kan du ta på garnisonen, på grensa, eller i Etterretningsbataljonen på Setermoen, da GSV er i ISTAR miljøet.

Ellers har du også BS i panserbataljonen som er identisk med 2.BN, med unntak av at panser er oppsatt på ganske tunge kjøretøy. Du kan bli lagfører i stormeskadronen 3, eller stormesk 4, hvor du leder et fotlag på lik måte som i 2.bn bortsett fra at laget sitter bak i en CV90 stormpanservogn når man ikke er i bruk. Ellers kan du også her havne i kavesk, som i panser også har en pansret oppklaringstropp oppsatt på CV90. Spesielt for panser er at du kan bli vognkommandør på CV90 stormpanservogn, Leopard 2 stridsvogn, hærens tyngste kjøretøy og noen andre kjt som forøvrig 2.bn også har.

Tusen takk. dette hjalp meg extremt mye Endret av 4gup
Lenke til kommentar

Har forstått det sånn at man kan ikke putte stormeskadron på "ønskelisten" under sesjon, men man kan putte panserbattalionen på den. hvis man blir akseptert i panserbattalionen, hvordan blir man da henvist til de forskjellige eskadronene?

Lenke til kommentar

På innrykksdagen. Man kommer inn, setter seg ned med en offiser, også sier du hvor du vil. Bare si hvor motivert du er, så kommer du inn dit du vil. Det er sjeldent fullt, slik de pleier å si på spesielt storm eller kavesk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...