Gå til innhold

Opptøyene i den arabiske verden


Anbefalte innlegg

Blir regimet kastet kommer ikke de til å være kandidater lenger.

Kvifor ikkje? Dei er dei naturlege etterfølgarane. Saif al-Islam har vist vennligsinnede tendenser mot vesten, og Mutassim har kontroll over deler av militæret.

 

Når gadaffi er borte så vil det nok bli kaos men jeg tror at mangel på naboer med interesser for å lage helvete gjør at det blir enklere å stable opp en ny regjering der en det er i Irak med fundamentalister på alle kanter støttet av Iran og Syria.

Det motsatte virkar meir sannsynleg, ein plagsom nabo gir alltid eit grunnlag for å la folket ieit land forene seg. Eksempelvis dersom dei hadde hatt ein nabo med invasjonsinteresser hadde kanskje Mutassim raskt komt til makta, fordi han allereie har kontroll over delar av militæret.

Fundamentalistar er forøvrig ikkje problemet i Irak, Iran er det einaste landet i området som ikkje er sekulert, og dei har ingen interesse av å plage Irak i augeblikket.

 

Har tro på en enklere framtid der selv. Men da burde ikke vesten bli stående der etter at krigen mot Gaddafi er vunnet. Libyerne må få bygge framtiden og et bedre samfunn selv.

Det er nettopp det som er planen i augeblikket, forhåpentligvis ser vi aldri vestlige styrker på Libyansk jord i løpet av denne konflikta.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg trodde Obama var venn av den arabiske verden:

 

http://www.dagbladet.no/2011/03/20/nyheter/utenriks/libya/saif_kadhafi/15888168/

 

Når Gaddafis nest eldste sønn Saif snakker om "terrorister" og at Vesten har tatt feil side og sammenligner angrepet med beskyldningene om Iraks masseødeleggelsesvåpen så tar jeg ham faktisk bare mindre seriøst enn jeg har gjort så langt. Lurer på hva han egentlig vil oppnå!?

Lenke til kommentar

Skatteflyktning:Hadde du eit poeng med å dra inn Clausewitz?

 

Flere,

 

1. Å peke på at de politiske objektivene spriker fryktelig.

2. Fog of War (dvs Shit happens)

3. Hovedspørsmålet her er å få Gadaffi til å gjøre som "vi" vil, men hva vil vi?

4. Man må sette inn de ressurses som trengs for å "overtale" Gadaffi

 

Beklager den underfundige henvisningen. Clausewitz er verd å lese om man vi forstå endel om dette. Liddel Hart også bra, men ikke så bra.

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

1. Det gjer dei alltid.

2. Gir ingen meining i samanhengen.

3. Kva vi vil avhenger av kven vi er, for min del ser eg på det som positivt å fjerne ein despot.

4. Ser ingen grunn til å forhandle med Gaddafi, vi bør gi opprørerne nok hjelp til at dei får tak i han og setter han til ansvar.

 

Eg ser ikkje kvifor Clausewitz eller Hart skal kunne kome med nokon stor nytteverdi her, nyttigare å sette seg inn i Libyas historie og statsannliggender.

Endret av HValder
Lenke til kommentar

1. Det gjer dei alltid.

2. Gir ingen meining i samanhengen.

3. Kva vi vil avhenger av kven vi er, for min del ser eg på det som positivt å fjerne ein despot.

4. Ser ingen grunn til å forhandle med Gaddafi, vi bør gi opprørerne nok hjelp til at dei får tak i han og setter han til ansvar.

 

Eg ser ikkje kvifor Clausewitz eller Hart skal kunne kome med nokon stor nytteverdi her, nyttigare å sette seg inn i Libyas historie og statsannliggender.

 

1. Nei

2. Mengingen vil du (muligens) se når ting går galt

3. Ja, derfor skrev jeg "vi".

4. Krig er en form for forhandling, eller som Clausewitz sa "War is the continuation of politics by other means"

 

Libyas historie er selvfølgelig relevant, men å si at krigsteori/strategi ikke har "nytteverdi" i en krig...

 

PS. Du trenger selfølgelig ikke å lese Clausewitz et al for å få med deg det (meste av det) som skjer

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

1. Jo

2. Ting kan alltid gå galt, det er ikkje noko meir relevant i denne konflikta enn det var i andre, f.eks. i Irak (der det for mange virka som om dei kanskje hadde blitt lurt med lovnader om skjulte WMDs etc.)

4. Krig er meir eit beist i seg sjølv enn noko anna. Når forhandlinger feiler tyr vi til makt.

 

Machiavellis verk slår meg forresten som meir aktuelle/nyttige i denne samanhengen.

Lenke til kommentar

1. Jo

2. Ting kan alltid gå galt, det er ikkje noko meir relevant i denne konflikta enn det var i andre, f.eks. i Irak (der det for mange virka som om dei kanskje hadde blitt lurt med lovnader om skjulte WMDs etc.)

4. Krig er meir eit beist i seg sjølv enn noko anna. Når forhandlinger feiler tyr vi til makt.

 

Machiavellis verk slår meg forresten som meir aktuelle/nyttige i denne samanhengen.

Prinsen er også ett utrolig bra verk, og også relevant for situasjonen. Kler Staten naken kan man si, ikke noe fint syn, men absolutt viktig å ha tatt en kikk.

Lenke til kommentar

Endringer i Egypts grunnlov vedtas:

 

http://www.bbc.co.uk/news/world-middle-east-12801125

Official results show that 77% of voters in Saturday's referendum backed the changes.

Turnout was 41.2 % of the 45 million eligible voters.

 

Tja, 32% støtte (77% av 42%) blandt befolkningen er vel nok da til å hevde at grunnloven er gyldig.

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Nei, sei det, men om ikkje anna så virkar han ikkje like spinnvill som faren.

 

Jeg mener hele det gammle regimet bør fjernes og at nye folk bør komme inn i hver eneste stilling.

Det hadde kanskje vore den beste løsninga, men det forutsetter kvalifiserte kandidatar, noko eg så langt ikkje har høyrt noko om.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...