Gå til innhold

Opptøyene i den arabiske verden


Anbefalte innlegg

Og da kan man gå over lik? "Lillebroren" til Stoltenberg, Helge Lund er jo venn av Libya.....

 

Men ærlig talt, hvorfor Libya? Er det bra forhold for maling der nede?

Men ærlig talt, tror du Jotun har smuglet granater i malingspannene sine? Hvorfor er det så forferdelig interessant?

 

Hmm.... en verdensomspennende malingprodusent selger maling i Libya, mystisk!

Endret av Abigor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser det er visse folk her som har gjort seg opp en mening om at Gaddafi er en folkemorder. Hva er grunnlaget for dette? Forstår de som sier dette hva folkemord egentlig betyr?

 

Har du en nøyaktig definisjon på hvor mange som må gå med før det kan kalles et folkemord? Tar du utgangspunktet i holocaust siden det er det mest kjente og dokumenterte folkemordet? Det Saddam Husseins regime gjorde mot irakiske kurdere under krigen mellom Iran og Irak omtales som et folkemord. Og bortsett fra at de irakiske styrkene under ledelse av såkalte Kjemiske Ali brukte kjemiske våpen ser vi stort sett det samme i Libya under Gaddafi nå. (Om Gadaffi hadde tatt i bruk de kjemiske våpnene om han fortsatt hadde hatt dem får man bare spekulere i).

Lenke til kommentar

Som denne tidligere fangen av Gaddafis fengsel sier;

"Vi føler at Vesten egentlig ikke mener alvor med å hjelpe. De sitter og veier sine lover og regler uten å foreta seg før vi er knust.

 

- Alt de vil ha er olje - og de vurderer den mot vårt blod. Oljen er sikker. Vårt blod er ikke mer verdt enn vannet. Vi er verdiløse", sier Mohammed Basidri

 

Er enig i at Vesten har nølt altfor lenge her!

 

PS: Legg heller det du svarer på i quote istedefor spoiler neste gang så blir det litt enklere å se at du svarer.

Lenke til kommentar

Nei, det er ganske tragisk. Dog er det fint å se at USA etter alle årene med Bush og hans "USA gjør som USA vil"-politikk er nøye på hva FN sier, men dette er samtidig en av de sakene som viser at iblant må det handling til og ikke endeløse møter hvor man aldri blir enige om noe.

Hmm altså er du fornøyd med å ha "temmet" USA, samtidig som du innser at det eneste som kunne ha reddet Libya er "USA gjør som USA vil"-politikk :D

Lenke til kommentar

Hmm altså er du fornøyd med å ha "temmet" USA, samtidig som du innser at det eneste som kunne ha reddet Libya er "USA gjør som USA vil"-politikk :D

 

Jeg sier at det beste er en mellomting. Kommer ikke det tydelig nok fram?

 

Verden er et komplisert sted desverre så man kan ikke ha et verdenssystem som er A4.

Lenke til kommentar

Hmm altså er du fornøyd med å ha "temmet" USA, samtidig som du innser at det eneste som kunne ha reddet Libya er "USA gjør som USA vil"-politikk :D

 

Jeg sier at det beste er en mellomting. Kommer ikke det tydelig nok fram?

 

Verden er et komplisert sted desverre så man kan ikke ha et verdenssystem som er A4.

 

Nei, det kom ikke klart frem.

 

Selv om du syns verden er "komplisert" så var ditt utsagn noe av det beste eksempel på DoubleThink jeg har sett på lenge.

 

Selv tror jeg det eneste håpet for Libya nå er Frankrike, som fortsatt har en "Frankrike gjør som Frankrike vil"-politikk.

 

Avhenger stort sett om Sarkozy har blitt tilstrekkelig forbannet over avsløringen om finansieringen av sin valgkampanje.

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Hvordan kan du si at Frankrike er det eneste håpet for Libya? Du har jo tideligere sagt at ingen har rett til å handle uansett enten det er via FN eller ikke.

 

Frankrike har dessuten ikke maktpossisjon til å kunne føre en slik politikk. Det er det bare USA som kan.

 

Du sikter kanskje til denne posten:

 

Vis innleggSkatteflyktning skrev 8. mars 2011 - 16:38:

Vel, jeg anser at alle man har rett til dette utfra retten til selvforsvar (av seg selv og sin eiendom, samt å komme andre som blir angrepet til unnsettning).

 

Alstå seg bestrider ikke retten til å unnsette andre, men din oppfattning om at FN har mer rett enn andre.

 

Jeg har personlig like mye rett som FN, kun mindre midler.

 

Tror du bør lese den omigjen om du misforsto den hentill at INGEN har rett. Det jeg sier er det motsatte, ALLE har RETT til å gripe inn, men INGEN har PLIKT til å gripe inn.

 

Frankrike vil ikke ha store problemer med å stoppe Gadaffis fremmarsj om de bestemmer seg for det. (Drive ham tilbake er noe annet)

 

Det som er mest sannsynlig dog er at intet blir gjort, takket være FN.

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Sikter egentlig ikke bare til det innlegget, men til mye du har skrevet her om FN og suverene stater. Men nok om det.

 

Plikt og plikt. Det hører mer hjemme i en debatt om FN. Men nå er det slik at de færreste om noen ønsker å gripe inn uten FNs tillatelse. FN styrer svært mye her i verden og med de oppgavene FN ble opprettet har de en del plikter. Om inngripen i Libya kommer inn under dette kan diskuteres.

 

Frankrike kan i utgangspunktet klare det alene ja, men det kan få følger for dem. Følger de ikke ønsker seg. Det er nettopp derfor de som andre søker aksept fra FN.

Lenke til kommentar

Sikter egentlig ikke bare til det innlegget, men til mye du har skrevet her om FN og suverene stater. Men nok om det.

 

Jeg er Anarkist (hvilket betyr at jeg hverken anerkjenner Statene eller FN som legitime), men også Realist (hvilket betyr at jeg må akseptere deres "de facto" eksistens)

 

Plikt og plikt. Det hører mer hjemme i en debatt om FN. Men nå er det slik at de færreste om noen ønsker å gripe inn uten FNs tillatelse. FN styrer svært mye her i verden og med de oppgavene FN ble opprettet har de en del plikter. Om inngripen i Libya kommer inn under dette kan diskuteres.

 

Frankrike kan i utgangspunktet klare det alene ja, men det kan få følger for dem. Følger de ikke ønsker seg. Det er nettopp derfor de som andre søker aksept fra FN.

Hvilket vil sannsynligvis føre til at den som er villig til å massakrere sine undersotter om de gjør opprør kan gjøre det uten noen større problemer.

 

Forskjellen mellom Gadaffi og Mubarak var kun antallet undersotter de var villige til å drepe, og den med minst skrupler beholder makten.

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...