Gå til innhold

Opptøyene i den arabiske verden


Anbefalte innlegg

Mubarak paa TV naa

 

"Jeg er paa folket's side for Demokrati og Frihet og for aa reformere Staten!"

 

"men mot oppviglere, brannstiftere, etc vi maa ha lov og orden, ikke anarki"

 

"Jeg har sparket regjeringen og vil oppnenvne ny regjering imorgen. Jeg vil ta vare paa folkets sikkerhet, som er min plikt!!"

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Han lover veldig mye positivt for landet. Hadde jeg ikke visst mer om han, så hadde han virket som en veldig god mann.

 

Men samme hvor mye han lover, så sier erfaringen av politikere at bare en brøkdel av løftene blir oppfylt.

 

Og hva skal det hjelpe å sparke regjeringen når det er han som er problemet! Går han ikke av så blir jeg sjokkert. Egypt trenger en ny start.

Endret av T.O.E
Lenke til kommentar

Og hva skal det hjelpe å sparke regjeringen når det er han som er problemet! Går han ikke av så blir jeg sjokkert. Egypt trenger en ny start.

Jeg tviler også på om det er tilstrekkelig at han beordrer regjeringa til å gå av, samtidig som han selv skal utnevne ei ny. Ser ikke ut som HAN innser at HAN er en del av problemet liksom.

 

post-10740-0-42189100-1296254071_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Så du prøver å si at militæret er det eneste som kan få han til å gå av? Hvorfor det?

 

Staten er bygd paa utoevelse av vold (ogsaa Egypt).

 

 

Organisasjonen med stoerst kapasitet til aa utoeve vold er militaere.

 

 

Mao.

 

Den Militaere ledelsen har naa ett valg:

 

A. Slutte aa anerkjenne Mubarak som sin leder og ikke akseptere flere order derfra.

 

B. Slaa ned paa befolkningen for aa gjenopprette "lov og orden"

 

 

Det er litt mer komplisert ettersom selv ikke militaere kan klare aa fortsette aa holde Mubarak oppe om befolkningen trekker deres stoette til Staten tilbake helt.

 

Til slutt vil Mubarak gaa av av "fri vilje" som saa mange foer ham om de Militere nekter aa foelge ordre.

Endret av Skatteflyktning
  • Liker 2
Lenke til kommentar

John Kerry: Mubarak has to prevent violence and chaos. Should work to protect peoples rights.

 

Har ikke faatt med seg HVEM som staar bak voldsbruken! Eller kanskje det ikke er viktig. Uansett klar stoette til Mubarak, men "oppfoer deg litt bedre"

 

Obama:

"people in the streets must express themselves peacefully"

"must be reforms"

"Mubarak pledged reform when I spoke to him after his speak to the Egyptian people"

Mubarak har altsaa sjekka inn med sjefen for aa se hva han maa gjoere :!:

"We will work with their Government"

 

Resumert: Vi stoetter Mubarak, men "oppfoer deg litt bedre"

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Obama har snakket med Mubarak nå. Virket som han snakket til han som en far til sønn. Han har sagt hva som er rett, og hva som er galt.

Det virker som Obama støtter Mubarak bare pga politiske fordeler som de oppnår ved å opprettholde et forhold mellom landene. Uten det forholdet tror jeg Obama hadde bedt ham gå av.

 

Verden er bare styrt av penger.

Endret av T.O.E
Lenke til kommentar

Obama har snakket med Mubarak nå. Virket som han snakket til han som en far til sønn. Han har sagt hva som er rett, og hva som er galt.

 

Jeg har alltid likt Obama.

 

Obama har klart tatt parti for Mubarak betinget at han gjoer noe som hjelper Obama med "public opinion" i USA

 

Fullstendig forkastelig, stinker!

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Synes Obama så litt plaget ut under pressekonferansen sin. Mulig han ikke fikk sagt det han personlig ville foretrukket å si. Selv om han er "President Of United States" så er det vel alikevel en del hauker, Pentagon, og diverse rådgivere som også har et ord med i laget..

 

Var i allefall en litt puslete statement han kom med. Greit nok å kreve at Egypt skal koble tilbake internett og Twitter, men hey, er det dét folk i Egypt vil høre?

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar
If the people cannot trust their government to do the job for which it exists - to protect them and to promote their common welfare - all else is lost.

BARACK OBAMA, speech, Aug. 28, 2006

 

We should be more modest in our belief that we can impose democracy on a country through military force. In the past, it has been movements for freedom from within tyrannical regimes that have led to flourishing democracies; movements that continue today.

BARACK OBAMA, speech, Nov. 20, 2006

 

I do have an unyielding belief that all people yearn for certain things: the ability to speak your mind and have a say in how you are governed, confidence in the rule of law and the equal administration of justice, government that is transparent and doesn't steal from the people, the freedom to live as you choose. These are not just American ideas. They are human rights. And that is why we will support them everywhere.

BARACK OBAMA, speech, Jun. 4, 2009 i KAIRO, EGYPT

 

We lose ourselves when we compromise the very ideals that we fight to defend. And we honor those ideals by upholding them not when it's easy, but when it is hard.

BARACK OBAMA, Nobel Lecture, Dec. 10, 2009

 

Those protesting in the streets have a responsibility to express themselves peacefully. Violence and destruction will NOT lead to the reforms they seek.

...

We are committed to work with the Egyptian Government,... and Egyptian people

BARACK OBAMA Jan. 29, 2011

 

I say no more

 

PS. VP Biden on Mubarak: "Not a Dictator!" http://www.pbs.org/newshour/bb/politics/jan-june11/biden_01-27.html

Endret av Skatteflyktning
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Utrolig spennende det her! Ser faktisk ganske positivt ut.

 

Opprørspolitiet har blitt overmannet (mange politistasjoner i brann, et sted skiftet politiet i stasjonen til sivilt og flyktet) og gitt opp. Så også et klipp på CNN hvor demonstranter kastet stein mot politiet mens andre hoppet foran politiet og veivet med armene og ropte "peacefully" (på arabisk, ifølge reporteren) for å få de andre demonstrantene til å stoppe. Ganske spesielt.

 

Militæret ruller inn i gatene, men utøver ingen vold mot demonstrantene. De blir tatt i mot med applaus av folket. Det er fortsatt usikkert hvilken side militæret tar, men de forholder seg på en måte nøytrale, og bidrar til å begrense looting (på norsk?) og kriminalitet.

 

Noe annet som også er ganske spesielt er at demonstranter dannet en menneskering utenfor et museum for å hindre andre demonstranter i å loote museet. De ble senere backet opp av hæren.

 

 

Spørsmålet er hvordan det ender. Vil det bli dysset ned, litt utskiftning i regjering og alt som før? Vil ekstremistene i dette brorskapet ta makten (er dette en realistisk trussel)? Vil denne Tantawi lede militærkupp og ta makten? Vil opposisjonen samle seg rundt en annen ny leder?

 

 

(Er midt på natta, så meget lov å korrigere/kritisere dette. Kilder er forøvrig Al Jazeera English (veldig god stream!), CNN, Sky news og Tv2 Nyhetskanalen)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...