Gå til innhold

Opptøyene i den arabiske verden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ingen klar til å overta etter Gaddafi

 

Muammar al-Gaddafis splitt og hersk-taktikk gjennom 40 år, gjør at ingen - verken personer eller institusjoner - står klar til å overta makten i Libya.

 

http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.7519958

 

Utakknemlig naboskap i Afrika

 

Hvem skyter på demonstrantene i Libya? Kilder hevder afrikanske leiesoldater kommer i lastebiler og med helikoptre. Like over grensen, i Sudans nordvestlige hjørne, ligger Darfur. Der holder opprørsbevegelsen JEM til. Og lederen av militsen: han har vært Muammar Gaddafis gjest i snart ett år.

 

http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.7520657

Lenke til kommentar

Hvis verdenssamfunnet hadde støttet demonstrantene i alle disse landene tidligere, ville mest sannsynlig lederne vært redd for å bruke makt. Nei, de er redde for å uttale seg om saken før de vet sikkert hvem som "vinner". De vil jo ikke miste gode allierte diktatorer, eller tyranner kanskje man skal si.

 

Forsåvidt enig i at visse land har vært for forsiktige med sine uttalelser, men jeg tror ikke vi utenfor burde gjøre så mye mer enn å prate så lenge det virker som om folket kan frigjøre seg selv.

Lenke til kommentar

Castro sendte Gaddafi-støtte til norske politikere

 

Cubas tidligere president hevder Nato er en større trussel mot Libyas folk enn diktator Muammar Gaddafi.

 

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=10022243

Kan jo hende det syssles med invasjonsplaner?

 

Og bare for å kryddre dramaet; jeg lurer på hvor hardt de 30 topptrente kvinnelige livvaktene hans vil kjempe? Løvinner med vasse klør kan være formidable motstandere

Lenke til kommentar

Er det bare jeg som er irritert over hvor ekstremt lite fokus det er på disse opptøyene? Greit nå som det skjer massakre i Libya begynner våre aviser å dekke mye og folk rette fokus, men fortsatt veldig lite. Hvor er de glødende politikerne som kjemper for frihet/demokrati? Hadde Olof Palme levd ville han gått ut i TV og støttet de flere titalls ganger nå.

 

Når opptøyene var i Tunisia og Egypt var det helt dødt, ingen uttalelser, nesten ingen i mitt område fulgte med og kom gjerne med uttalelser som "hvorfor skal jeg bry meg om det som skjer der nede?"

 

jævla ille, dette er det alle politikere snakker om, frihet og demokrati, men når det gjelder er de feige som faen, og reaksjonene blant mennesker vil vel bli at oljeprisene går opp. Dette er like stort som Berlinmurens fall og alle holder kjeft, eller bryr seg ikke. Det har aldri vært et krig mellom to demokratiske land, og nå sprer deg seg til områder hvor vi i vesten har mest problemer.

 

Carl Bildt svensk utenriksminister sa noe som dette om Libya for 1-2 dager siden. "Svært urovekkende", etterpå bablet han litt om hvordan det vil påvirke økonomien med et kaldt språk.

 

Enig i at den lave oppmerksomheten rundt dette er oppsiktsvekkende. Dette kan jo vise seg å bli den største omveltningen siden murens fall

Lenke til kommentar

Det har aldri vært et krig mellom to demokratiske land, og nå sprer deg seg til områder hvor vi i vesten har mest problemer.

 

Tja, om man ser bort fra andre verdenskrig er det mulig den der stemmer.

 

Enig i at den lave oppmerksomheten rundt dette er oppsiktsvekkende. Dette kan jo vise seg å bli den største omveltningen siden murens fall

Om dette fortsetter i samme rettning blir det større.

Lenke til kommentar

Jeg forstår hva du mener, og jeg tror du forstår hva jeg mener, dette blir mer en krangel om definisjoner. :)

 

Joda, jeg er klar over at Hitler ikke hadde stort tro på Demokratiet og ble valgt på at han skulle innføre ett Totalitært styre. Så man kan si det er ett grensetilfelle.

 

Endel til "Grensetilfeller"som avhenger av "definisjoner" :thumbup:

 

Som de sier i Statene: "It was a beautiful notion though"

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...