Gå til innhold

Opptøyene i den arabiske verden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For å følge med på Anonymous sine aktiviteter oppimot Algerie, se her: http://piratepad.net/opalgeria

 

De var involvert i revolusjonen i Egypt og Tunisia, Algerie er neste. Regime-nettsider skal rammes hardt.

 

Edit: Og om du er enda mer interessert i Anonymous sine operasjoner i Algerie, join #opalgeria på irc-servern irc.anonops.in:6667 (eller 6697 med SSL).

Endret av Decline
Lenke til kommentar

De har en samling av arkeologiske funn som får vikingskipene våres til å se ut som søppel fra 90-tallet.

 

Helt uenig. Vår kultur kan vi være stolte av, den har ført til en flott nasjon med en utdannet folkemasse.

Deres kultur derimot havarerte og har ført til en udannet folkemasse.

 

Det finnes faktisk ikke en eneste nasjon i verden dominert av islam som har kommet noen vei.

De lever alle i steinalderen.

Lenke til kommentar

Helt uenig. Vår kultur kan vi være stolte av, den har ført til en flott nasjon med en utdannet folkemasse.

Deres kultur derimot havarerte og har ført til en udannet folkemasse.

 

Det finnes faktisk ikke en eneste nasjon i verden dominert av islam som har kommet noen vei.

De lever alle i steinalderen.

Jeg er enig med deg, jeg bare uttrykte meg dårlig. Som du sier er ikke Egypt noe særlig land å se opp til samfunnsmessig. Det jeg mente var at de tjener mye penger på alle arkeologiske funn, pyramidene osv. De har mye flottere og eldre ting å vise fram fra en historie som har etterlatt seg mye mer enn hva vi kan vise til.

Lenke til kommentar
Ærlig talt! Er dere virkelig så ignorante at dere tror ISLAM er det negative med Mubarak-regimet? Det var derfor det gikk galt i Egypt liksom? Forsøk å tenk litt rasjonelt nå da. Sorry for språket, men dette ble bare for dumt.

 

Nei. De sier at alle land dominert av Islam er underutviklet i forhold til resten av verden. Uenig?

Lenke til kommentar

De sier at alle land dominert av Islam er underutviklet i forhold til resten av verden. Uenig?

tja, det spørs hva du mener med "underutviklet"?

 

Det går åpenbart et skille mellom det vi kaller "den industrialiserte verden" USA - Europa - Japan - etc. vs. Midt-Østen - Afrika - Sør- og Mellom Amerika

 

Men tror ikke dette har så mye med hvilken religion som er i de repektive landene? Kommer vel mye ann på hvor verdensfinansen investerer penger og naturgitte forutsetninger. F.eks. er det ingen tvil om at Sør-Korea i sin tid fikk er oppsving fordi det var politisk-ideologisk oportunt å sprøyte inn penger der til industrioppbygging, mens man i motsatt ende av skalaen gjorde alt for å ødelegge Cuba's økonomiske utvikling.

 

Er så mange forhold som spiller inn. Ei klynge skyskrapere i Bharain eller Emiratene og gedigent BNP gjør ikke disse landene automatisk til "utviklet" over f.eks. Egypt, som tross alt har 80 millioner munner å mette. Og på lignende måte; selv om Liechtenstein er "verdens rikeste" har de nødvendigvis ikke bidratt så mye til utvikling.

 

Er mange ting en må ta med enn bare BNP

Lenke til kommentar

Nettopp Mr.M. Dette har ingenting med religion å gjøre. Qatar er jo et finanssenter i verden, men er også et veldig religiøst land. USA og Sovjet var lenge verdens to stormakter, USA har mange religiøse nucases, Sovjet var relativt ateistisk. Sovjet falt først. Men det hadde aldri noe med religion å gjøre.

Lenke til kommentar
USA og Sovjet var lenge verdens to stormakter, USA har mange religiøse nucases

 

Stemmmer, men er ikke dominert av dem.

 

Sovjet var relativt ateistisk. Sovjet falt først. Men det hadde aldri noe med religion å gjøre.

 

Ok, ett eller flere ateistiske eller kristne land er/var ikke like utviklet som resten av sine vestlige motparter. Men alle Islamske land er mindre utviklet både økonimisk, sosialt og når det gjelder grunnlegende rettigheter.

Jeg er ikke imot Islam, men jeg vill bare sette spørsmålstegn ved dette.

Lenke til kommentar

Ok, ett eller flere ateistiske eller kristne land er/var ikke like utviklet som resten av sine vestlige motparter. Men alle Islamske land er mindre utviklet både økonimisk, sosialt og når det gjelder grunnlegende rettigheter.

Jeg er ikke imot Islam, men jeg vill bare sette spørsmålstegn ved dette.

 

Off-topic!

 

Åpne ny tråd om dere vil diskutere religions innflytelse på økonomisk velstand

Lenke til kommentar

Men Sarion, det du må forstå er begrepet kausalitet. Sammenhengen mellom to variabler. Det kan godt være at typisk "islamske" land er mindre utviklet på flere måter, men det er ikke dermed sagt at dette skyldes Islam som religion. Tvert imot er det andre faktorer som virker viktigere, som forhistorien, vestlig imperialisme, IMF og WBs pengepolitikk ovenfor slike land, korrupte diktatorer (som Mubarak) som har levd på vestlig støtte etc. Jeg vil ikke si at det er ÉN av disse årsakene som er "den rette", men jeg vil si at alle disse er mer sannsynlige årsaker enn bare "Islam". Økonomiske forhold påvirkes ikke av om statslederne ber til Allah eller Jahve.

Lenke til kommentar
Det var en van fra den amerikanske ambassaden. Pussig nok var det først etter at Aljazeera hadde publisert videon, at ambassaden meldte at kjøretøyer ble stjålet tidligere.

 

Minner litt om slike som har gjort noe dumt i trafikken og deretter "løper hjem" og melder bilen sin stjålet? Uansett, det var stygt & brutalt

 

Fra en annen vinkel;

 

http://www.youtube.com/watch?v=SSSl9JphcKw

Hva mener du med meldt stjålet? At ambassader må melde fra til media hver gang noe er stjålet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...