Gå til innhold

Opptøyene i den arabiske verden


Anbefalte innlegg

Ingenting fungerer uten demokrati.

Demokratiet fungerer heller ikke dersom det ikke er nok arbeidsplasser. Og hvorfor er det så mange mennesker på gata, dersom alle har jobb og inntekt de kan leve av?

 

Et alvorlig problem med Egypt er at det er alt for mange mennesker der. På tide for dem å slutte å få så mange barn!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Demokrati hjelper lite hvis det ikke er nok arbeid og ressurser.

 

Du lider av http://en.wikipedia.org/wiki/Lump_of_labour_fallacy

 

Ingenting fungerer uten demokrati.

 

Det kommer an paa hva du legger i "fungere"

 

Mubarak anser at hans styre fungerer utmerket

Stoltenberg anser at hans styre fungerer utmerket

 

Mange av deres undersotter anser at hverken Mubarak's eller Stoltenberg's styre fungerer i det hele tatt.

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

[...]Men, hvor stygt må det blir før Usa/EU revurderer "ta tida til hjelp" holdningen?

Hva skal vi (de?) gjøre isteden? Støtteærklæringer og/eller sinte brev gir liksom ikke det store utslaget og å "invadere og innføre frihet" har liksom ikke helt godt rykte etter de to-tre siste forsøk. CIA har sikkert noen oppskrifter på statskupp fra Sør-Amerika de kan børste støvet av, men det var jo heller ikke særlig velykkede greier.

Lenke til kommentar

Fokuset gikk over til arbeid, men jeg tenkte mer på plass og ressurser. 90% av Egypt er jo ørken uten livsviktige ressurser. Mesteparten av befolkningen bor langs Nilen og Middelhavet. Jeg var i Kairo ifjor, og det er en skitten og overbefolket by. Hvor mange mennesker kan det leve i Egypt? Kan levestandarden opprettholdes samtidig som populasjonen vokser?

Lenke til kommentar

Fokuset gikk over til arbeid, men jeg tenkte mer på plass og ressurser. 90% av Egypt er jo ørken uten livsviktige ressurser. Mesteparten av befolkningen bor langs Nilen og Middelhavet. Jeg var i Kairo ifjor, og det er en skitten og overbefolket by. Hvor mange mennesker kan det leve i Egypt? Kan levestandarden opprettholdes samtidig som populasjonen vokser?

 

Ganske enkelt, nei.

 

De må få inn ett-barn politikk og begynne å ta ansvar.

Lenke til kommentar

Kan levestandarden opprettholdes samtidig som populasjonen vokser?

Levestandarden KAN bedres samtidig som befolkningen oeker.

 

Om dette VIL skje er en annen sak.

 

Om man kun bytter ut Mubarak, med en annen politiker har jeg mine tvil. Om Egyterne oppnaar sin frihet har jeg ingen tvil (men det anser jeg som usannsynlig).

 

Om Mubarak fortsetter har jeg heller ingen tvil om at svaret er nei.

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

[...]Men, hvor stygt må det blir før Usa/EU revurderer "ta tida til hjelp" holdningen?

Hva skal vi (de?) gjøre isteden? Støtteærklæringer og/eller sinte brev gir liksom ikke det store utslaget og å "invadere og innføre frihet" har liksom ikke helt godt rykte etter de to-tre siste forsøk. CIA har sikkert noen oppskrifter på statskupp fra Sør-Amerika de kan børste støvet av, men det var jo heller ikke særlig velykkede greier.

Er selvsagt kinkig, men virker for meg som man (usa/eu) ligger et skritt bak hele tiden i hvor hardt man skal presse regimet. Det er liksom hendelsene time for time som styrer hva man skal mene, i stedet for at de kommer opp med noe håndfast (gjerne sammen med FN). Det hevdes av enkelte at USA har brukt hundrevis av millioner på demokratiutvikling og støtte til opposisjon i Egypt senere år, så jeg spør meg, hvor er disse eller hvem er disse? Jeg kan ikke se noen i allefall?

 

Nå har forresten pro-Mubarak tatt i bruk skytevåpen, 5 demostranter skutt og drept i natt

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...