Gå til innhold

trenger SSD til nyinnkjøpt laptop. og harddisk kabinett

Anbefalte innlegg

Hei! Kjøpte nylig denne pcen http://www.siba.no/Products/Product.aspx?id=5543275 fikk den for 8500kr følte det var et godt kjøp.

min stasjonære pc har 3 disker på 1tb wd green. trenger kabinett til disse, hvilket anbefales?

trenger også en ssd disk til laptopen. aner ikke hvilken. aner heller ikke hvilken som passer.

tenker meg en 80gb bør holde for oprativsystem å noen spill resten går på de 3 diskene og den ekstra disken i pcen. hvilken ssd??

takker for hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et Lian Li EX-30B bør holde til de 3 diskene dine.

Men husk at 1 disk går vekk i RAID.

Du sitter igjen med 2 disker på 1 TB hver.

Jeg har foreløpig kjøpt meg 3 stk Samsung F4 2TB disker og venter på at Netshop får inn Lian Li EX-50B.

Med 2 disker til så har jeg en DAS på 10 TB der jeg får utnyttet ca 7,5 TB med RAID 5.

Pris pr TB jeg får utnyttet blir ca 700,- uten frakt, noe jeg personlig anser som et funn i forhold til mange andre løsninger.

Delvis OT

Er på jakt etter et prisgunstig 12P RAID kontroller og har søkt en del her på forumet og andre steder + ringt en del.

Sektor-feil er nevnt i nesten 100% av alle tilfellene da jeg har sagt at jeg skal bruke WD Green til RAID.

Mitt første kjøp av snurredisker fra annen produsent enn WD de 10 siste årene, gjorde jeg her om dagen da jeg kjøpte Samsung F4.

Hitachi Deskstar 7K1000 + 7K2000 + 7k3000 blir nevnt som en enda bedre disk til RAID.

Lenke til kommentar

Er det 1 eller 2 SATA-kontrollere på HP DV7-5090EO?

Noen laptop har mulighet for å sette inn en disk til.

Fulgte det med W7 DVD eller ligger OS på en skjult partisjon?

Fikk du med serial til W7 slik at du kan foreta en ren installasjon uten alle tilleggs programmer som suger systemresurser, eller må du klone disken for å bruke SSD og slette de programmene som kan slettes i ettertid?

Jeg ville ikke brukt Intel SSD i en laptop.

Du trenger drivere til Intel SSD og det vil by på en del problemer for deg.

Du kan klone disken og legge inn drivere til Intel SSD, så det er mulig.

Men om du ikke er dreven i gamet så ville jeg heller valgt en annen produsent.

Corsair SSD Force Series 2,5" 90GB trenger bare en enkel formatering og er mye mer plug'n play.

Har Corsair SSD Force Series 2,5" 60GB selv.

En annen ting er at Intel X25-M SSD 80GB har lese/skrive hastighet på inntil 250MB/70MB pr sekund, mens Corsair SSD Force Series 90GB har lese/skrive hastighet på inntil 285MB/275MB pr sekund.

Corsair er riktignok 100,- dyrere, men du får høyere hastighet og mer plass.

Lenke til kommentar

er plass til 2 stk sata ja, var dreven før når det gjaldt data. men har med senere tid trukket meg mer tilbake. Men interessen har alltid ligget der, både med å bygge pcer og holde på med webkoding.

ja, har allerede kjøpt 1 x 80gb ssd, intel x25. http://www.dustinhome.no/pd_5010543750.aspx

spurte om det fulgte med 2,5" brønn og de sa ja. men kan ikke se det står i spesifikkasjonen.

stemmer, det er to partisjoner en for oprativsystemet og en for recovery. sånn typisk HP opplegg. Ja, er noe drit med alle disse tilleggs programmene, suger jo krefter av maskinen. har bare lyst å få fjerna alt av det der. har produktnøkkelen/lisensen under pcen. men ingen dvd med oprativsystemet win 7 premium som fulgte med.

Endret av Morten A
Lenke til kommentar

er plass til 2 stk sata ja, var dreven før når det gjaldt data. men har med senere tid trukket meg mer tilbake. Men interessen har alltid ligget der, både med å bygge pcer og holde på med webkoding.

ja, har allerede kjøpt 1 x 80gb ssd, intel x25. http://www.dustinhome.no/pd_5010543750.aspx

spurte om det fulgte med 2,5" brønn og de sa ja. men kan ikke se det står i spesifikkasjonen.

stemmer, det er to partisjoner en for oprativsystemet og en for recovery. sånn typisk HP opplegg. Ja, er noe drit med alle disse tilleggs programmene, suger jo krefter av maskinen. har bare lyst å få fjerna alt av det der. har produktnøkkelen/lisensen under pcen. men ingen dvd med oprativsystemet win 7 premium som fulgte med.

Litt sånn som meg det, jeg måtte legge den ekstreme biten av data på hylla noen år pga barn, men startet opp for fullt igjen for ett år siden.

8 år gammel trår hun litt i fars fotspor med MSI Mega PC og Asus eee-1005p :love:

Når du har 2 plasser til disker så legger du vel inn SSD til OS og den som følger med i tillegg?

Både for lagring av data og enkel tilgang til partisjonen med OS i tilfelle du ikke får tatt en ren installasjon av OS.

Siden du har nøkkel til W7 Prem, så ville jeg ikke nølt et sekund på å laste ned OS og lagt på snurredisk og på DVD.

Du har vel også produktnøkkel uten plastfilm?

I løpet av et års bruk med laptop så er den uleselig, om det er uten plastfilm!

Jeg har tapet produktnøkkel på mine.

Piriform CCleaner er et gratis og bra prog som også fjerner uønskede programmer på en enkel og lett måte.

Gratulerer med ny laptop og lykke til videre! :thumbup:

Lenke til kommentar

Takk for hjelpen. Ja, det er rart hvor fort tiden flyr avgårde. Her i gården er det hun som har begynt med litt babytalk hehe.

Ja, planen er og ha OS på SSD disken. Hvis ikke er det lite vits. Åpnet opp pcen ista for å se hva som var der, og det er ikke med sata2 kabel eller brønn. Merkelig egentlig. Må kontakte hp ang det.

Men med tanke på OS og nedlasting er det bare å kjøre torrent.

Ja, den er klistret på undersiden av pcen. Burde kanskje sette den på innsiden av dekselet.

Lenke til kommentar

Drivere til Intel SSD? Hva er det du babler om?

Du trenger ingen drivere til noen som helst SSD, men du burde ha chipset drivere for AHCI som er en SATA modus som alle kontrollere har og er IKKE relatert til SSDen.

Dette gir dog øket ytelse blant annet og TRIM støtte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...