Gå til innhold

Hva skjer ved overgangen til IPv6?

Gjest medlem-82119

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-82119

Har lest litt på nettet om overgangen til IPv6 og det står litt motstridende hva dette innebærer.

Vil man flytte dagens IPv4 til IPv6, eller kommer de til å kjøre parallelt?

Setter man en dato for overgangen og så skal x hundre millioner mennesker løpe til butikken og

kjøpe nytt utstyr?

Hva kreves av nytt utstyr, må man ha nytt modem og router?

Har vært inne på noen leverandører, bl.a linksys og dlink, og det er ikke så mye åpenbar info om hvilket utstyr som er sertifisert for IPv6.

Er det andre nyheter man må passe på at nytt utstyr støtter?

Og vil det være bestemte nettsider, land eller kontinenter som flyttes over på IPv6 eller er det fortløpende?

Er det noen forskjell på ISPer hvor godt de støtter eller er klargjort for overgangen?

Er det satt noen tid for en overgang, eller skjer det gradvis?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er ikke noen veldig organisert overgang, IPv4 og IPv6 vil leve side om side i herrens mange år fremover men er det ikke flere adresser så må nye tjenester over på IPv6 og jeg regner med mye vil skje i år, i dag er det vel svært få norske websider som har IPv6-støtte men dette er vel neppe noen stor sak for de tunge innholdsleverandørene og få opp og kjøre.

Går vel med dette som y2k-problemene, mye panikk og skremsel og i praksis skjedde det fint lite.

Men selvsagt vil endel utstyr bli faset ut, hvordan f.eks de nyeste sluttbrukerboksene til ISP-ene hånterer IPv6 vet jeg ikke, muligens noen på forumet vet?

Lenke til kommentar

Går vel med dette som y2k-problemene, mye panikk og skremsel og i praksis skjedde det fint lite.

Det skjedde fint lite fordi det ble gjort ganske mye for å forhindre det ...

IT-ekspertene sa: "Det kommer til å bli kaos hvis vi ikke fikser dette før Y2K."

Media (og dermed folk flest) hørte bare: "Det kommer til å bli kaos!"

Slik er det mer eller mindre hele tiden; det bare topper seg noen ganger.

• Liker 1
Lenke til kommentar

.. litt rusk vil det selvsagt være men neppe dommedag og totalt kaos.

Enig. Det skal godt gjøres å forutsi alle effekter av omleggingen, så enkelte ting blir man nødt til å ta etter hvert. (Mange tjenester er jo ikke tilgjengelig 24/7 uansett, så litt nedetid er vel til å leve med.)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Jeg tenker jo f.eks på alle produkter som idag er tilknyttet nett, fra blurayspillere og TVer til pcer, nettradioer, og masse annet.

Ser ikke for meg at disse er forberedt for IPv6.

Lenke til kommentar

Nei, men disse vil vel greie seg med IPv4 og jeg regner med NAT-bokser fortsatt vil finnes slik at man kan ha sitt eget IPv4-nett i heimen hvis man har gammelt utstyr.

Men hvordan er ståa der dette virkelig trengs? Nemlig på mobiler?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Har snakket litt med ventelo.

Ifølge dem støtter "alle" routere som er produsert de siste 5 årene IPv6.

Overgangen skjer mot årsskiftet 2011/2012.

Masse forandring, egentlig, fra de som bruker fast IP-adresse, til mobiler, TV, blurayspillere, nettradioer osv osv.

Lite fokus på dette, dessverre, og man vil nok trenge en opprydning av en del utstyr etterhvert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...