temmet Skrevet 27. januar 2011 Del Skrevet 27. januar 2011 Hei! Vi har idag en 20/20Mbps linje fra Nextgentel som skal serve flere ulike bedrifter i et kontorfellesskap. På denne linjen er det satt opp en router (D-Link DIR855) som igjen har koblet en del switcher på seg. Siden det er et kontorfellesskap så kan det til tider være veldig mange maskiner tilkoblet dette nettet, noe D-Link routeren ikke takler, og går med ujevne mellomrom ned for telling. Dette kan skje opptil 5 ganger per arbeidsdag. Vi ser oss derfor om etter en ny router, og spørsmålet er hva som vil fungere best i dette nettverket, og hvor jeg kan få tak i denne. Routeren må takle trafikk fra opptil 50-60 maskiner. Routeren MÅ IKKE ha trådløse egenskaper, da jeg trolig kan fortsette å benytte D-Link'en til dette etter anskaffelse av ny ruter. Noen som kan hjelpe meg videre med dette? Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 27. januar 2011 Del Skrevet 27. januar 2011 hadde det ikke vært bedre å skaffet en eller to managed switch og satt på VLAN på disse og koblet denne/disse opp til en skikkelig router som tåler endel mer enn den derehar nå? Lenke til kommentar
temmet Skrevet 27. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2011 hadde det ikke vært bedre å skaffet en eller to managed switch og satt på VLAN på disse og koblet denne/disse opp til en skikkelig router som tåler endel mer enn den derehar nå? Vi har en managed switch, og nettverket ellers fungerer fint. Det er kun en kraftig nok router jeg er ute etter. Hva slags router bør jeg kjøpe? De vanlige man finner i butikken er til hjemmebruk og jeg trenger ett hakk kraftigere enn dette. Hva er bra, og hvor finner jeg dette? Lenke til kommentar
fujifix Skrevet 27. januar 2011 Del Skrevet 27. januar 2011 Ville tatt en titt på Cisco ISR (integrated services router). Det er rutere beregnet på små bedrifter/avdelinger og tilbyr høy sikkerhet og mye funksjoner. Kan enkelt settes opp med grafisk brukergrensesnitt (SDM) om en ikke har kjennskap til Cisco IOS. Men det koster selvsagt mer enn en "hjemmeruter".. Lenke til kommentar
temmet Skrevet 27. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2011 Ville tatt en titt på Cisco ISR (integrated services router). Det er rutere beregnet på små bedrifter/avdelinger og tilbyr høy sikkerhet og mye funksjoner. Kan enkelt settes opp med grafisk brukergrensesnitt (SDM) om en ikke har kjennskap til Cisco IOS. Men det koster selvsagt mer enn en "hjemmeruter".. Ok, er det Cisco som gjelder når man skal opp ett nivå fra "hjemmenettverket"? Har man evt rimeligere alternativer (Cisco er jo bra, men har jo ikke akkurat rykte på seg for å være rimelige). Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 27. januar 2011 Del Skrevet 27. januar 2011 Det finnes gode bedriftsprodukter fra mange leverandører, som tilbyr samme ytelse og kvalitet som Cisco, til en lavere pris. Før du går videre: Har du sjekket at du har siste FW på din DIR-855? Det ligger ofte nyere FW-versjoner tilgjengelig på dlink.de eller dlink.co.uk enn på dlink.no. Lenke til kommentar
fujifix Skrevet 27. januar 2011 Del Skrevet 27. januar 2011 Det finnes gode bedriftsprodukter fra mange leverandører, som tilbyr samme ytelse og kvalitet som Cisco, til en lavere pris. Tror du skal ta dette med en klype salt.. Men selvsagt må du vurdere utstyr i forhold til hvilket behov du har. Å la 50-60 brukere koble seg på nett via en DIR855 vil jeg si er noe optimistisk. Rutere beregnet på hjemmebruk er ikke laget for ditt formål, så du må nok opp på et annet prisnivå. Det er selvsagt andre merker enn Cisco som vil duge, men kvaliteten og driftsikkerheten finner du ikke hos andre. ...men igjen, kan du klare deg med noe billigere, så er jo det bare bra. Zanta kan sikkert anbefale noe Lenke til kommentar
temmet Skrevet 27. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2011 Det finnes gode bedriftsprodukter fra mange leverandører, som tilbyr samme ytelse og kvalitet som Cisco, til en lavere pris. Tror du skal ta dette med en klype salt.. Men selvsagt må du vurdere utstyr i forhold til hvilket behov du har. Å la 50-60 brukere koble seg på nett via en DIR855 vil jeg si er noe optimistisk. Rutere beregnet på hjemmebruk er ikke laget for ditt formål, så du må nok opp på et annet prisnivå. Det er selvsagt andre merker enn Cisco som vil duge, men kvaliteten og driftsikkerheten finner du ikke hos andre. ...men igjen, kan du klare deg med noe billigere, så er jo det bare bra. Zanta kan sikkert anbefale noe Firmware på D-Link'en er nå oppdatert. Jeg trodde jeg hadde gjort dette tidligere, men så nå at jeg har blingsa med versjonsnummerne (siste var 1.21, mens jeg hadde 1.12... bah!). Jeg regner allikevel med at antallet maskiner er litt i fleste laget for den stakkars D-Link'en, så byttes må den nok uansett er jeg redd. Zanta: Hvis du har noen gode alternativer så tar jeg imot det med takk. Fujifix: Hva med HP, har ikke de fokusert en del mot dette markedet en stund? De har ihvertfall gode switcher, men jeg har ikke vært borti ruterne deres tidligere. Lenke til kommentar
Knopfix Skrevet 27. januar 2011 Del Skrevet 27. januar 2011 Cisco 19xx eller 28xx serien kan være et godt alternativ men det koster så det spørs på økonomien . Konsulentarbeid for oppsett i tillegg. Med høye krav til stabilitet og oppetid kan dette være et godt valg. Ring eventuelt en selger hos ATEA for råd(nei jeg jobber ikke der) I følge en samtale med en CCIE konsulent så er PDF specs overdrevet, man bør heller se på white papers for å få å kunne se hva som virkelig takles av trafikk. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 27. januar 2011 Del Skrevet 27. januar 2011 (endret) Dette er vel en grei sak som absolutt ikke skal ha noe problem med trafikkmengde, ikke koster den noe særlig heller: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=349146 Denne er jo da egentlig beregnet for denne typen oppgaver. Denne støtter også separate VLAN, og switchen på denne er "smart", altså begrenset management (VLAN/802.1Q, QoS-tagging, 802.1x, men ikke stort mer). Den kan settes opp med separate VLAN slik at hver enkelt bedrift kan ligge under sitt eget VLAN. Firewall-funksjonen kan brukes for å begrense routingen mellom de forskjellige VLANene. Endret 27. januar 2011 av gxi Lenke til kommentar
Knopfix Skrevet 27. januar 2011 Del Skrevet 27. januar 2011 Dette er vel en grei sak som absolutt ikke skal ha noe problem med trafikkmengde, ikke koster den noe særlig heller: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=349146 Denne er jo da egentlig beregnet for denne typen oppgaver. Denne støtter også separate VLAN, og switchen på denne er "smart", altså begrenset management (VLAN/802.1Q, QoS-tagging, 802.1x, men ikke stort mer). Den kan settes opp med separate VLAN slik at hver enkelt bedrift kan ligge under sitt eget VLAN. Firewall-funksjonen kan brukes for å begrense routingen mellom de forskjellige VLANene. Vel, det er et stort ansvar å drifte et nett med 50-60 ansatte. Å bruke en hjemmeruter\kontorruter vil jeg ikke anbefale. Husk at hardware og software er helt annerledes på utstyr beregnet for bedriftsmarkedet. Blir det aktuelt med hjemmekontor i fremtiden støtter også ruteren du viser til kun 5 VPN oppkoblinger noe som vitner om spinkel hardware. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 27. januar 2011 Del Skrevet 27. januar 2011 (endret) 50-60 brukere er da egentlig ikke så mye, og det går vel veldig greit under definisjonen Small Office. Hvis man kan hoste et nettverk med en multi-boks type router+switch+wlan slik som det sies i førsteposten og det fungerer "greit", så vil en slik dedikert kontornettverkrouter fungere helt utmerket. Disse multiboksene beregnet på hjemmebruk crasher vel somoftest av for mange tilkoblinger de skal holde styr på. Man kan selvsagt hive titusner og hundretusner på en "skikkelig" router, men jeg vil påstå det er veldig bortkastet bare for å drive et mindre bedriftsnettverk. Det som skiller dem er vel i stor grad hvor mange pakker de håndterer pr. sekund med x antall oppføring i routingtabell, og når det primære bruket er en 20 megabit nettilkobling vil det aldri bli særlig mange pakker i sekundet. Routingtabellen vil bestå av 2+antall VLAN/subnet entries, som vil være omtrendt null i den sammenheng. Eneste jobben for routeren vil dermed være å holde styr på NAT-tabellen(e). Man kan selvsagt herpe det opp med å hive inn haugevis av firewallregler, men det bør man helst unngå. Endret 27. januar 2011 av gxi Lenke til kommentar
fujifix Skrevet 28. januar 2011 Del Skrevet 28. januar 2011 (endret) Er enig med Knopfix. Husk også at en bedriftsruter koster også mer fordi at flere av tjenestene den tilbyr kjøres på hardware, i motsetning til en hjemmeruter som baserer seg på flere softwareløsninger (se bare på størrelsesforskjellen). Dette gjør at den takler flere oppgaver og mer trafikk på en gang. Det er ikke slik at fordi det er en 20/20 linje så blir det ikke så mye trafikk... det kommer helt an på hvor mange og hvordan linjen benyttes, og det er her svakheten til en hjemmeruter kommer frem da den ikke takler NATing for så mange klienter... Endret 28. januar 2011 av fujifix Lenke til kommentar
gxi Skrevet 28. januar 2011 Del Skrevet 28. januar 2011 (endret) Nå linket jeg ikke til en hjemmeroter.. bare så det er sagt. Den ligger noe over hjemmeroutere, men langt under enterprise-routere. I følge Cisco skal denne spesifikke saken kunne route 800Mb/s NAT-et Trafikk. De fleste hjemmeroutere kan man vel si begynner å slite over 10Mbit/s, noe som burde si noe om at i dette tilfelle hvor faktisk en hjemmerouter fungerer "brukbart", burde denne klare jobben godt nok. Det står ikke hvor mange tilkoblinger den klarer, men det er nok betydelig mer enn hva en typisk hjemmerouter klarer. Krav om VPN-tilkoblingsmulighet har aldri vært nevnt, så det regner jeg som irrelevant for saken inntil det evt. kommer som et krav. Den greia som er nevnt i førsteposten finner jeg bare specs som nevner dens "ekstreme kapasitet til å sende full HD trådløst", som selvsagt er irrelevant for saken. Endret 28. januar 2011 av gxi Lenke til kommentar
temmet Skrevet 28. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2011 Nå linket jeg ikke til en hjemmeroter.. bare så det er sagt. Den ligger noe over hjemmeroutere, men langt under enterprise-routere. I følge Cisco skal denne spesifikke saken kunne route 800Mb/s NAT-et Trafikk. De fleste hjemmeroutere kan man vel si begynner å slite over 10Mbit/s, noe som burde si noe om at i dette tilfelle hvor faktisk en hjemmerouter fungerer "brukbart", burde denne klare jobben godt nok. Det står ikke hvor mange tilkoblinger den klarer, men det er nok betydelig mer enn hva en typisk hjemmerouter klarer. Krav om VPN-tilkoblingsmulighet har aldri vært nevnt, så det regner jeg som irrelevant for saken inntil det evt. kommer som et krav. Den greia som er nevnt i førsteposten finner jeg bare specs som nevner dens "ekstreme kapasitet til å sende full HD trådløst", som selvsagt er irrelevant for saken. Takk for forslaget, det kan tyde på at ditt forslag kan være et veldig godt valg. Som nevnt så er det rundt 50 maskiner boksen skal takle, ikke 50 personer. Antall personer varierer, men er vel 15-20 stk i gjennomsnitt. D-linken vi benytter idag er ikke langt unna å klare seg, så jeg tror ikke det er en veldig stor oppgradering vi trenger. Boksen virker derfor som et rimelig godt valg. Takk! Hvis noen vil dele noen erfaringer med boksen gxi har foreslått så hadde det vært interessant å høre disse også? Anyone? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 28. januar 2011 Del Skrevet 28. januar 2011 (endret) vanlig pris for bedriftnett er 1000 kroner for hver port på en managed switc. Med flere bedrifter, så kan du sette opp flere Vlan. Med 50-60 brukere bør du gå for 2x48 porters ciscoswitch. Da er du oppe i 96 tusen. Om ikke bedriftene er intresert i den prisen, kan du fortsette å posterposter, men ikke i bedrfitsforumet... Endret 28. januar 2011 av Slettet-t8fn5F Lenke til kommentar
ior Skrevet 29. januar 2011 Del Skrevet 29. januar 2011 vanlig pris for bedriftnett er 1000 kroner for hver port på en managed switc. Med 50-60 brukere bør du gå for 2x48 porters ciscoswitch. Da er du oppe i 96 tusen. Om ikke bedriftene er intresert i den prisen, kan du fortsette å posterposter, men ikke i bedrfitsforumet... Oj, du bör se på en prislista som inte är ifrån 2004 Feks en WS-C2960G-48TC-L (Cisco, 48p 10/100/100) kostar ca 20.000kr. Och Cisco är ju att räkna bland de dyrare leverantörerna. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 29. januar 2011 Del Skrevet 29. januar 2011 vel jeg snakker ikke bare om selv switchen. Patchepanel, switcheskap, kabler og kontakter koster også. Lenke til kommentar
Zerge Skrevet 31. januar 2011 Del Skrevet 31. januar 2011 Gå for en Cisco ASA 5505/5510, SA540 eller Checkpoint UTM-1 13x appliance - så er du i trygge hender:) Lenke til kommentar
knutazz Skrevet 24. august 2011 Del Skrevet 24. august 2011 Rart at ingen har anbefalt og sette opp en maskin PfSense enda, siden han allerede har managed switcher så bør jo dette bli den billigste løsningen da PfSense er gratis og basert på FreeBSD Link til PfSense - http://www.pfsense.org/index.php?option=com_content&task=view&id=40&Itemid=43 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå