Gå til innhold

Lærer på PC-jakt

Anbefalte innlegg

Da er tiden inne for å kjøpe mer elektronikk;) - men selv om jeg har relativt god peiling, er det ikke alt jeg kan, og når det kommer til videokamera er jeg grønn. Jeg poster dette både i videoforumet og i bærbarforumet, da denne posten hører hjemme i begge.

Mine behov:

Jeg skal ha en kraftig bærbar til videoredigering, gaming og jobb. Jeg skal kjøre alle produksjonprogrammene fra Adobe CS- pakka. Jeg er lærer i ”åpent landskap”, og maskina skal altså bæres mye fram og tilbake, så den bør være så liten og lett som mulig, samtidig som den skal kunne gjøre absolutt alt og må tåle en del juling. Når det gjelder spill, skal den kunne kjøre det nyeste Elder Scrolls (kommer i år?), ellers går det mest i Total War og CIV4/5. Jeg har funnet denne ASUSen som jeg mener skulle dekke mine behov:

ASUS G53JW– jeg er takknemlig for andre forslag.

Jeg skal også ha et videokamera (også til bruk privat og på jobb). Jeg er litt over gjennomsnittet når det kommer til komposisjon og redigering, og tenker på å lage enkle dokumentarer/konsertopptak/familiefilmer. Jeg tenker at speilrefleks ikke er noe for meg, jeg vil ha gode autofunksjoner (jeg er ikke optiker). Jeg har lite peiling på videokameraer, men jeg vil ha et kamera som har gode lysegenskaper og dybde i bildet. Når det kommer til lyd vil jeg helst bruke ekstern mikrofon. Jeg trenger altså noen tips her, har funnet et kamera som kanskje kunne funke: Canon LEGRIA HF M36+

Når jeg har bestemt meg for ikke å bruke speilrefleks, trenger jeg altså også et knakende godt kompaktkamera. Er det noen som kan anbefale noe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med dine krav, ville jeg muligens sett på de nye prosessorene til Intel, "Sandy Bridge". Er Selv på jakt etter en kraftig bærbar, og har sondert markedet en stund. Selv skal jeg bestille en egenkomponert pc fra www.multicom.no kalt Kunshan p150. Da med nyeste SB i7 prosessor med fire kjerner. Dette er ypperlig til bruksområdene du nevner!

Ja, den koster 2-3 tusen ekstra, men så er den også helt up to date. Noe asus'en desverre ikke kan skilte med. Du nevnte ikke budsjett, så tok meg friheten ;)

Mvh Håkon

Lenke til kommentar

Med dine krav, ville jeg muligens sett på de nye prosessorene til Intel, "Sandy Bridge". Er Selv på jakt etter en kraftig bærbar, og har sondert markedet en stund. Selv skal jeg bestille en egenkomponert pc fra www.multicom.no kalt Kunshan p150. Da med nyeste SB i7 prosessor med fire kjerner. Dette er ypperlig til bruksområdene du nevner!

Ja, den koster 2-3 tusen ekstra, men så er den også helt up to date. Noe asus'en desverre ikke kan skilte med. Du nevnte ikke budsjett, så tok meg friheten ;)

Mvh Håkon

Jeg har sett på multicom-maskinene, og er generelt litt skeptisk til kvaliteten. Jeg trenger en maskin som tåler litt juling, og jeg tror ikke at kassa på Kunshan holder mål. En kompis av meg sier at de lett får skader, særlig på skjermen. Kan noen eventuelt avkrefte dette? Takk for tipset om Sandy Bridge - skal lete etter det.

Oppdatering: jeg fant denne: MSI GT680, men den er så ny at den ikke er til salgs ennå.. Ser ut som en utrolig heftig maskin, midt i blinken for mitt bruk.

Endret av OlivettiM24
Lenke til kommentar

Mvh Håkon

Jeg har sett på multicom-maskinene, og er generelt litt skeptisk til kvaliteten. Jeg trenger en maskin som tåler litt juling, og jeg tror ikke at kassa på Kunshan holder mål. En kompis av meg sier at de lett får skader, særlig på skjermen. Kan noen eventuelt avkrefte dette? Takk for tipset om Sandy Bridge - skal lete etter det.

Oppdatering: jeg fant denne: MSI GT680, men den er så ny at den ikke er til salgs ennå.. Ser ut som en utrolig heftig maskin, midt i blinken for mitt bruk.

Det siste alternativet du har funnet er veldig mye bedre enn det første.

Du har her dobbelt så mye minne (noe CS* pakkene sluuuker), så det vil bli en helt annen maskin å jobbe med!

Endret av xstnc
Lenke til kommentar

Mulig dette er overkill, men det er ihvertfall en proff maskin med kraft og ikke minst en skjerm som vel er det beste du kan få kjøpt for penger, men tanke både på innsysnvinkel, sortnivå og ikke minst nøyaktige farver.

Nå er dette bare et eksempel på maskin, den kan fås i mange konfigurasjoner etter hva jeg har sett

https://prisguiden.no/goto.php?shopId=58&priceId=673120600&url=http%3A%2F%2Fwww.multicom.no%2FPartDetail.aspx%3Fq%3Dp%3A3626079%253bc%3A36159%253br%3Apg&price=17108

Lenke til kommentar

Mulig dette er overkill, men det er ihvertfall en proff maskin med kraft og ikke minst en skjerm som vel er det beste du kan få kjøpt for penger, men tanke både på innsysnvinkel, sortnivå og ikke minst nøyaktige farver.

Nå er dette bare et eksempel på maskin, den kan fås i mange konfigurasjoner etter hva jeg har sett

https://prisguiden.no/goto.php?shopId=58&priceId=673120600&url=http%3A%2F%2Fwww.multicom.no%2FPartDetail.aspx%3Fq%3Dp%3A3626079%253bc%3A36159%253br%3Apg&price=17108

Enig i at skjerm er viktig, men den maskina har faktisk lavere specs enn MSIen, og det framgår ikke hva slags skjermkort den har. Det er uvisst hva den andre maskina koster, men ut ifra det jeg ser på amerikanske testsider kommer den neppe over 14000. Sett i sammenheng med dette synes jeg at HPen er overpriset - men det skal også sies at jeg har gode erfaringer med HP- maskiner.

Lenke til kommentar

Hmm ... du sier at du er skeptisk til kvaliteten på Multicom Kunshan, og så ser du på en MSI i stedet? Det var en uventet vinkling :hmm:. Og det med skjermer som lett går i stykker har jeg aldri hørt om som noe som er vanlig på Clevo's maskiner. Kanskje kameraten din tenker på de Multicom-maskinene som blir produsert av Compal? Ikke det at jeg har hørt eller lest noe spesiellt ufordelaktig om dem heller, da - men de er vel nærmere den kvaliteten man finner i budsjettsegmentet, enn det Clevo er.

Angående HP Elitebook'er, så har jo disse langt utover vanlig HP-kvalitet. På Elitebook'ene er material- og byggekvalitet satt i fokus, og vil derfor bli dyre i forhold til den innmaten som er i dem - sammenlignet med den gjengse budsjettmodell.

Lenke til kommentar

Hmm ... du sier at du er skeptisk til kvaliteten på Multicom Kunshan, og så ser du på en MSI i stedet? Det var en uventet vinkling :hmm:. Og det med skjermer som lett går i stykker har jeg aldri hørt om som noe som er vanlig på Clevo's maskiner. Kanskje kameraten din tenker på de Multicom-maskinene som blir produsert av Compal? Ikke det at jeg har hørt eller lest noe spesiellt ufordelaktig om dem heller, da - men de er vel nærmere den kvaliteten man finner i budsjettsegmentet, enn det Clevo er.

Angående HP Elitebook'er, så har jo disse langt utover vanlig HP-kvalitet. På Elitebook'ene er material- og byggekvalitet satt i fokus, og vil derfor bli dyre i forhold til den innmaten som er i dem - sammenlignet med den gjengse budsjettmodell.

Det er sant. Man kan jo se på den Elitebooken at dette er topp kvalitet; og den maskina jeg skriver på nå er faktisk en HP Elitebook (6130p), fantastisk mye maskin for pengene (bare at den er kommunen sin). Jeg er bare usikker på om den dekker mine behov. Mener du også at MSI er dårlig kvalitet? Det vet jeg heller ikke noe om - i så fall er det et godt argument for ikke å kjøpe det. Skal ta en titt på Elitebook og sammenligne.

Lenke til kommentar

Jeg sier ikke at MSI er spesiellt dårlig kvalitet ... men de har en noe brokete historie, og har trøblet litt med varme- og støyproblemer på sine kraftigste bærbare en del, og byggekvaliteten generellt hos MSI hører til den standarden man finner i det segmentet som jeg kaller budsjettsegmentet - altså der det hardt konkurreres på pris, og der hjørner noen ganger kuttes vel mye. Clevo (Multicom Kunshan/Xishan/Alishan) hører ikke til blandt disse - og er følgelig dyrere, men med en kvalitet som hever seg litt over denne gruppen.

Trøblet med varme og støy har forsåvidt også Asus tidligere gjort med sine mest høytytende bærbare, men de fant jo fram til et glimrende design med sine N eller G 53/73-maskiner, og kvittet seg med trøblet.

HP Elitebook, Dell Precision og Lenovo Thinkpad T- eller W-serie har et helt annet fokus. Hardware'n inni er noe du kan få til en langt lavere pris med andre maskiner, men byggekvaliteten og kvalitetsfølelsen er fra en helt annen verden. Du kan finne Elitebook'er og Thinkpad'er til over 40.000 kroner ... men ytelsen i dem kan du få til under 10.000 hos andre produsenter.

Og, for å være ærlig - har du planer om å bruke maskinen til spilling, så er det oppe i den prisklassen av Elitebook du må se for å få skjermkort som er bra nok! Total War krever jo et voksent skjermkort for å takle 3D-delen med nogenlunde oppløsning og detaljer, og det nye Elder Scrolls kommer helt sikkert til å kreve enda mer...

Jeg anbefaler å se på en av de maskinene som kommer nå, med nyeste generasjon (Sandy Bridge) av Intel's Core i7 prosessorer, samt med et Nvidia GTX 460M eller AMD HD 5870 skjermkort ... minimum.

De mest nærliggende alternativene er for øyeblikket Asus G53sw eller Multicom Kunshan P150, i 15 tommers størrelse. Jeg anser dem for å være nokså likeverdige i ytelse og kvalitet, men holder en knapp på Kunshan, fordi: Den kan tilpasses etter egne ønsker, den kommer uten preinstalllert crap- og bloatware, den kan kjøpes uten OS hvis man har fra før, og ikke minst - den kan fås med matt skjerm. Og - dersom man synes at GTX 460M ikke gir nok, kan man selv putte inn et GTX 485M i stedet, som så godt som dobler ytelsen.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...