Gå til innhold

Hvorfor må det være så vanskelig å finne hovedkort?

mrblc

Anbefalte innlegg

Jeg vet tittelen ikke er av de beste til å beskrive situasjonen, men jeg begynner å bli ganske oppgitt..

Jeg har leita nå i et par uker (inniblandt alt annet som krever tiden selvfølgelig) etter et hovedkort som dekker følgende spec:

- Mikro-ATX formfaktor

- Helst fire minnesokler, men kan også godta 2.

- Onboard nettverkskort basert på enten Intel eller Broadcom.

Jeg begynte med å lete på LGA775 serien fordi jeg har prosessorer i den verden, men der ser jeg at markedet har nesten forsvunnet til fordel for nyere familier.

Siden pris er en faktor for oppbygningen, så er jeg åpen for både I5 1156/1155 og AM3 løsninger.

Grunnen til at jeg ikke vil ha realtek nettverkskort (som det ser ut til at ALLE har) er at dette skal brukes i en vmware løsning, og de har ikke driverstøtte for realtek. jeg vet det går an å injecte drivere, men der har jeg hatt heller dårlig erfaring. så.. da ønsker jeg heller å gå for en løsning der hardware'n allerede har det som skal til.

Prisguiden vil ikke filtrere på type nettverkskort, så den er ubrukelig..

Når det gjelder hovedkort får jeg faktisk bare pris/produsent som alternativer på filtrering.. det er svakt.. :/

Er det noen av dere som har tips om hovedkort jeg kan bruke?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

@AvidGamer

Grunnen til at jeg ikke vil ha realtek nettverkskort (som det ser ut til at ALLE har) er at dette skal brukes i en vmware løsning, og de har ikke driverstøtte for realtek. jeg vet det går an å injecte drivere, men der har jeg hatt heller dårlig erfaring. så.. da ønsker jeg heller å gå for en løsning der hardware'n allerede har det som skal til.

Alternativene jeg har sett at er lettest å bruke i henhold til hva vmware støtter, er Intel/Broadcom.

Nå kan du godt argumentere med at det kan alltids plugges inn i et ekspansjonsspor, men det er unødvendig når det er alternativer der ute. Jeg kjører allerede et P5Q hovedkort som har det som skal til..

Lenke til kommentar

Om det er drivere som er problemet så er det forståelig.

Ellers så spørs det om noe mATX til Sandyen har ankommet enda som er verdt å titte på.

Mulig at du må til utlandet og vurdere import av HKet, noe som er uheldig om du ikke er bedrift da du vil få problemer med RMA og kan ikke klaske i bordet med 3/5 års reklamasjonsrett.

[Offtopic]Ellers, er Intel nettverkskort helt greie, har ett ekspansjonskort i min server for Linux, men har måttet byte ut Realtek kortet grunnet upålitlighet.

Men antar brikken for Realteken har en feil da dette ikke er relatert til software, gamle IX38'n fra ABIT begynner å bli gammel men ett svært bra HK.

[/offtopic]

Lenke til kommentar

@AvidGamer

Alternativene jeg har sett at er lettest å bruke i henhold til hva vmware støtter, er Intel/Broadcom.

Nå kan du godt argumentere med at det kan alltids plugges inn i et ekspansjonsspor, men det er unødvendig når det er alternativer der ute. Jeg kjører allerede et P5Q hovedkort som har det som skal til..

vmware for windows?

Setter meg litt tvilende til at det er så stort problem med realtek drivere. Det var før i tide det. Med tanke på hvor mange som bruker vmware, så er det nok MANGE som bruker realtek nettverkskort uten problemer.

Men jeg har tatt feil før ;)

Lenke til kommentar

Oi. Den var nydelig.. Skjønner hva du mener med prislappen ja.. Takk for tipset. :)

@Buzz76: jeg synes det er synd at man skal måtte vurdere å bruke opp et PCI/PCI-e spor på en funksjon hovedkortet allerede har.. da vil jeg heller ha et hovedkort som er mest mulig komplett. :)

@AvidGamer

VMware ESXi, så nei.. ikke for windows.. virtualisering innenfor et allerede eksisterende system har ikke kresenhet til drivere da dette håndteres av OS'et.

Lenke til kommentar

@Buzz76: jeg synes det er synd at man skal måtte vurdere å bruke opp et PCI/PCI-e spor på en funksjon hovedkortet allerede har.. da vil jeg heller ha et hovedkort som er mest mulig komplett. :)

Skjønner! Endte opp slik selv på servern min. Er jo bare et x1 spor det CT kortet trengte så.

Men da er det kanskje værdt å gå for det Supermicro kortet for deg da. Det hadde jo til og med 2 Intel NIC's :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...