Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

DELL Dimension 8300 liker ikke SATA disk :-(

Anbefalte innlegg

Dell'en har orginalt en IDE disk installert men tiden var moden for å legge til en SATA disk. trodde jeg.

Dell nettsupport tilbyr SATA drivere, MEN BARE SOM FLOPPYDISK IMAGE! &¤%"#¤#&"! Hvordan er det mulig??? PC'en har jo ikke floppy så driver etc vil ikke installeres. Vet jo egentlig ikke om de hjelper heller..

Har prøvd å aktivere SATA støtte i bios, uten at det satte igang annet enn ARC-konfig feil i oppstarten.

Utforskeren har aldri funnet SATAdisken

Biosen oppgir satadiskens kapasitet, men "unknown disk".

Jeg har aldri installert SATAdisk før, er det spesielle prosedyrer eller er DELL bare &%¤"#¤&!?

Mvh,

Morten

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sikker på at disken fungerer?

Og har du sett etter disken i Diskbehandling?

- Har testet to disker, av de to er en nesten ny og fungerte i anne PC

- Diskene er ikke funnet i diskbehandling

? Er jumper-setting avgjørende? (men har testet mange settinger på den ene disken)

Takk for svar hittil :-)

Lenke til kommentar

hei morten, long time no see :)

dell er ganske traurig sånn sett. hvis disken ikke er superny så vil den ikke sees av bios. har vært borti tilfeller der selv ny disk ikke hjalp. har du nyeste bios versjon A07 ? hvis ikke prøv å oppdater bios. kan egentlig ikke finne på noe annet å si foreløpig.

Lenke til kommentar

hei morten, long time no see :)

dell er ganske traurig sånn sett. hvis disken ikke er superny så vil den ikke sees av bios. har vært borti tilfeller der selv ny disk ikke hjalp. har du nyeste bios versjon A07 ? hvis ikke prøv å oppdater bios. kan egentlig ikke finne på noe annet å si foreløpig.

Hei Markus :thumbup:

GammelPC'en som du hjalp meg med har konka (ser ut som både hovedkort og GPU har sagt takk for seg) og har fått denne PC fra you know where...puh :whistle:

Har følelsen av at DELL ikke akkurat har tenkt helt gjennom detta nei :thumbdown:

Den ene disken er en noen måneder gammel WD Caviar green 2TB (brukt som bootdisk i gammelPC'en), den andre er en 160TB ukjent alder.

- Hva er avgjørende om bios ser den eller ikke? (superny=?)

Har A07 ja.

DELL har SATA app'er / drivere(?), men kun på "floppyimage", som må kjøres fra floppy (!!!) Er det noen vei rundt det hinderet/hørt om disse app'ene fungerer?

Lenke til kommentar

Finner noen kommentarer i forumene til Dell som f.eks. denne "If you install both IDE/EIDE and SATA hard drives in the 8300, the SATA drive needs to be the boot C:/ drive."

http://en.community.dell.com/support-forums/desktop/f/3514/t/19317512.aspx

Høres litt rart ut men dem har vel knota til bios'en da.

Denne antyder og at SATA må settes som primary:

http://www.ehow.com/how_7152405_enable-support-dell-dimension-8300.html

Ellers er det vel et 875p chipset på den maskina(?) så driver burde kunne finnes fra Intel eller Windows Update, men om bios'en ikke starter opp sata biten så vil windows kanskje ikke finne hardwaren heller.

Lenke til kommentar

Finner noen kommentarer i forumene til Dell som f.eks. denne "If you install both IDE/EIDE and SATA hard drives in the 8300, the SATA drive needs to be the boot C:/ drive."

http://en.community.dell.com/support-forums/desktop/f/3514/t/19317512.aspx

Høres litt rart ut men dem har vel knota til bios'en da.

Denne antyder og at SATA må settes som primary:

http://www.ehow.com/how_7152405_enable-support-dell-dimension-8300.html

Ellers er det vel et 875p chipset på den maskina(?) så driver burde kunne finnes fra Intel eller Windows Update, men om bios'en ikke starter opp sata biten så vil windows kanskje ikke finne hardwaren heller.

Takk for tipset.

--Dersom SATA skal fungere som ekstradisk/slave, hvordan skal jumperen på disken stå? -og er dette avhengig av om hovedkortet har sata 1, 2 eller 3?

Jeg har to disker:

- WD Caviar green 2TB

- WD Caviar 160GB

Lenke til kommentar

Den ene disken er en noen måneder gammel WD Caviar green 2TB (brukt som bootdisk i gammelPC'en), den andre er en 160TB ukjent alder.

Jeg tenker vi sier 160GB, jeg ...

Hvis din WD Green er av 'EARS'-typen eller lignende, så vil XP kunne ha problemer med den, og tydeligvis også "gamle" BIOS'er (som i Dimension 8300). Tidligere var det vel slik at du kunne sette en 'jumper' på disken for å få den til å oppføre seg på gamlemåten, men det var noen begrensninger forbundet med det også, om jeg ikke husker feil. (På disken skal det stå en link til WDC.com der du finner mer info.)

160GB-disken burde ikke systemet ha problemer med å se i BIOS. Installasjon av XP Pro burde være uproblematisk.

DELL har SATA app'er / drivere(?), men kun på "floppyimage", som må kjøres fra floppy (!!!) Er det noen vei rundt det hinderet/hørt om disse app'ene fungerer?

Floppy med SATA-drivere trengs når du skal installere XP på en SATA-disk, for setup-programmet som XP bruker har ikke støtte for SATA-drivere innebygget. Du må derfor taste 'F6' helt i starten av installasjonen og være klar med floppyen når filene trengs litt senere.

Etter at XP er installert kan du installere "Intel Rapid Storage Technology driver" (fra en exe-fil).

Alternativet til "floppy-metoden" er å bruke en spesiallaget installasjons-CD der SATA-drivere er 'slipstreamed' inn. Nettet flommer over (vel...) av oppskrifter på hvordan slikt kan gjøres, og 'skumle' nettsteder kan vel også tilby ferdiglagde CD-images for nedlasting dersom man tar sjansen på at de ikke installerer malware i samme slengen. (Du må jo ha en gyldig Product Key uansett, så hvor CD'en kommer fra er mindre viktig sånn sett.)

edit: Link til WDC

Endret av nebrewfoz
Lenke til kommentar

--Dersom SATA skal fungere som ekstradisk/slave, hvordan skal jumperen på disken stå? -og er dette avhengig av om hovedkortet har sata 1, 2 eller 3?

Jeg har to disker:

- WD Caviar green 2TB

- WD Caviar 160GB

SATA har ikke noe master/slave konsept lengre. Etter en heftig borgerkrig ble slavene frigjort og "likestilt" med sine tidligere eiere. Husker ikke hvordan bios på denne så ut (hadde en 8300 for lenge siden) men et eller annet sted kan du nok konfigurere dette. Lurer rett å slett på at det dette betyr er at SATA disken må på port 1 og sette opp ATA disken så den legger seg som secondary, dvs. at om det er to ATA porter på hovedkortet så må du flytte flatkabeln til den andre. Kan se ut som maskina ikke tåler å ha ATA primary og SATA på samtidig rett og slett.

Lenke til kommentar

Prøver å installere floppydisk på maskina nå, trodde det var piece of cake men pc'en finner'n ikke :thumbdown:

Har plugget i strømkabel og kommunikasjonskabel (bare en som passer vel?)

- må jeg oppdatere bios fra floppy eller kan jeg bare legge inn XP Pro på nytt fra cd og harddisk koblet til sata?

- prøvde å starte opp fra satadisk med xp på fra før, ga bare tull med boot :thumbdown:

tips?

Lenke til kommentar

Ut fra førstepost forstår jeg det slik at SATA disken er for lagring?

Floppy driver installasjon brukes kun under installasjon av Windows. Hvis du har Windows installert på en annen disk så trenger du ikke floppy.

Hvis kontroller trenger driver så installeres dette fra Windows. Sjekk Enhetsbehandling for status på driver.

Lenke til kommentar

Jeg har gitt opp å bruke både ide og sata disker i samme pc.

Jeg ønsker derfor å formatere og deretter installere xp pro på en sata disk, og etterhvert koble til en sata disk for lagring.

- pc finner ikke satadisk nå når den kobles til i tillegg til ide disken

- pc booter ikke fra satadisk med xp pro installert fra før (fra annen pc), når denne er eneste harddisk på pc'en

Må jeg installere sata oppdatering i biosen før/mens jeg installerer xp pro på nytt ut ifra hva jeg har opplyst ovenfor?

- og evt når i installeringen av xp må dette gjøres?

Ut fra førstepost forstår jeg det slik at SATA disken er for lagring?

Floppy driver installasjon brukes kun under installasjon av Windows. Hvis du har Windows installert på en annen disk så trenger du ikke floppy.

Hvis kontroller trenger driver så installeres dette fra Windows. Sjekk Enhetsbehandling for status på driver.

Lenke til kommentar

Å boote opp på en harddisk fra en annen maskin funker dårlig med Windows XP, grunnet drivere.

Du må ikke installere SATA drivere i BIOS, men under installasjon av XP. Etter du har bootet fra cd-en, men før du kommer så langt at du får gjøre noen valg. Står på en rad helt nede før installasjonen laster inn filer. Se bilde:

>

Endret av Zash
Lenke til kommentar

Puuh!

Da er PC konvertert fra IDE, via forsøk på IDE + SATA, via trøbbel med å få installert floppy, via ny installasjon av DVD/CD som ramla ut plutselig og til lykkelig installasjon av XP på SATA.

SATA'N!

Minner meg om hvordan det var med min aller første PC, masse "hemmelige" trix og tull for å få til enkle ting....

Men takk for alle tips og hjelp, hadde ikke klart det uten :thumbup:

Morten

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...