ape i båt Skrevet 27. januar 2011 Del Skrevet 27. januar 2011 (endret) Kan noen gi meg en god grunn til å forby abort? (Please begrunn alle påstander og hold Gud utenfor debatten) Endret 27. januar 2011 av ape i båt Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 27. januar 2011 Del Skrevet 27. januar 2011 Alle individers rett til liv? Problemet er når man definerer noe som individuelt liv. I tillegg er det vanskelig å holde Gud utenfor ettersom halvparten som er mot mener det fordi de mener at Gud har sagt det. Det går også Ann å argumentere mot abort på grunnlag av morens psykiske helse (kan snues) og at vi i den vestlige verden trenger flere barn. Lenke til kommentar
Zodihax Skrevet 27. januar 2011 Del Skrevet 27. januar 2011 Går vel i all hovedsak på at fosteret også skal ha rett til liv, til tross for at de fleste mener at fosteret ikke har fått utviklet liv så tidlig. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 27. januar 2011 Del Skrevet 27. januar 2011 De fleste i Norge mener du? Andre steder i verden er ikke forskjellene på gruppene så store... Lenke til kommentar
Zodihax Skrevet 27. januar 2011 Del Skrevet 27. januar 2011 Ja, glemte presisere det. Lenke til kommentar
chokke Skrevet 27. januar 2011 Del Skrevet 27. januar 2011 Problemet er vel at det ikke finnes en god grunn til å forby abort? Lenke til kommentar
ape i båt Skrevet 27. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2011 Alle individers rett til liv? Et individ blir man først ved fødselen. Next. vi i den vestlige verden trenger flere barn. Haha, hvorfor ikke da gjøre det obligatorisk å få barn? Lenke til kommentar
Mokko Skrevet 27. januar 2011 Del Skrevet 27. januar 2011 Du-dreper-et-barn-argumentet er bare tull, så det eneste jeg kan komme på er at det kan være en psykisk/(fysisk?) påkjenning for mor/andre. Lenke til kommentar
chokke Skrevet 27. januar 2011 Del Skrevet 27. januar 2011 Du-dreper-et-barn-argumentet er bare tull, så det eneste jeg kan komme på er at det kan være en psykisk/(fysisk?) påkjenning for mor/andre. Så lenge det er frivillig, så er slike risker ganske tullete å bruke som et argument mot. Om moren er redd for psykiske påkjenninger av å fjerne ungen. Så redd at hun lar være å ta aborten, så kan det gi større konsekvenser for barnets oppvekst. Lenke til kommentar
ape i båt Skrevet 27. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2011 det eneste jeg kan komme på er at det kan være en psykisk/(fysisk?) påkjenning for mor/andre. Det blir litt tullete å forby moren å påføre seg selv påkjenninger. Et annet tullete argument er dette: fosteret har potensial til å bli et menneske. Lenke til kommentar
soulless Skrevet 27. januar 2011 Del Skrevet 27. januar 2011 Jepp, er ganske lei av "You just killed Beethoven" argumentet. Monty Python gutta hadde en fin vri på dette med et potensielt menneske: Every sperm is sacred, Every sperm is great. If a sperm is wasted, God gets quite irate. Sånt sett kan man si at enhver gang man unnlater å ha ubeskyttet sex (om det så er å voldta uskyldige jenter som potensielt også kunne ha hatt sex akkurat da), så dreper man Beethoven. 3 Lenke til kommentar
Coa Skrevet 27. januar 2011 Del Skrevet 27. januar 2011 Fordi man tar et liv. Jeg er det samme livet nå, som jeg var da jeg var fem år gammel. Jeg er det samme livet nå, som da jeg var fem måneder gammel. Jeg er det samme livet nå, som det livet som lå i magen til min mor. Jeg er det samme livet nå, som jeg var noen dager etter unnfangelsen. Jeg mener at et foster og et embryo er et liv, uavhengig av at vitenskapen forteller at livet først oppstår etter noen måneder. Derfor er jeg mot abort. Abort er i mine øyne å ta et liv. Jeg er ikke religiøs og har heller aldri vært det. 2 Lenke til kommentar
Psykotek Skrevet 27. januar 2011 Del Skrevet 27. januar 2011 Fordi man tar et liv. Forklar gjerne hva du mener med "tar et liv". Og hva er galt med å "ta et liv"? Lenke til kommentar
ape i båt Skrevet 27. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2011 Sånt sett kan man si at enhver gang man unnlater å ha ubeskyttet sex (om det så er å voldta uskyldige jenter som potensielt også kunne ha hatt sex akkurat da), så dreper man Beethoven. Jeg mener at et foster og et embryo er et liv, uavhengig av at vitenskapen forteller at livet først oppstår etter noen måneder. Derfor er jeg mot abort. En flue er og et liv. 4 Lenke til kommentar
soulless Skrevet 27. januar 2011 Del Skrevet 27. januar 2011 Fordi man tar et liv. Jeg er det samme livet nå, som jeg var da jeg var fem år gammel. Jeg er det samme livet nå, som da jeg var fem måneder gammel. Jeg er det samme livet nå, som det livet som lå i magen til min mor. Jeg er det samme livet nå, som jeg var noen dager etter unnfangelsen. Jeg mener at et foster og et embryo er et liv, uavhengig av at vitenskapen forteller at livet først oppstår etter noen måneder. Derfor er jeg mot abort. Abort er i mine øyne å ta et liv. Jeg er ikke religiøs og har heller aldri vært det. Faktisk er samtlige celler i kroppen din byttet ut fra du er et embryo til du er et lite barn, så du er faktisk rent "byggemessig" sett ikke den samme da som nå. Spør deg selv og hvorvidt du hadde hatt en reell lidelse av å bli abortert da du var en celleklump på 1mm i diameter, for om man ser bort fra det at man fjerner potensialet for et liv (som man også gjør når man onanerer eller bruker prevensjon), er det lidelsen man påfører et annet liv man bør ta hensyn til - ikke potensialet for et liv. Jeg ser altså ikke helt logikken din, for all den tid man snakker om å redde et potensielt liv er vi alle til syvende og sist massemordere. Hvorfor er en celleklump spesiell? Lenke til kommentar
MikkelRev Skrevet 27. januar 2011 Del Skrevet 27. januar 2011 (endret) Hvortid går man fra å være en verdiløs celleklump til et verdig liv? Det varierer jo tydeligvis mellom tid og sted. Argumenter for abort er det mange av, en del av egoistisk karakter: -Glemte kondomet -Vil ikke ha unge nå -Er midt i utdannelsen -Det er tegn på at celleklumpen har downs syndrom -Kjønnskontroll -Befolkningskontroll Endret 27. januar 2011 av MikkelRev Lenke til kommentar
ape i båt Skrevet 27. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2011 Hvortid går man fra å være en verdiløs celleklump til et verdig liv? Birth. Lenke til kommentar
MikkelRev Skrevet 27. januar 2011 Del Skrevet 27. januar 2011 Hvortid går man fra å være en verdiløs celleklump til et verdig liv? Birth. Du synes det er greit med abort i 8.måned, slik man får i Spania? Lenke til kommentar
MikkelRev Skrevet 27. januar 2011 Del Skrevet 27. januar 2011 Ok, for å sikre meg om at jeg forstår deg rett: - abort (avliving) en time før fødselen skulle funnet sted er ok. - abort (avliving) en time etter fødselen er ikke ok. Stemmer? Hvis ikke, presiser. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå