provolone Skrevet 27. januar 2011 Del Skrevet 27. januar 2011 hei. aner ikke hvor jeg skal poste denne, så tar ett lodd her... må bare få ut litt frustrasjon. så saken. har de siste 9 mnd jobbet 2 jobber, 1 fulltidsjobb som kokk på land, og en vikarjobb på plattform. fikk nok før jul, og sluttet i fulltidsjobben min. jobber nå bare som vikar offshore + litt strøjobber her og der på land. tenkte da jeg skulle melde meg arbeidsledig, da jeg ikke har noe fast arbeid for øyeblikket(sånn i tilfelle rottefellen liksom). samlet sammen det jeg hadde av papirer, og gikk ned på nav. der fikk jeg fint beskjed om at jeg måtte ha arbeidskontrakter på alt arbeid som var utført, og at kontrakten min fra restauranten ikke var brukendes da de ikke stod at det var en 100% stilling. for offshore-arbeidet kunne jeg bruke 3 av lønnslippene mine, siden jeg hadde en vikarkontrakt til de. kan altså søke dagpenger basert på 1/3 av det jeg kjente i 2010 + 09 & 08. 08 & 09 kunne de derimot bare hente fram inntektsinfo automatiskt. trengte ikke noe dokumentasjon for de årene. det som er så forbanna irriterendes er at selv om jeg har ett lass med lønnslipper som det står mitt navn på med all tenkelig informasjon, så holder ikke det. kunne evt skrive en såkalt egenerklæring for de, men det kom nok ikke til å bli godkjent. altså, wtf feiler det systemet?? ble litt rot det her Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 27. januar 2011 Del Skrevet 27. januar 2011 Hvis du tar mer lønnslippene dine fra restauranten så står antall arbeidstimer antagelig der... Når det gjelder dokumentasjonskravet er for at riktige mennesker skal få riktige summer... Lenke til kommentar
Makri Skrevet 27. januar 2011 Del Skrevet 27. januar 2011 NAV er Norges mest klønete instans, og det smerter meg å si at jeg vil tippe 80% av de som jobber der enten ikke skjønner norsk, er vanvittige kverulanter og/eller stokk dumme. Personlig har jeg en veldig alvorlig skoliose (ryggraden flyter på seg). Da jeg endelig kom til en lege som faktisk skjønte at dette ikke var "noe jeg trente av meg/vokste av meg" var den allerede på grensen til at jeg ikke kunne stå opp av senga av meg selv lengre. Så mens jeg gjennomgikk undersøkelser og lignende før jeg skulle opereres på Rikshospitalet bestilte han et par utjevnende såler til å ha i sko for meg. Disse skal da egentlig NAV gi støtte for, men etter å ha brukt sikkert rundt 20 timer på kommunikasjon med disse, har brødhuene fremdeles ikke forstått at nei, jeg har aldri hatt såler før, og nei, det har da vitterlig ingen betydning om de er av ull eller gummi, (gummi btw, er jo en medisinsk såle) og støtte til de kan jeg fremdeles se langt etter. Lenke til kommentar
MRN Skrevet 27. januar 2011 Del Skrevet 27. januar 2011 Hvis du tar mer lønnslippene dine fra restauranten så står antall arbeidstimer antagelig der... Det hjelper ikke, da lønnsslipper ikke er en arbeidskontrakt. Jeg var i en litt annen situasjon. Jeg hadde kun oppsigelsesbrev og en tidligere arbeidskontrakt (3+ år) og en svær bunke med lønnsslipper. Dette ble ikke godtatt. Det jeg gjorde/fikk hjelp til, var å sende dokumentasjonen som jeg hadde til Hjelpesenteret (?). Jeg fikk så dagpenger. Problemet var at arbeidsplassen min "nekta" meg, eller, de nekta meg å sende meg kopi av arbeidskontrakten. Synes det er litt smårart at Ligningsmyndighetene samler inn opplysninger for lønn osv, mens de samme tallene kan ikke NAV godta. Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 27. januar 2011 Del Skrevet 27. januar 2011 Omleggingen til NAV kan ikke ha gjort mye godt. Har en venninne som var sykemeldt i litt over en mnd, og som måtte vente i 3-4 mnd før hun fikk penger av NAV for denne tiden. Med regninger og løpende utgifter som må betales kan slikt rot være en stor belastning. Nå ordnet det seg etterhvert, men hun måtte likevel ty til familie for å låne litt penger for å "gå rundt". Jeg antar det ikke var snakk om store beløpet, men jeg synes virkelig synd på dem som er sykemeldt lenger enn dette. Lenke til kommentar
Illuminatum Skrevet 27. januar 2011 Del Skrevet 27. januar 2011 Synes det er litt smårart at Ligningsmyndighetene samler inn opplysninger for lønn osv, mens de samme tallene kan ikke NAV godta. Nå godtar vel NAV samme data? For 2008 og 2009 er det gjennomført likning og dataene er "offisielle". For 2010 skjer likningsbehandlingen først i år og de fleste bedrifter har ikke levert oppgaver enda. 1 Lenke til kommentar
Nihilist1 Skrevet 27. januar 2011 Del Skrevet 27. januar 2011 Hvis du tar mer lønnslippene dine fra restauranten så står antall arbeidstimer antagelig der... Når det gjelder dokumentasjonskravet er for at riktige mennesker skal få riktige summer... Enormt sosialdemokrati krever enormt byråkrati. Enormt byråkrati stemmer på folk som gir mer byråkrati. Lenke til kommentar
Reg2000 Skrevet 27. januar 2011 Del Skrevet 27. januar 2011 (endret) Hvorfor har du ikke en ordentlig kontrakt? Hvorfor får du ikke arbeidsgiver til å skrive en bekreftelse på at du har jobbet 100% for dem i perioden? Endret 27. januar 2011 av Reg2000 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå