mannyboi Skrevet 26. januar 2011 Del Skrevet 26. januar 2011 (endret) Var på litt UE med en kompis her i Bergen, og tenkte at jeg kunne ta med meg mitt lite brukte 50mm 1.4 på turen, siden det er fint og lyssterkt. Jeg fikk tatt mange bilder som jeg ble relativt fornøyd med, helt til jeg så de på stor skjerm... Flertallet av bildene var meget uskarpe syntes jeg, og det var et såpass stort antall bilder at det var litt urovekkende. Jeg har ikke brukt dette objektivet noe særlig siden jeg fikk det for en måneds tid siden, og var stort sett fornøyd til å begynne med. Jeg tenkte at jeg skulle ta en liten skaphets-check, og tok noen bilder på stativ med jevnt blitslys og forskjellige åpninger. Her har du en sammensetning ved flere blenderåpninger, 100% center crop: Legger også ved et bilde som jeg tok. Her er fokus på personen, naturligvis. Litt mye støy, men det er sånn det er når man må opp på ISOen. 1/80 sek, 1.4 og ISO 1250 på ett EOS 40D hus. Kun eksportert til JPEG rett fra Lightroom, ikke gjort noe som helst med. Jeg syntes objektivet er nesten ubrukelig soft på 1.4. På en annen side er det skarpere enn mitt EF 24-70 2.8L på 2.8, som også er ganske lyssterkt, egentlig. Likevel syntes jeg objektive burde gjøre en bedre jobb ved den store åpningen som den leverer. Noen synspunkter på dette? Endret 26. januar 2011 av MannY318 Lenke til kommentar
Cax Skrevet 27. januar 2011 Del Skrevet 27. januar 2011 Det er ikke usannsynlig at optikken i det objektivet ble konstruert før du ble født. Med regnestav. Og så er det jo ganske rimelig. Så veldig skarpt er det ikke på ƒ/1.4. Se sammenligning med to alternativer lenger nede på siden her: http://lenstip.com/177.4-Lens_review-Sigma_50_mm_f_1.4_EX_DG_HSM_Image_resolution.html Den gode nyheten er at Sigma 50/1.4 (som testen over omhandler) er ganske mye bedre, og har samme pris, så hvis du kan overtale noen til å kjøpe ditt objektiv og du kan finne et Sigma brukt, så kan du kanskje gå i null om du vil bytte. 1 Lenke til kommentar
Shocktrauma Skrevet 27. januar 2011 Del Skrevet 27. januar 2011 Objektivet ditt koster snaue tre tusen kroner og er fire ganger så lyssterk som ditt 24-70. Noe annet å forvente enn lav kontrast og oppløsningsevne på f/1.4 vil være galskap. Det er alltid et tradeoff når det gjelder lysstyrke og kontrast/oppløsningsevne. Cax råder deg til å kjøpe et objektiv som er marginalt bedre på f/1.4, men vil ikke gi deg skarpe bilder fra hjørne til hjørne uansett. Videre synes jeg det er særdeles dumt å se på en råfil som ikke er etterbehandlet - og da spesielt ved 100% forstørrelse. Det blir som å vurdere utseendet på et rom der kun sparkel er påført veggene. Tok den frihet til å forminske bildet til skjermstørrelsevisning samt gjør en liten justering i levels og litt oppskarping av bildet. Objektivet ditt leverer sakene bra på f/1.4 mener nå jeg. 1 Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 27. januar 2011 Del Skrevet 27. januar 2011 Fy! Ikke pixelpeep på 100% crop! Som skrevet over - resize til størrelsen du skal bruke bildet i, og så kan du vurdere om det er skarpt nok. Og, som alltid, samtidig skarpe det opp. EF 50/1.4 er ok på full åpning, og blir veldig skarp blendet ned. Sigma 50/1.4 er enda litt skarpere på full åpning, men har ikke like pålitelig autofokus, og er i tekniske tester ikke like skarp blendet ned. Nei, det er ikke like skarpt @ f/1.4 - det er ikke mange objektiver som er veldig skarpe på så stor åpning.. Lenke til kommentar
H_Treider Skrevet 27. januar 2011 Del Skrevet 27. januar 2011 Har prøvd Canons 50 1.4 og er enig i at den ikke akkurat har særlig god kontrast vid åpen^^ VELDIG positivt overrasket over Sigma sin though, så jeg kjøpte den Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå