Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Telenor nekter å gjøre noe


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Prøver de å sette ned hastigheten min kan jeg love deg at jeg er ferdig med telenor.

 

Vel det er egentlig bare to hovedutfall på en linjeustabilitetssak.

 

Enten:

 

- Linjen er dårlig/treg/ustabil og har en feil som kan rettes. Den rettes via en montørbestilling etter teknikerene bekrefter det (tar gjerne røfft en ukes tid), og så er problemt forhåpentligvis rettet.

 

Eller:

 

- Linjen er dårlig/treg/ustabil og har ingen betydelige feil som kan rettes i praksis. Linjen kan være lang, ha mye støy pga. mye bebyggelse, ha gammel/tynn kobber som er eldgammel osv. Kort sagt er det ikke så mye man som en ISP kan kreve av linjeeier når kvaiteten på nettet i området er bare generellt sett dårlig og det ikke er noen direkte "feil" som kan rettes sånn sett. Det er ingen lov som tilsier at fok har "rett" på bredbånd. Så lenge linjen klarer fasttelefon så er den i følge statens nåværnde retningslinjer god nok (og det skal ikke mye til kvalitetsmessig).

 

I et slikt tilfelle så er det egentlig bare snakk om å gjøre det beste med hva man har. Som regel i forhold til ustabilitet må du nødvendigvis ofte hastighet for å oppnå stabilitet.

 

Oh ja, jeg innser at her er det Telenor som er både ISP og linjeeier, men det er ikke fullt så enkelt heller. Disse er i praksis oppdelt som seperate selskap av konkurransehennsyn så ofte er Telenmor som en ISP ikke i noen betydelig bedre posisjon enn andre leverandører i forhold til hvor god kvaitet de kan kreve av linjeeier.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Ja jeg forstår hva du mener.

Men det jeg stusser over er at naboen vår, som bor huset ved siden av, sitter på en linja som er over 9mbit og har stabilitet, dog sitter de på Eidsiva og ikke telenor.

Så merkelig at linja vår ikke klarer 7 engang når dems klarer over 9.

Lenke til kommentar

For også å svare på Inteno spørsmålet: Nei, Telenor leverer kun Speedtouch og Zyxel.

Alternativet er å kjøre modemet i bridge og ha en 3.parts router tilkoblet - eller DUN/DHCP på pcen.

Linjene til Telenor er enten DHCP eller PPPoE - du finner også ut av hvordan tilkobling du har i form av å logge inn på hovedsiden på routermodemet og sjekke WAN-tilkoblingsmetode.

 

Nå vet ikke jeg hva som er viktigst for deg, men det kan jo være greit å avklare at det ikke er feil hjemme hos deg før man eventuelt whiner på at leverandøren er den dårligste i Norge - noe veldig mange p.d.d gjør alt for tidlig grunnet diverse årsaker.

 

Jeg sier ikke at feilen er hjemme hos deg, men det virker som du kanskje har/hatt fler enn 1 problem, og at disse henger sammen - I form av routermodem og støy på linjen - som jo forsåvidt begge er produkter levert av leverandør. Når det gjelder routermodemet, kunne du jo sjekket med å enten kjører Speedtouchen i bridge og Zyxelen i ren routermodus - eventuelt å kjørt et av modemene i bridge og smelt opp en DUN på pcen.

 

Når har du jo fått bekreftet lave støymarginer på linjen, og venter tilbakemelding på en feilmelding over helga?

Endret av Youcef
Lenke til kommentar

Jeg har ikke veldig peiling på feilsøking på linje og kobling opp i bridge etc.

Så DUN er et ukjent begrep for meg.

 

Det jeg gjør nå er å kjøre på DCHP. Men jeg kan sette den opp i PPPoE hvis jeg vil, men det har ingenting å si for stabiliteten.

 

Ja. Jeg får svar innen tirsdag. Så jeg avventer hva de har å komme med også tar jeg det derifra.

Lenke til kommentar
Jeg synes de burde sendt noen til å se på linja, men jeg vil ikke betale for det. Noe som selvfølgelig telenor vil.

Så du velger altså heller å kaste bort en masse tid og oppleve en masse frustrasjon fremfor kanskje å måtte betale noen hundrelapper. Hvis det viser seg at problemet er hjemme hos deg og ikke Telenors ansvar, så det er det naturlig at de vil ha betalt for å fikse det. Ring Telenor, be dem sende noen, og få problemet ut av verden! Hvis det gjør et stort innhugg i økonomien, får du heller spise havregrøt noen uker, men du har i alle fall nettilgang. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er litt (veldig) off topic, men:

Dette er telenor. Ikke noe annet å si.

De bryr seg ikke om en liten fisk som deg eller meg.

Hadde du vært et stort firma så ville de omtrent stått utenfor døren din på timen.

Er firmaer de tjener penger på så små fisk som oss er ingenting.

 

Telenor er neppe den eneste leverandøren som gir bedre service til kunder som betaler mye enn til kunder som bare betaler for et billigprodukt. Og det skulle da bare mangle.

 

Telenor - og de fleste andre leverandører - opererer med definerte SLAer (Service Level Agreement) overfor bedriftskunder. Vanlig SLA er typisk rundt 12 timer, og tiden måles bare mellom 8 og 16. Det betyr at det sjelden kommer noen montør før dagen etter. (Veldig kult for butikker som er åpen til 20 og er avhengig av linjen for at kassen skal virke ...)

 

Man kan så kjøpe en bedre SLA. En "god" SLA setter gjerne 4-5 timers rettetid, og de aller beste måler tiden hele døgnet - altså sånn at om feilen oppstår 02:00 natt til søndag, så må en montør ut der samme natt. Men du må være villig til å betale: Dette koster såvidt jeg husker noen tusen i måneden for en 2mbit-linje. ;)

 

Merk at rettetidene her gjelder såkalte A-feil - altså at linjen er nede. Jeg vet ikke om noen leverandør som vil sette 4 timers rettetid på det nivået av ustabilitet trådstarter beskriver, uansett hvilken SLA kunden har.

Lenke til kommentar
Jeg synes de burde sendt noen til å se på linja, men jeg vil ikke betale for det. Noe som selvfølgelig telenor vil.

Så du velger altså heller å kaste bort en masse tid og oppleve en masse frustrasjon fremfor kanskje å måtte betale noen hundrelapper. Hvis det viser seg at problemet er hjemme hos deg og ikke Telenors ansvar, så det er det naturlig at de vil ha betalt for å fikse det. Ring Telenor, be dem sende noen, og få problemet ut av verden! Hvis det gjør et stort innhugg i økonomien, får du heller spise havregrøt noen uker, men du har i alle fall nettilgang. :)

 

Jeg kan ikke belastes for at telenor sin linjer inn til meg ikke holder mål og at modemet dems ikke fungerer.

Hvis alle var som deg ville Telenor levd godt på å sendt ut folk som betaler for telenor sine feil.

Lenke til kommentar
Så du velger altså heller å kaste bort en masse tid og oppleve en masse frustrasjon fremfor kanskje å måtte betale noen hundrelapper. Hvis det viser seg at problemet er hjemme hos deg og ikke Telenors ansvar, så det er det naturlig at de vil ha betalt for å fikse det. Ring Telenor, be dem sende noen, og få problemet ut av verden! Hvis det gjør et stort innhugg i økonomien, får du heller spise havregrøt noen uker, men du har i alle fall nettilgang. :)

 

Jeg kan ikke belastes for at telenor sin linjer inn til meg ikke holder mål og at modemet dems ikke fungerer. Hvis alle var som deg ville Telenor levd godt på å sendt ut folk som betaler for telenor sine feil.

Det er bare kverulering å vri helt rundt på det folk skriver. Jeg skrev av det er rimelig at Telenor vil kreve betaling, dersom feilen ikke er deres ansvar. Situasjonen du beskriver nå er akkurat det motsatte, altså at Telenors linjer ikke holder mål. Hvis det er tilfellet, skal du selvsagt ikke betale, men det er det heller ingen som har forventet, selv ikke Telenor, etter det jeg kan se.

 

Du er tydeligvis overbevist om at Telenor har ansvaret. I så fall skal du ikke betale noe, så da burde det ikke være noe problem å be dem sende noen.

 

Telenor og Get har flere ganger sendt folk til min bolig for å fikse problemer. Det har vært dyktige teknikere, folk av et helt annet kaliber enn dem du møter hos kundeservice. Problemene som Telenor eller Get har hatt ansvaret for, har aldri kostet meg en krone.

Lenke til kommentar

rart, jeg har samme modem, og fungerer her, linja og

 

Samme modem? Neppe. Det ville i så fall vært ganske oppsiktsvekkende :)

 

Det du sikkert mener er at du har et modem av samme modell. Men at ett modem av den modellen virker betyr ikke at modemet til trådstarter er i orden. Tross alt: Hvis ingen modem av denne modellen virker ville ikke Telenor brukt dem.

 

Det kan godt hende at denne modem-modellen - eller til og med bare en bestemt produksjonsserie - har relativt høy feilprosent, og at trådstarter har fått ett av de defekte. Det kan også hende at modemtypen fungerer greit i de fleste sammenhenger, men at den er uvanlig vár for ujevnheter i strømforsyningen, eller bestemte typer støy på linjen. Eller modellen fungerer dårlig mot en bestemt DSLAM-modell. Eller det behøver ikke være noe galt med modellen, bare akkurat det modemet trådstarter har.

Lenke til kommentar
Så du velger altså heller å kaste bort en masse tid og oppleve en masse frustrasjon fremfor kanskje å måtte betale noen hundrelapper. Hvis det viser seg at problemet er hjemme hos deg og ikke Telenors ansvar, så det er det naturlig at de vil ha betalt for å fikse det. Ring Telenor, be dem sende noen, og få problemet ut av verden! Hvis det gjør et stort innhugg i økonomien, får du heller spise havregrøt noen uker, men du har i alle fall nettilgang. :)

 

Jeg kan ikke belastes for at telenor sin linjer inn til meg ikke holder mål og at modemet dems ikke fungerer. Hvis alle var som deg ville Telenor levd godt på å sendt ut folk som betaler for telenor sine feil.

Det er bare kverulering å vri helt rundt på det folk skriver. Jeg skrev av det er rimelig at Telenor vil kreve betaling, dersom feilen ikke er deres ansvar. Situasjonen du beskriver nå er akkurat det motsatte, altså at Telenors linjer ikke holder mål. Hvis det er tilfellet, skal du selvsagt ikke betale, men det er det heller ingen som har forventet, selv ikke Telenor, etter det jeg kan se.

 

Du er tydeligvis overbevist om at Telenor har ansvaret. I så fall skal du ikke betale noe, så da burde det ikke være noe problem å be dem sende noen.

 

Telenor og Get har flere ganger sendt folk til min bolig for å fikse problemer. Det har vært dyktige teknikere, folk av et helt annet kaliber enn dem du møter hos kundeservice. Problemene som Telenor eller Get har hatt ansvaret for, har aldri kostet meg en krone.

 

Jeg missforsto det du skrev og trodde du mente jeg skulle betale isteden for å bruke tid på å fikse problemet mitt.

Vel, jeg skal først høre hva telenor har å si til meg og hva de vil gjøre for å løse problemet. Det er åpenbart at noe ikke fungerer slikt det er ment som så en feil ligger her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...