Emils. Skrevet 26. januar 2011 Del Skrevet 26. januar 2011 Hei. Har gått tom for ideer om hvordan jeg skal håndtere telenor. Men kan ta historien min. Hele begynte for 2-3 måneder siden. Da begynte det første modemet å krangle. Hadde da Speedtouch modemet til telenor. Jeg ringte kundeservice og sa at boksen skrudde seg av hver dag, da mest på kvelden. Noe som er selvfølgelig irriterende når du sitter og spiller. Jeg fikk da beskjed om at jeg måtte resette modemet mitt, noe som jeg selvfølgelig har gjort før ettersom jeg er mer en kapabel til å tenke ut det selv. Jeg ba om nytt, men fikk det ikke. Måtte vente å se om det hjalp. Jeg gjorde det. Etter 2 uker ringte jeg opp igjen å sa det ikke hjalp og jeg ville ha nytt modem. Etter den samtalen gikk de med på det og sendte meg et nytt. Jeg fikk da det nye Zyxel P2602 HWT som de bruker nå. Starten med det var mildt sagt helvete. Det var enda dårligere enn det andre. Jeg fikk spilt maks 2 runder før routern kutta meg ut av servern og jeg måtte koble til på nytt. Utrolig irriterende. Jeg ringte så klart inn igjen og sa at routern gjorde dette. Jeg fikk da beskjed om å oppdatere firmware og ta en reset av modemet. Etter å ha gjort alt og reset det, var nettet bedre, men den var fortsatt VELDIG kranglete. Det endte med at jeg heller tok å brukte min gamle Speedtouch modem, som faktisk fungerte bedre. Jeg brukte den en stund, før den ble ødelagt rundt juletider. Da byttet jeg tilbake til Zyxel modemet. Og det var som før, dårlig og ustabilt. Jeg ringte telenor, men fikk HVER gang beskjed om å resette det. Fikk da på inntrykk av at de egentlig gir faen og bryr seg ikke om nettet mitt er tilstrekkelig. Etter 5 samtaler på under 1 måned og 1 telefon til telenor eksperten er nettet like ille og telenor vil ikke gjøre noe. Ba om å få bytte det modemet mot et nytt, i håp om at det kunne hjelpe. Fikk da beskjed om at jeg måtte betale evt. kostnader hvis modemet var fint. Jeg sa jeg ikke kunne noe for at nettet mitt ikke fungerte, og jeg ville heller ikke ta sjansen på å sitte der med en regning på noen hundre og like dårlig nett. Nå i dag er jeg rett og slett så drit lei av å ikke kan få brukt nettet mitt til noe. Hverken spilling, streaming, surfing etc går helt i stå og nettet detter av og på. Det trenger ikke å være lange tiden, ofte bare mellom 10 sek til 2 sek, men allikevel veldig irriterende. Jeg har sendt mail til dem. Men de tar seg ikke tid til å prioritere den og jeg ser meg nå lei. Jeg har vurdert å bytte leverandør til noe annet, kun i håp om at de kan tilby meg bedre service. Men før jeg gjør det vil jeg være sikker på at der verdt det. Noen som har noe å komme med som kan hjelpe meg å gi meg et godt nett igjen? Lenke til kommentar
Cruentus Skrevet 27. januar 2011 Del Skrevet 27. januar 2011 (endret) Dette er telenor. Ikke noe annet å si. De bryr seg ikke om en liten fisk som deg eller meg. Hadde du vært et stort firma så ville de omtrent stått utenfor døren din på timen. Er firmaer de tjener penger på så små fisk som oss er ingenting. Skal du ha service så går for NGT. Hadde problemer med modem/ruter da jeg hadde NGT men de tok tak i problemet og sendte meg ny ruter uten problemer. Endret 27. januar 2011 av Cruentus Lenke til kommentar
Emils. Skrevet 27. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2011 NGT er NextGenTel? Er drit lei telenor nå. Så er på vippet til å bytte. Lenke til kommentar
Cruentus Skrevet 27. januar 2011 Del Skrevet 27. januar 2011 NGT er Nextgentel ja. NGT kan man prate med hvis man har problemer. Lenke til kommentar
Xprez Skrevet 27. januar 2011 Del Skrevet 27. januar 2011 (endret) Hvorfor ikke bare gå inn på komplett da å invistere i et skikkelig modem? Endret 27. januar 2011 av M3X 1 Lenke til kommentar
Mechablast Skrevet 27. januar 2011 Del Skrevet 27. januar 2011 (endret) Ikke for å kuppe tråden her, men M3X, om du har et godt forslag så kom med det. Har samme modemet selv, og samme problemet, har dog levd med det, spiller ikke mye online, så ikke noe stort problem, men irriterende at det plutselig kutter/restarter seg selv. Endret 27. januar 2011 av arjato Lenke til kommentar
Emils. Skrevet 27. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2011 (endret) Hvorfor i all verden skal jeg betale for at telenor ikke leverer et godt nok modem til meg? Og jeg vet ikke om det er linja det er noe problem med heller. Umulig å få telenor til å se på noe. Endret 27. januar 2011 av Emils1 Lenke til kommentar
Cruentus Skrevet 27. januar 2011 Del Skrevet 27. januar 2011 Hvordan er pingen din i spill? Hva slags hastighet betaler du for og hva slags hastighet får du på tester (ftp, speedtest.net osv) Opplevde en gang når NGT leiet linje fra Telenor. Tok kontakt med NGT sa de måtte få gjort noe med dette for jeg betaler ikke når jeg ikke får det jeg betaler for. Da skulle telenor sende ut en fyr for å sjekke linjen (om stabilitet osv) Tror du ikke fyren sjekket om jeg hadde linje så tok han turen igjen. Dette var ikke det han skulle gjøre. Var steik forbanna og NGT som fikk høre det fra meg. Da tok NGT selv kontakt med telenor og dette var sent på kvelden.Da ble det ordnet :-) Lenke til kommentar
Emils. Skrevet 27. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2011 Jeg oppnår aldri 4 bars omtrent på Call of Duty black ops (360). Når jeg måler farten på nettfart.no ender jeg ofte opp på 7 Mbit/s og får 56 i MS. (Vet ikke om det er bra eller dårlig) Betaler for 8 Mbit/s fra telenor, så mangler 1. Nextgentel sier de kan levere 9 Mbit her, samme sier en annen lokal leverandør. Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 27. januar 2011 Del Skrevet 27. januar 2011 Jeg skal ALDRI gå tilbake til NGT. Makan til dårlig kundeservice skal man lete lenge etter! Vi var uten nett i en hel uke, bare fordi NGT, som leier linjer av Telenor (?), ikke fikk fingern ut av rævva og sørget for at Telenor feilsøkte linja. Endte opp med å bytte til Telenor. Trådløse routeren vi fikk var ikke akkurat av den beste sorten, men fikk da satt opp nettet med en gammel Linksys router jeg hadde, så nå kjører alt knirkefritt. Lenke til kommentar
Xprez Skrevet 27. januar 2011 Del Skrevet 27. januar 2011 Vel ale selskaper har nå en random standard modem som di sender ut til kundene, og ikke alle som er bra for å si det sånn. Om det er linja di det er problemer med kan jeg ikke si noe om det må du nesten høre med telenor som kan ta en linjesjekk opp mot sentralen for å se om det er noe problemer. Vel kan anbefale de som jeg har brukt selv som har minimalt med problemer og nedetid: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=314078 og http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=365878 Utenom det så er det jo bare å google og sjekker reviews på dem dere er interessert i. 1 Lenke til kommentar
Cruentus Skrevet 27. januar 2011 Del Skrevet 27. januar 2011 (endret) Betaler du for 8mbit og får 7mbit så er det bra..Uansett så er det slingring på linjehastigheten.Ihvertfall fra Telehor..eh Telenor. Telenor leverer merkelig nok mye mindre i realitet enn andre leverandører. Har selv opplevd det. Når jeg f.eks gikk fra Telenor og over til NGT så blir stabiliteten på linjen mye bedre. Og uansett om jeg fikk problemer med linjen fra NGT så følte jeg liksom ikke at jeg grudde meg til å ta kontakt det gjorde jeg uansett med Telenor for det var som å snakke med noen i andre enden som var så likegyldig som det gikk an å være. Endret 27. januar 2011 av Cruentus Lenke til kommentar
Xprez Skrevet 27. januar 2011 Del Skrevet 27. januar 2011 Jeg oppnår aldri 4 bars omtrent på Call of Duty black ops (360). Når jeg måler farten på nettfart.no ender jeg ofte opp på 7 Mbit/s og får 56 i MS. (Vet ikke om det er bra eller dårlig) Betaler for 8 Mbit/s fra telenor, så mangler 1. Nextgentel sier de kan levere 9 Mbit her, samme sier en annen lokal leverandør. Vel se etter den lille skriften (opp til så så mange mbit) di kan levere opp til så mye men sjelden vil du ha det i egentlig hastighet. 56 ms er da ikke så dårlig , kan jo tenke på å oppgradere nettlinja når vdsl kommer inn for fullt om ikke prisene kommer til å være sinnsykt stiv da. Lenke til kommentar
Emils. Skrevet 27. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2011 Jeg ligger på 20 ms før, er etter jeg fikk nytt modem det gikk opp. Synes også 2 mbit er litt å hente hvis muligheten er der. Er uansett lenge til de kommer til å bygge ut her, så jeg må ta til takke med den linja som allerede går her. Naboen har Eidsiva og når 2 mbit høyere enn meg som sitter på telenor. Lenke til kommentar
fredrik-fyksen Skrevet 27. januar 2011 Del Skrevet 27. januar 2011 Jeg ligger på 20 ms før, er etter jeg fikk nytt modem det gikk opp. Synes også 2 mbit er litt å hente hvis muligheten er der. Er uansett lenge til de kommer til å bygge ut her, så jeg må ta til takke med den linja som allerede går her. Naboen har Eidsiva og når 2 mbit høyere enn meg som sitter på telenor. Har du prøvd og bytte ut DNS serveren på routeren din? Det har hjulpet for MANGE. JEg brukers selv opendns istedenfor eidsiva sitt, og oppetiden min er nå 100% (pleide og miste nettet en gang pr. kveld) http://www.opendns.com/ Lenke til kommentar
Emils. Skrevet 27. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2011 Hvilke dns skal jeg ta? Hvordan finner jeg ut det? Lenke til kommentar
Swafty Skrevet 27. januar 2011 Del Skrevet 27. januar 2011 NGT har elendig kundeservice og er mye mer ustabilt. Vi hadde det i flere år før vi byttet til Telenor. Og for det andre, du skal ikke benytte deg av noe router når du har den zyxel fra telenor, det er ett modem med innebygd router, så det løser vel problemene dine. Og du får hastigheten du betaler for, slutt å grin, det er OPPTIL 8Mbit Lenke til kommentar
Leo_Khenir Skrevet 27. januar 2011 Del Skrevet 27. januar 2011 Bare en liten digresjon til min erfaring med NGT: 1. desember i 2009 starter hele morroa med at nett faller ned. Skal sies at vi hadde en noe tungvint løsning med at jeg som bodde i leiligheten og han som sto som eier på nettabonnementet var to forskjellige personer, men NGT greide faktisk å innse det på første samtale, så det var aldri noe problem. Vi ringer NGT dagen etter siden nettet fortsatt ikke er tilbake. "Resett modemruter". Done deal. Nett? Nei. Dette gjentar seg så med omtrent en samtale i uka i 2 måneder. Midt i januar (altså etter 6 uker) gikk NGT med på å sende ny modemruter. Bare at det var ikke en modemruter, det var et rent modem. Som ikke var konfigurert for noe som helst av NGT sine linjer. Dette fører til 2-3 uker til med intens telefonering før jeg ENDELIG greier å få overtalt NGT support til å sende ut en montør (noe jeg nevnte allerede i FØRSTE samtale i desember, der jeg oppgav at jeg hadde restartet, resatt samt prøvd flere cat-5-kabler) Deretter må jeg avtale med montør når jeg skal være hjemme slik at jeg kan slippe ham inn, noe som fører til at jeg må være hjemme fra jobb i 2-3 timer (noe som forsåvidt er greit nok). Hvor lang tid montøren var der, spør dere? 5 minutter alt i alt. Inn i blokka, ser at alt er ok på ALLE koblinger i hele blokka fra inntakspunkt til boksen i veggen min, deretter ut i koblingsskapet i gata, hvor han konstaterer kabelbrudd ca 5 sekunder etter at han har åpnet boksen. Noe jeg (med ganske god kjennskap til signalanlegg) fortalte NGT at jeg mistenkte i første samtale. Hvordan i hule NGT kunne "se at det var linje helt frem til veggen min" er meg fortsatt en gåte. Forøvrig, kommentaren fra montøren når han så "modemruteren" de hadde sendt oss som swap, aka modemet, var "Faen, hvorfor har de sendt deg den der? Den er jo gammal og utgått og takler ikke denne type linje"... Min neste nettleverandør blir Canal Digital. Veldig stabilt med bredbånd gjennom kabeltven, så fremt du anskaffer deg en skikkelig ruter selv. Lenke til kommentar
Emils. Skrevet 27. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2011 NGT har elendig kundeservice og er mye mer ustabilt. Vi hadde det i flere år før vi byttet til Telenor. Og for det andre, du skal ikke benytte deg av noe router når du har den zyxel fra telenor, det er ett modem med innebygd router, så det løser vel problemene dine. Og du får hastigheten du betaler for, slutt å grin, det er OPPTIL 8Mbit Hvorfor gidder du å kommentere når du ikke kjenner til problemet? Problemet er ikke farten. Der hvor ustabil der. Trenger ikke noe tips fra folk som deg som tror de er så jævla smarte. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 27. januar 2011 Del Skrevet 27. januar 2011 Ikke hør på folk som har hatt èn dårlig (eller god for den saks skyld) personlig erfaring og dermed erklærer at de kjenner til kvalitetsnivået for hvordan en hel bedrift opererer. Det er så veldig åpenbart at slikt er bare tankeløs synsing uten noen som helst verdi. Om du skulle få noe som nærmert seg objektive data i forhold til hvem som har best support så burde du se på de faktiske undersøkelsene som finnes som dette, selv om disse ofte er noe begrenset i sitt omfang de også. Men nok om det og back on topic... Ta det fra en som faktisk har jobbet med å løse slike problemer at det du først vil sjekke er hva som faktisk er feilårsaken før du begynner å prøve "kurene" for problemet. Jeg blir litt oppgitt når folk foreslår å bytte ut DNS server adressene kun på det grunnlag at "det fungerer ofte for mange". Hva om vi slutter å GJETTE hva feilen er og faktisk sjekker? - Hypotese1. Noen rutere, og spesiellt Speedtouch 500-serien (kun under noen spesielle forhold vel og merke) kan restarte spontant. Dette kan føre til utfallene dine, og i så fall er normalt løsningen å gjerne bytte til en annen modell. Nå har du jo testet med en Zyxel også sier du, men jeg ville uansett i først omgng SJEKKET om ruteren faktisk restarter når du mister kontakt. Nestne alle rutere har en "uptime" teller på både tid siden reboot av rutere samt tid siden DSL sync sist koblet opp. Sjekk om uptime sidne reboot resetter seg etter utfallene. PS: det er ikke helt klart for meg om når du sier at ruteren slår seg av om du mener at du faktisk observerte at den slo seg av eller om du bare mente at linjen gikk ned. Mange er litt for uklare i spåkbruken når slike ting diskuteres. - Hypotese2. Du kan rett og slett ha en ustabil linje. Bytte av ruterboksen vil da være ganske lite relevant for å rette problemet. I så tilfelle vil du se at uptime siden reboot ikke resetter seg, men at uptime telleren for DSL forbindelsen resetter. Igjen sjekk det - så er du langt på vei til å finne feilkilden - alså om det er ruteren eller faktisk noe linjerelatert. Det er selvfølglig mer å sjekke etter dette for å kunne konkludere med noe matnyttig, men det vil være mye avhengig av resultatene du finner. Rapporterer du tilbake så skal jeg gjerne peke deg i riktig retning for hva du skal gå videre med for å ha høyest mulig sjanse for å løse problemet. Til sist vil jeg bare si at det er sansynligvis mer produktivt å prøve å løse problemet fremfor å bare bytte leverandør. Dette er tross alt bare nok en "kur" som mange prøver - og uten å vite hva feilen faktisk skyldes til å begynne med så er det faktisk ingen garanti for at ikke akkurat samme feil vil oppstå hos neste leverandør også, og da har du allerede betalt i tid, penger, arbeid og nedetid for å bytte over til en annen lev. Bytt leverandør dersom du har prismessige eller funksjonsmessige grunner for det. Som en løsning for å rette et teknisk problem så er det dog ikke noe du bør gjøre "blindt" og helst kun som en siste utvei. Jeg forstår dog at det er lett at man kan føle seg frustrert i slike saker når man føler at supporten man får ikke er dyp nok i forhold til problemet og at man ikke har noen fremgang. -Stigma PS: Om du poster noe her for meg som du vil jheg skal svare på og jeg ikke svarer innen rimelig tid så send meg en PM. Jeg prøver å følge med på svar i forumet men kan misse ting av og til 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå