Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

"Loggførst suicidal" av politiet. Problemer med visum?

Perndardo

Anbefalte innlegg

Hei.

For en stund siden fikk politiet inn en bekymringsmelding fra en anonym innsender om at jeg er suicidal, og at jeg var i ferd med å gjennomføre dette. Nå har jeg hatt mine harde tider, og skal innrømme å ha vært suicidal i disse tidene, men aldri gått så langt at jeg har gjort en ordentlig forsøk.

Spørsmålet mitt er da om dette vil skape noe problemer om jeg skulle ha reist utenlands senere i livet? Tenker da om spesielt USA, vil se på dette som en trussel eller lignende. Vil de i det hele tatt bli informert om dette, ettersom det ikke direkte står på noe rulleblad på den måten?

Takker for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-1432

Uansett så kommer detvel ikke på noe rulleblad at noen har sendt inn en bekymringsmelding om at du kansje var suicidal, så slapp av.

Men, så man kan prøve å dra til USA selv om man har et rulleblad? Hvordan får dem sjekket det da, hvis dem har misstanke eller om dem bare vil sjekke?

Lenke til kommentar

Ei slik melding vil uansett ikkje ha noke med rullebladet å gjere.

Rullebladet er for ting du har blitt dømt for.

Ei bekymringsmelding om at du kan være/vært suicidal vil i værste fall være loggført som mistanke om planlegging av ulovleg handling (selvmord).

Det blandt anna USA er ute etter å vite er om du er/har vært krimminell og derfor kan tenkast at du vil også gjere ulovlege handlingar i USA. Ei slik bekjymringsmelding er nok berre lagra i politiets interne saksbehandlingssystem.

Lenke til kommentar

Bare ulovlige kilder i politiet, de har ingen rett på å se rullebladet ditt.

Tja, de kan nekte å gi deg visum hvis de ikke får det. At det kan skrives ut politiattest til deg (men ikke direkte til amerikanske immigrasjonsmyndigheter) følger av strafferegistreringsforskriften § 12 pkt 2.

At de ikke kan gjøre det selv betyr ikke at de ikke kan få det som de vil.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...