AnonymDiskusjon Skrevet 26. januar 2011 Del Skrevet 26. januar 2011 Jeg får av og til snodige tanker om hvordan personer jeg er glad i kan skade seg på grunn av meg. Kan gi noen eksempel: Ser jeg en gjenstand på gulvet, for eksempel en liten papirbit så kan jeg tenke slik: "Jeg plukker den opp slik at ikke pappa knekker ryggen og blir lam dersom han böjer seg ned og plukker den opp" Og pappa har ikke dårlig rygg, han er en frisk mann. Jeg ser en fyrstikk liggende på gulvet og tenker: "Best jeg plukker den opp slik at den ikke tar fyr og huset brenner opp slik at noen dör" Jeg ser en gjenstand som väre farlig, for eksempel en kniv som ikke ligger i hylsa og tenker: "Best jeg putter den i hylsa slik at pappa ikke er uheldig og kutter seg dersom han gjör det" Ja, jeg kan få slike tanker av den minste lille filleting. Om hvordan folk kan dö eller skade seg på grunn av meg. Det er ikke spesielt ofte jeg får slike tanker, men det skjer. Er det en form for tvangstanker? Jeg er en gutt på 18 år. Takk for svar 1 Lenke til kommentar
ChaosPredicted Skrevet 26. januar 2011 Del Skrevet 26. januar 2011 Du kan vel kanskje kalle det tvangstanker, men jeg vil heller tro at du er kommet i en alder hvor du for alvor har tatt inn over deg at vi alle er dødelige. Når denne realiseringen kommer inn over en er det bare naturlig å bekymre seg over dem man er glad i. Jeg vil tro at vi alle på et eller annet tidspunkt i vårt voksne liv har hatt slike tanker, noen sikkert oftere enn andre. Dette viser egentlig bare at du virkelig bryr deg om dine kjære, og bekymringen speiler din omtanke for deres trygghet. Om det blir en belastning i hverdagen bør du kanskje snakke med noen om det, men ellers kan du jo la det gå en tid for å se om det avtar litt. Det du beskriver er vel den samme følelsen alle foreldre har første gang de slipper barnet sitt ut for å leke i den "store, farlige verden", og er et beskyttelsesinnstinkt som ligger latent i de fleste. Av alle "tvangstanker" du kunne hatt er vel ikke dette den verste, dog er det kanskje en mager trøst om du føler dette hemmer deg i hverdagen. Du virker hvertfall som en snill og omtenksom person, og det er jo bra. 3 Lenke til kommentar
admin@ Skrevet 27. januar 2011 Del Skrevet 27. januar 2011 Er det en form for tvangstanker? Jeg er en gutt på 18 år. Takk for svar Hvis disse tankene gjør deg veldig urolig så kan det være tvangstanker, ellers er det nok bare "vanlige" tanker. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå