-Just-Me- Skrevet 26. januar 2011 Del Skrevet 26. januar 2011 Hei Er gutt på 19, har fullført videregående studiespesialisering/realfag, men strøyk på 3 eksamener. Det var matte, religion (tok det som privatist) og Biologi 2. Matteeksamen tok jeg opp igjen og bestod, så da har jeg 2 eksamener igjen. Skal inn til Madla (sjøforsvaret) i mars, og regner med jeg burde ta eksamene opp igjen i forsvaret (har ikke meldt meg opp til dem enda). Så lurte jeg på at om kanskje jeg finner ut etter førstegangstjenesten at jeg vil studere i militæret. Hvordan er det med fordeler og ulemper? Binder jeg meg ikke til å jobbe for militæret en periode? Studerer jeg i selve militæret, eller på en vanlig høyskole/universitet? Jeg vil bli sykepleier Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 26. januar 2011 Del Skrevet 26. januar 2011 Du binder deg for en periode tilsvarende utdannelsen din, men om det er en fordel eller ulempe er jo litt opp til deg. Du er jo garantert jobb når du er ferdig Lenke til kommentar
solsvik2 Skrevet 27. januar 2011 Del Skrevet 27. januar 2011 Jeg skal ta utdannelse i forsvaret selv (befalskkolen og muligens krigsskolen) Gjør det fordi man for det første får det helt gratis(bortsett fra de årene man binder seg til tjeneste, noe jeg bare ser på som positivt), man får lønn under studiene(på befal ihvertfall) og det meste som gjøres er praktisk og innebærer ikke bare å sitte å høre på forelesninger o.l. Eneste negative jeg ser er om du ikke vil være i forsvaret for annet enn utdanninga, da man binder seg, som brukeren over sier, til tilsvarende år i forsvaret som man bruker på utdanninga. Lenke til kommentar
Hepolite Skrevet 27. januar 2011 Del Skrevet 27. januar 2011 Jeg skal ta utdannelse i forsvaret selv (befalskkolen og muligens krigsskolen) Gjør det fordi man for det første får det helt gratis(bortsett fra de årene man binder seg til tjeneste, noe jeg bare ser på som positivt), man får lønn under studiene(på befal ihvertfall) og det meste som gjøres er praktisk og innebærer ikke bare å sitte å høre på forelesninger o.l. Eneste negative jeg ser er om du ikke vil være i forsvaret for annet enn utdanninga, da man binder seg, som brukeren over sier, til tilsvarende år i forsvaret som man bruker på utdanninga. Krigsskolen er vel en høyskole, og innebærer en god del tid i klasserommet med teori. Lenke til kommentar
solsvik2 Skrevet 27. januar 2011 Del Skrevet 27. januar 2011 Jeg skal ta utdannelse i forsvaret selv (befalskkolen og muligens krigsskolen) Gjør det fordi man for det første får det helt gratis(bortsett fra de årene man binder seg til tjeneste, noe jeg bare ser på som positivt), man får lønn under studiene(på befal ihvertfall) og det meste som gjøres er praktisk og innebærer ikke bare å sitte å høre på forelesninger o.l. Eneste negative jeg ser er om du ikke vil være i forsvaret for annet enn utdanninga, da man binder seg, som brukeren over sier, til tilsvarende år i forsvaret som man bruker på utdanninga. Krigsskolen er vel en høyskole, og innebærer en god del tid i klasserommet med teori. Stemmer det, men i forhold til andre mer "tradisjonelle" studievalg innebærer det mye mer praksis. Lenke til kommentar
-Just-Me- Skrevet 29. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2011 Takk for svar På stående fot tror jeg ikke jeg tar utdanning i forsvaret, men vil prøve sykepleierutdanning på Elverum eller noe. Men uansett, hvis jeg søker meg inn på Sanitet i førstegangsstjeneste etter rekruttskolen, er det så at man tar 4 eksamener? Jeg må ta opp igjen 2 fra før, og da blir det jo 6 eksamen til sammen. Lenke til kommentar
Killswitch Skrevet 29. januar 2011 Del Skrevet 29. januar 2011 Nå tar du vel gjerne sanitetsbataljonens egne rekruttskole... Tar du førstegangstjenesten her er det ingen militære eksamener du må igjennom, om du ser bort fra kurs eksamen på sanitet nivå 3 og evt. kjøretøy du får opplæring på. Lenke til kommentar
srbz Skrevet 6. februar 2011 Del Skrevet 6. februar 2011 Tar du lederutdanning på sanitetslinjen blir du ikke sykepleier, du blir sanitetssersjant. Du vil få plikttjeneste i tilsvarende lang tid som utdanningen varer (normalt 1+1 år, 2 år totalt). Tar du en sivil utdanning gjennom Forsvaret vil du få dobbelt så lang plikttjeneste som utdanningen tar. For en bachelorgrad vil det si totalt 3+6 = 9 år. Fordelene er åpenbart 1. sponset utdanning, du får lønn, gratis/rimelig bolig og mat under utdanningen 2. sikret jobb etter utdanning (i den grad dette er et issue for denne yrkesgruppen) Lenke til kommentar
vZ Skrevet 7. februar 2011 Del Skrevet 7. februar 2011 Men uansett, hvis jeg søker meg inn på Sanitet i førstegangsstjeneste etter rekruttskolen, er det så at man tar 4 eksamener? Jeg må ta opp igjen 2 fra før, og da blir det jo 6 eksamen til sammen. Skal du ta sanitetsutdanning på Sessvollmoen, må man gjennom totalt 6 eksamener. (3 praksis, 3 teori) Utdanningen består av 3 moduler: Førstehjelp (3 uker), evakuering(2 uker) og medic (2-3 uker). Stryker du på en eksamen, har du mulighet til å konte en gang per eksamen. Lenke til kommentar
William_S Skrevet 9. februar 2011 Del Skrevet 9. februar 2011 Tar du lederutdanning på sanitetslinjen blir du ikke sykepleier, du blir sanitetssersjant. Du vil få plikttjeneste i tilsvarende lang tid som utdanningen varer (normalt 1+1 år, 2 år totalt). Tar du en sivil utdanning gjennom Forsvaret vil du få dobbelt så lang plikttjeneste som utdanningen tar. For en bachelorgrad vil det si totalt 3+6 = 9 år. Fordelene er åpenbart 1. sponset utdanning, du får lønn, gratis/rimelig bolig og mat under utdanningen 2. sikret jobb etter utdanning (i den grad dette er et issue for denne yrkesgruppen) Så har man vel andre fnynsegoder vanlige sivile ikke har? Feks gratis tannlege/lege? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå