Gå til innhold

Erstatning/oppgradering fra kitobjektiv

Anbefalte innlegg

Sitter og lurer på om jeg skal skaffe meg noe bedre enn min Canon 18-55 IS, da jeg føler at den er bare helt OK, noe man må ha foran på kameraet for å få tatt bilder. Har fra før av en 55-250mm IS som jeg er veldig fornøyd med, så den blir ikke erstattet med det første.

Har sett litt på 50mm f1.8, da den er rimelig og lyssterk. Vil de bli noe jeg vil prøve å bruke så mye som mulig, da den vil utfordre kreativiteten min. Vil da fortsatt ha med 18-55mm i de tilfellene 50mm blir for trangt.

Som erstattere til kitobjektivet har jeg sett litt på Canon 17-85 IS og eventuelt 15-85, men det krever litt mer penger og sparing først, spesielt det siste.

Kameraet er Eos 1000D.

Noen tips/erfaringer angående de tre objektivene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, når jeg er ute og tar bilder i dagslys bruker jeg heller 55-250mm og går litt unna, føler at jeg får bedre bilder da, enn om jeg skulle brukt 18-55. I øyeblikket vurderes nok 50mm f1.8 mest, grunnet prisen, lysstyrke og jeg tror det vil være en morsom utfordring med fast brennvidde. Hvordan er det i forhold til 18-55 med tanke på skarphet? Er den verdt de få pengene eller er den bare skrap?

Lenke til kommentar

Satt og så litt på finn.no og så et nesten ubrukt et til 700 kroner med uorginal solblender og reverseringsring til makro. Fungerer sistnevnte noe bra uten at det går utover kvaliteten?

Hvis det her er snakk om å sette objektivet bak frem, har jeg en slik en. Det går hardest utover dybdeskarpheten slik at du må blende kraftig ned for å få skikkelig macro.

Lenke til kommentar

Satt og så litt på finn.no og så et nesten ubrukt et til 700 kroner med uorginal solblender og reverseringsring til makro. Fungerer sistnevnte noe bra uten at det går utover kvaliteten?

Reverseringsring er morsomt å leke med. Men for makro, så er det som oftest bedre å kjøpe et dedikert makroobjektiv.

Jeg synes du skal prøve en godt lyssterk normal-zoom, som Tamron 17-50mm f/2.8. Det er noe annet enn standard-kitet. Hvis du ikke synes det ern oe mer kult; så er det mulig at du trives med de lengre brennviddene. Da er EF 50mm f/1.8 en grei sak. EF-S 60mm f/2.8 er muligens også interssant; ypperlig til makro og brukbar til portretter.

Lenke til kommentar

Takk for input alle sammen. Har funnet et annet brukt 50mm f1.8 med et polariseringsfilter til 900 kroner og etter det jeg har skjønt skal det være et ordentlig filter også (Hoya).

Er jo tross alt ikke snakk om så mye penger, og skulle det ikke være noe for meg så har jeg en meget kreativ søster som sikkert kunne brukt det.

Lenke til kommentar

Takk for input alle sammen. Har funnet et annet brukt 50mm f1.8 med et polariseringsfilter til 900 kroner og etter det jeg har skjønt skal det være et ordentlig filter også (Hoya).

Er jo tross alt ikke snakk om så mye penger, og skulle det ikke være noe for meg så har jeg en meget kreativ søster som sikkert kunne brukt det.

Det er ca 150.- over nypris på objektivet så det filteret burde være av god kvalitet,ikke en av de 50 kroners drittfiltrene.

Til den prisen burde du få med norsk kvittering og objektivet burde ikke være eldre en et par år,og filtret burde være av slim type samt multicoatet.

Lenke til kommentar

Prisen var 950 kroner inkudert HOYA Polarfilter 52mm Sirkulært. Pitch: 0,75 med nypris på 429 kroner. Nypris på objektivet er satt som 999 men prisen kan jo kanskje senkes da nypris på det nå er 799. Prise inkluderer også frakt. Kvittering og eske medfølger også.

Lenke til kommentar

Du kan få "samme" filter for en 150.- hos Maxsaver,men prisen du oppgir er nok riktig for Norske butikker da det er her butikkene henter inn endel av avansen.

Skal ikke legge meg oppi hvor du eventuell handler fra,men 50mm f/1.8 er ganske ømtålig og ved litt feil bruk kan det gå i stykker, så 5 års forbrukergarantier setter jeg ganske høyt angående dette objektivet.

Objektivet er veldig skarp og gir mye fotoglede men som prisen indikerer er dette laget av plastikk hele veien inkludert fokus-gear mekanismen, hvis man bruker makt for og fokusere manuelt når objektivet stå på auto-fokus kan disse drevene knekke, det tåler heller ikke et fall før det går i stykker.

Hvis man viser litt omtanke har du et kjempegodt objektiv som varer i mange år.

Lenke til kommentar

Takk for tips nok en gang. Gikk på en liten smell i form av Kinesisk Nyttår som betyr at Maxsaver ikke shipper noe før etter den 10. februar og det hadde vært veldig kjekt om jeg hadde det innen den 17. feb da jeg skal på ferie. Får avbestille og ta en runde på ebay i håp om å finne noen ikke Hong Kong baserte selgere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...