Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Spiser jeg for mye sukker?/for ensidig kosthold?


Ljóseind

Anbefalte innlegg

Jeg spiser dette i løpet av en hverdag (dette er det jeg spiser nesten hver dag, uten unntak):

*Frokost - havregryn med kakao og en teskje sukker (ikke stor teskje, middels)

*Gradvis lønsj (totalt åtte brødskiver mellom kl. 10:00-16:30, med påleggene: kalkunskinke, salami, peanøttsmør, gulost, brunost, av og til gomme, leverpåstei)

*Ettermiddagsmat - havregryn med kakao og en teskje sukker (ikke stor teskje, middels)

*Middag (fisk, kylling, røkte kjøttpølser, ris, poteter, litt salat og grønt. Ganske variert vil jeg tro)

*Kveldsmat stor porsjon med ca 100 gram havregryn med kakao og en teskje sukker (ikke stor teskje, middels)

 

Det er tre ting jeg bekymrer meg over:

*Mine daglige tre teskjeer sukker.

*Min daglige 3/4 spiseskje kakao.

*For ensidig kost?

 

Kan jeg risikere å få sukkersyke med mitt sukkerforbruk? Hvor mye sukker spiser andre på en dag? Ligger jeg over normalen?

Og hva med kakao? Man hører jo stadig om folk som får kreft pga. de har spist for mye av ditt og datt, så det bekymrer meg. I tillegg vet jeg ikke om jeg kan få skadelige mengder av enkelte stoffer inn i kroppen gjennom kakaoen. Tenker meg at det er en del jern i kakaoen, kanskje.

 

Edit:

Og i helgene kan jeg spise opptil 4 porsjoner med havregryn med kakao og sukker både lørdag og søndag. Magen er bare som et umettelig, svart hull. Det finnes absolutt ingenting som jeg kan spise som et alternativ til havregrynen. Hvis jeg ikke skal lage meg en hel middag eller havregryn, så holder jeg meg ikke mett i mer enn en halvtime.

Endret av MækkTævvish
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke så veldig mye peiling på kosthold, men det er kanskje viktig å vite hvor gammel du er og om du holder deg aktiv gjennom dagen.

Men min subjektive mening er at det du spiser om dagen ikke kan være skadelig, men det får vel egentlig noen andre som har litt bedre peiling på emne svare deg på.

Lenke til kommentar

har desverre ikke peiling på helse og ernæring, men litt interessant det du skriver her.

vil vel allikevel påstå at treningsmengde spiller en god del inn her, harr søskenbarn som trener ekstremt mye, og de spiser ekstremt mye godteri og boller og den slags, men alt renner jo av dem siden de trener såpass masse.

Må si jeg ble litt bekymret selv nå når jeg ser at de er bekymret for et par teskjeer sukker, tror jeg spiser en god del mer hver dag, men nå vokser jo jeg da...

vet ikke hvordan det er med deg, om du vokser?

Uansett, blir kult å høre hva ekspertene mener, kanskje jeg må roe ned litt på sukkerinntaket jeg og.. :whistle:

Lenke til kommentar

Jeg ville ikke vært bekymret for de tre te-skjeene med sukker som du får i deg om dagen, men man kan tenke seg at om du blir sulten rett etter å ha spist, så får du ikke i deg det som kroppen din vil ha. Man blir jo sulten av en grunn, og det er ikke alltid det er mengden på maten som er viktig, men HVA du spiser. Jeg har ikke noe utdannelse eller erfaring innen ernæring til å kunnr gi deg et alternativt kosthold, men det er noe jeg kanskje ville tenkt på :)

Lenke til kommentar

Andelen sukker er helt uproblematisk, kakaoforbruket er også uproblematisk så lenge du får sove (kakao er svakt stimulerende).

 

Det eneste jeg kan se er at du spiser veldig lite frukt og grønt. De sier jo at man skal ha fem om dagen. Forslag til hvordan du kan spise mer frukt og grønt:

 

- Et halvt eple til frokost før du spiser deg mett på havregryn

- Den andre halvdelen av eplet og en gulrot istedenfor en av lunsj-skivene

- En pære til kvelds før du spiser deg mett på havregryn

Lenke til kommentar

Til alle som lurte:

Jeg er 17 år gammel, så vokser fremdeles.

Jeg er ikke overvektig, og trener jevnlig, så sant mengden skolearbeid ikke tar helt av.

 

Blir du ikke lei av havregryn ??? :ohmy: spiser det max 3 ganger uka.

Ellers så tror jeg ikke du spiser for mye sukker. Jeg derimot puttet just i meg en hel pakke maryland cookies.. :dribble: Sikkert mer sukker i den enn hva du spiser på en hel dag!

 

Av en eller annen grunn blir jeg aldri lei havregryn, nei. :tease: Etter 14 år med daglige porsoner, smaker det fremdeles like godt med litt sukker og kakao.

 

Andelen sukker er helt uproblematisk, kakaoforbruket er også uproblematisk så lenge du får sove (kakao er svakt stimulerende).

 

Det eneste jeg kan se er at du spiser veldig lite frukt og grønt. De sier jo at man skal ha fem om dagen. Forslag til hvordan du kan spise mer frukt og grønt:

 

- Et halvt eple til frokost før du spiser deg mett på havregryn

- Den andre halvdelen av eplet og en gulrot istedenfor en av lunsj-skivene

- En pære til kvelds før du spiser deg mett på havregryn

 

Mamma pleier å kjøpe druer når hun er i butikken, så i helgene pleier jeg å få i meg litt druer. Ellers er det svært lite frukt. Drikker forsåvidt ett eller to glass eplejuice daglig, så der får jeg en-to av de fem daglige.

 

 

 

Takker alle sammen for svar. Jeg føler at jeg ble litt beroliget nå. Fokuset på helse i mediene har jo tatt av helt, og artiklene blir jo ofte skrevet bare for å skremme, slik at folk føler seg tvunget til å lese videre. Føler at det gjør meg litt nervøs.

Lenke til kommentar

Eplejuice kan ikke måle seg med å faktisk spise et eple. Juicen blir omentrent som å drikke sukker siden du ikke får i deg fiber. Enig med tsg1zzn i forhold frukt og grønt.

 

Virker som du har litt problemer med blodsukkersvigninger siden du spiser så ofte, spesielt på dagen. Kanskje vurdere å spise litt mer lavglykemisk og få i deg mer fiber, eplecidereddik, krom og kanskje en dæsj ceylon-kanel for å sabilisere. Du stresser også kroppen til å skille ut mer "krise"-sukker via adrenalin og kortisol hormonene ved å spise kakako hver dag.

 

For all del, har sett folk spise ufattelig mye mer usunt enn deg, men jeg mener du stresser kroppen din ved å spise så ofte, så om det er noe jeg ville gjort er det å stabilisere blodsukkeret og spise færre ganger med større andel protein og fett i løpet av dagen. Det tar litt tid å legge om men det fungerer mye bedre over tid. Selv har jeg trent opp kroppen så godt nå at jeg lett kan gå en dag uten å spise noe så lenge jeg drikker vann. Det beste med dette er egentlig at du har jevn energi og fungerer i hodet hele dagen igjennom.

Lenke til kommentar

Om raffinert sukker hadde blitt introdusert på markedet nå så spørs det om det ville blitt godkjent med den kunnskapen som finnes om det i dag. Samme gjelder f.eks hvetemel, som er enda mer høyglykemisk, for ikke å snakke om alkohol.

 

Man trenger ikke være fanatisk når det gjelder å bruke litt sukker, men det er best å få det naturlig f.eks fra frukt.

 

En bok med en god gjennomgang av aktuell forskning på sukker:

http://www.bokklubben.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=144230

Lenke til kommentar

Det merkelige er at alle vet hvor ugunstig mange mat- og drikkevarer er, men utviklingen peker jo bare én vei ;)

 

Selv tror jeg at tid tilbrakt stillesittende er vel så viktig, om ikke mer enn kostholdet (såfremt det ikke er veldig ubalansert). Var det ikke en artikkel som pekte på at 6 av 10 voksne nordmenn ikke engang gikk 10 minutter i strekk i løpet av en uke? Det er bare å google "sitting bad for you" e.l for å se at forskningen er ganske dyster for oss som utdanner oss til kontorjobber.

 

Jeg skal skaffe meg en threadmill-desk ja..

Lenke til kommentar

Det merkelige er at alle vet hvor ugunstig mange mat- og drikkevarer er, men utviklingen peker jo bare én vei ;)

 

Selv tror jeg at tid tilbrakt stillesittende er vel så viktig, om ikke mer enn kostholdet (såfremt det ikke er veldig ubalansert). Var det ikke en artikkel som pekte på at 6 av 10 voksne nordmenn ikke engang gikk 10 minutter i strekk i løpet av en uke? Det er bare å google "sitting bad for you" e.l for å se at forskningen er ganske dyster for oss som utdanner oss til kontorjobber.

 

Jeg skal skaffe meg en threadmill-desk ja..

 

Folk er i veldig stor grad komfort-orientert og det har sine helsemessige konsekvenser.

Kroppen sender faktura på utestående næringsmiddel og fysisk fostring etterhvert, vær trygg.

 

Det å snakke om helsevern til de fleste er som å snakke til en stein.

Det er vanskelig nok å få folk til å gjøre noe selv om de selv merker at de gjerne vil fungere bedre. De må som regel bli skikkelig skikkelig dårlig før de tar tak, og da tar det veldig lang tid å få bukt med problemet, om det i det hele tatt lar seg gjøre p.g.a langt framstredet degenerering/blokkering.

Lenke til kommentar

I couldn't be more in agreeance. Det får ofte gå for langt før man virkelig får insentiver og motivasjon til å forandre sine veier. Jeg mener riktignok som House, at mennesker ikke forandrer seg. Det at man er nødt til å legge om kostholdet på grunn av diabetes er ikke annet enn en nødvendighet.

 

En snakker også om at diabetes kan en bli kvitt vha. lavkarbo (les: vektnedgang og trening), men det er vel mer at symptomene da dempes. TIl slutt må man over på medisiner og vanligvis insulin. Det blir imidlertid en digresjon.

 

Selv holder jeg meg lean og fit fordi det er naturtilstanden. Stakkarslige 30 minutter med lett gåing daglig (og hvem vet hvor mange som faktisk orker/vil/husker disse rådene) vil ikke hjelpe en døyt (vel, kanskje litt, men neppe nok til å negere de kumulative effektene av samtidens kostholds- og treningsparadigmer).

 

Hurra for oss som må betale for den enorme mengden diabetes- og overvektstilfeller som vil "ramme" (dette blir feil ord, for det er en "villet" utvikling i samfunnet) Norge og vesten (verden?).

 

Soz 4 hijacking /thread.

Lenke til kommentar

Det er vel en rekke sporstoffer som er gunstige i honning ja, såfremt man ikke varmer den ved å f.eks ha den i teen (da forsvinner de).

 

Og den er i de aller fleste tilfellene ødelagt før du har lagt den i handlekurven.

Her kan du bestille garantert rå vare:

http://tinyurl.com/snillbie

 

Rå honning er faktisk den eneste type sukker som ikke fungerer kjølende på kroppen.

Lenke til kommentar

Det er vel en rekke sporstoffer som er gunstige i honning ja, såfremt man ikke varmer den ved å f.eks ha den i teen (da forsvinner de).

 

Og den er i de aller fleste tilfellene ødelagt før du har lagt den i handlekurven.

Her kan du bestille garantert rå vare:

http://tinyurl.com/snillbie

 

Rå honning er faktisk den eneste type sukker som ikke fungerer kjølende på kroppen.

 

Det vil si? :roll: Setter ned forbrenningen? :hmm:

 

Jeg kjøpte akasiehonning idag, noen som har peiling på hvordan den er behandlet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...