TRL Skrevet 26. januar 2011 Del Skrevet 26. januar 2011 Har kjøpt 2 stk. laptop som jeg innstallerer/gjør klar. Undr installasjon la jg merke til at den 1. jeg holder på med nå har innstallert 32 bits windows og ikke 64bits som jeg forventet. Cpu er i5 og har 2 kjerner og er 64bits. Er kun 2Gb minne installert på maskinen. Er det noen poeng å bytte til 64bits? Har hørt påstander om at det er kun minnebruk (mer enn 4Gb) som er fordelen med 64 bits win 7, stemmer det? Lenke til kommentar
heskea Skrevet 26. januar 2011 Del Skrevet 26. januar 2011 her sto det greit forklart hva forskjellen mellom 32bitt (som er x86) og 64bitt (x64) jeg har personlig erfaring med at vis du har lite minne på pcen så er det ikke store vitsen i å oppgradere til 64bitt Min lenke Lenke til kommentar
TRL Skrevet 27. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2011 Takker og bukker. Var som jeg hadde tenkt, en oppgradering var ikke nødvendig. Men oppgraderte likevel ettersom dette er helt nye maskiner. Om man senere vil legge inn mer minne(det er jo noe som ofte skjer) er det en fordel. TRL Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 28. januar 2011 Del Skrevet 28. januar 2011 Generelt: installer 64-bit. Eneste grunnen til å installere 32-bit er dersom du har maskinvare du ikke ønsker å bytte ut som mangler 64-bit drivere. Har du under 4 GB RAM? Spiller liten rolle, installer 64-bit. Noen hevder 64-bit programmer bruker mer minne, som teknisk sett er riktig, men dette er såpass marginalt at du kan se bortifra det (det er punktgrafikk, lyd etc. som bruker mye minne, ikke programkode og pekere). Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 28. januar 2011 Del Skrevet 28. januar 2011 generelt sett så instalerer du 32-bit, så slipper du 2 versjoner av java, flashplayer, browser. Ellers så tror jeg det enda er mange år før du må ha 64-bit. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 30. januar 2011 Del Skrevet 30. januar 2011 Generelt sett installerer man 64-bit! Dette fordi UEFI er IKKE støttet av 32-bit Windows, men 32-bit programmer er støttet av 64-bit. Har du maskinvare du VET ikke fungerer i 64-bit, kan du installere 32-bit. I alle andre tilfeller er det anbefalt å installere 64-bit. Mer RAM er langt ifra den eneste fordelen med å ha et 64-bit operativsystem. Plutselig kan Windows bruke memory mapping for filer som er over 4 GB store, som gir en temmelig vesentlig ytelsesøkning for lesing av filer. Dette er ikke mulig i 32-bit ettersom slike filer ikke passer i et 32-bit adresseområde. Minnekopiering (som er en veldig vanlig operasjon) er vesentlig raskere. 64-bit talloperasjoner kan utføres med én instruksjon på mindre enn 1 klokkesyklus, noe som krever flere for 32-bit programmer. Maskinvare kan allokere mer av adresseområdet. Hvordan skal et skjermkort med 4 GB kunne adresseres fra drivere dersom operativsystemet kun kan adressere 4 GB? 32-bit burde vært dødt for mange år siden. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 30. januar 2011 Del Skrevet 30. januar 2011 nevn et program som man virkelig har bruk for på desktop som kun støtter 64-bit. Foreløpig er det bare teoretiske fordeler med 64-bit. Lenke til kommentar
TRL Skrevet 2. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2011 Takker for alle gode innlegg og debattering. Det er i alle fall med på å belyse fordeler og ulemper. JEg valgte som sagt 64 bits for å ta høyde for fremtidens muligheter denne gangen, men neste gang kan det godt hende at jeg lar en maskin med 32 bits system være nettopp fordi det er mye arbeid å legge inn alt på nytt igjen som jeg måtte her. Trond Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå