Gå til innhold

Treningstøy til damer og menn

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...

Bare tenk på hvor lenge vi har løpt barbeint? I ett par milioner år.

Tja, mennesker var ferdig utviklet for 120,000 år siden :) Før det vil jeg også tro at apemenneskene hadde langt mer robuste føtter enn oss i dag :)

"Lucy" er vell det første fossilet vi har av menekset som viser at vi går oppreist. Dette er 3,5 milioner år gammelt. Så evolusjonen har hatt godt tid på seg å utvikle en fot som er egnet til formålet.

Det du sier om robuste bein er heller ikke spesielt riktig, da man i afrika, og flere andre deler av verden fremdeles går uten sko. Det er klar at man som nordman ikke har noe spesiellt robst fot siden vi aldri går barfot annet enn på stranden, men om man ser på kenyanere, så ahr de tykke hudlag under foten som gjør den svært robust og svært egnet for jogging.

En biopplysning i forhold til akkurat det er at vi mennesker er en av svært få arter som er i stand til å holde høy hastighet over lengere tid. Vi klarer akkurat løpe fort nok til å slite ut dyr som antiloper og lignende. De har nemlig to forskjellige tempoer, ett som de kalrer å holde lenge, og ett som de bare kan løpe i korte intervaller før de blir overopphetet. Mennesket kan klarer akkurat å tvinge dem til å holde det raskeste tempoet slik at man springer dyret til døde.

http://www.sciencedaily.com/releases/2010/01/100127134241.htm

Jeg husker ikke om jeg nevnte det tidligere, men broren min hadde et uhell på Snowboard, og ødela menisken eller noe sliklt inne i kneet. Han fikk streng beskjed hos lege og fysioterapaut om at han måtte skaffe sko med god demping, og få en såle tilpasset hans ganglag. Stakkaren kjøpte sko til tusenvis av kroner men hadde fremdeles vondt når han jogget.

Jeg linket han en artikkel om "barefoot running", forklarte prinsippet, og han ahr siden løpt med 3mm kevlar under foten, og har ikke vært plaget med foten i det hele tatt siden.

Lenke til kommentar

Bare tenk på hvor lenge vi har løpt barbeint? I ett par milioner år.

Tja, mennesker var ferdig utviklet for 120,000 år siden :) Før det vil jeg også tro at apemenneskene hadde langt mer robuste føtter enn oss i dag :)

"Lucy" er vell det første fossilet vi har av menekset som viser at vi går oppreist. Dette er 3,5 milioner år gammelt. Så evolusjonen har hatt godt tid på seg å utvikle en fot som er egnet til formålet.

Min kilde om 120,000år siden er fra VGS1 TerraNova Geografi bok, som jeg nå leser bare for gøy :) Skal ikke påstå at jeg kan mer enn jeg leser derifra eller hvor vidt den informasjonen er relevant.

Bare nysgjerrig.. Da din bror hadde et "uhell", var det forårsaket av at han også ikke brukte begge bindingene i en nedoverbakke?

Lenke til kommentar

Bare nysgjerrig.. Da din bror hadde et "uhell", var det forårsaket av at han også ikke brukte begge bindingene i en nedoverbakke?

Tror ikke det :D han kjørte vistnok bare "vanlig", mulig han tryna eller noe slikt men har ikke hørt noen annen historie enn at han fikk det ødelakt:)

Ang utviklingen så er det vell snakk om at "lucy" gikk på to bein, men dog ikke likt det vi går i dag, mer likt slik sjimpasner går når de går på to.

Men utviklingen startet i hvertfall der en plass.

Lenke til kommentar

Hvordan er barefoot i forhold til overpronasjon og underpronasjon?..

"pronasjon" er et symptom på at du løper med sko. Når du løper barefoot så er ikke hælen i kontakt med bakken i det hele tatt, og pronasjon oppstår derfor ikke.

Pronasjon er vell et resultat av at hælen, som er det folk vanligvis lander på er både tynn og rund, mens på barefooting lander man rett på tåballene og midterste del av foten, som er brei og flat, og derfor stabil.

Lenke til kommentar

Ikke bare det, pronasjonen gjelder jo også hvordan du står på foten generelt sett... Men jeg vet helt ærlig ikke om jeg ville klart å løpe halvmaraton på "forfoten"...

Nei, det er en ganske stor belastning å springe på forfoten i forhold til det man er vant med i vesten i dag. Og ingen anbefaler å gå voer til slik løping "på dagen". Det er en god opptreningsperiode for å styrke de musklene som aldri ahr vært i bruk på den måten før.

Men i land der sko er en luskus så er føttene trent opp til å løpe på denne måten. Det er litt det samme som å si at du ikke kunne klart å ro fra harstad til lofoten for å delta på fisket der, men vi vet at dette var vanlig kost for min oldefar og tippoldefar osv :yes:

Lenke til kommentar

Hvordan er barefoot i forhold til overpronasjon og underpronasjon?..

Mange som er plattfot, og har begynt med barefoot running, har erfart at foten deres har blitt "mindre platt" etter en tid. Dette fordi musklene som sørger for buen i foten blir trent på en helt annen måte enn hva den blir i vanlige løpesko.

Vanlige løpesko er laget for at du skal bruke så få muskler i foten som overhodet mulig - noe som er vanvittig hvis du tenker over det. Barefoot running tvinger deg til å bruke musklene i foten på riktig måte, og det er også derfor det tar litt tid med trening før man oppnår det samme nivået som man hadde med løpesko.

Lenke til kommentar

^ Sånn sett bort i fra at singlet på gymmen subjektivt er harry (dette er MOV tross alt), så er det objektivt sett uhygenisk. Det er stort sett regler mot det.

Hansker gir dårlig grep. Noen sitat fra Rippetoe;

Gloves have no place in a serious training program. A glove is merely a piece of loose stuff between the hand and the bar, reducing grip security and increasing the effective diameter of the bar. Gloves make bars harder to hold on to. The only legitimate use for a glove is to cover an injury, like a torn callus or a cut, where the workout is important enough to do with the injury. The desire is to prevent callus formation (possibly so as to not snag one’s pantyhose) does not constitute a legitimate use.

If you insist on wearing gloves, make sure they match your purse.

You have skin. And hopefully a spine. Chalk you need, gloves you don't.
Lenke til kommentar

Hmm. Jeg syntes singlet var superteit før jeg prøvde det selv. Trener nå kun i singlet. Det gir langt bedre bevegelighet og gjør at jeg svetter mindre. På hvilken måte er singlet uhygenisk? Jeg bruker den typen som dekker de områdene som er i kontakt med benken og jeg svetter mindre. Tør påstå jeg er mer hygienisk enn en kar med diger svetteflekk på ryggen. Men jeg sliter litt med å finne gode singletter å trene i. Noen som har gode forslag?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...