Hansien Skrevet 26. januar 2011 Del Skrevet 26. januar 2011 (endret) Hei Fikk spørsmål fra ei venninne om å ta noen bilder av henne nå i løpet av vinteren. Det første jeg innså er at jeg ikke tror jeg har noen skikkelige objektiver til dette formålet. Pris: Tjaa, opp mot 7-8.000,- så har jeg vell et godt objektiv? tar selvfølgelig mot råd som er både billigere og dyrere! Noen tips? Edit: For kjapp til å trykke på knappene gitt. La til pris og litt mer info! Endret 26. januar 2011 av Hansien Lenke til kommentar
se# Skrevet 26. januar 2011 Del Skrevet 26. januar 2011 Det første jeg innså er at jeg ikke tror jeg har noen skikkelige objektiver til dette formålet. Du kan jo fortelle hvilke objektiv du har, det kan jo påvirke anbefalingene. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 26. januar 2011 Del Skrevet 26. januar 2011 Jeg tror du kommer langt med en Sigma 50mm f/1.4 og en Canon EF 85mm f/1.8. Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 26. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2011 Du kan jo fortelle hvilke objektiv du har, det kan jo påvirke anbefalingene. Vell, dette er det originale som fulgte med kittet samt et par billige objektiv som ble kjøpt i etterhvert bare for å prøve litt mer for å se om denne hobbyen var noe for meg. I tillegg tror jeg at jeg har et som heter noe i denne duren. EF 24-70mm f/4.2L(Eller var det 4.6 tro) Er en stund siden sist jeg har sett nede i kamerabaggen, desverre, så husker ikke heelt hva jeg hadde. Lenke til kommentar
arthon Skrevet 26. januar 2011 Del Skrevet 26. januar 2011 (endret) Canon EF 50mm F1.4 USM Canon EF 100mm F2.8 USM Makro Canon EF 135mm F2.0L USM Blendet ned til f/2.8 så er alle disse regnet som de skarpeste helfigur og portrett objektiv i klassen under 10.000.-. Fokuser på øynene (øyet nærmest kamera i halvprofil). Alternativer, men da uten såpass stor blenderåpning at du får bakgrunnen ut av fokus (som er viktig når du fotograferer mennesker) Canon EF 24-105mm F4.0L IS USM Canon EF 70-200mm F4.0 L IS USM Endret 26. januar 2011 av arthon Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 26. januar 2011 Del Skrevet 26. januar 2011 Hva har du av lys-utstyr ? Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 26. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2011 Av lysutstyr så har jeg: -En drøss av lyskastere -Sigma Blits EF-610 DG Super (Om ikke en kompis har lånt den, som nå er ute på havet igjen!) -Det naturlige lyset Samtidig funderte jeg på å kanskje snekre opp et par kasser med duk for å spre lyset litt gjevnere om dette trengs! Lenke til kommentar
Wipeout Skrevet 26. januar 2011 Del Skrevet 26. januar 2011 Du kan jo fortelle hvilke objektiv du har, det kan jo påvirke anbefalingene. Vell, dette er det originale som fulgte med kittet samt et par billige objektiv som ble kjøpt i etterhvert bare for å prøve litt mer for å se om denne hobbyen var noe for meg. I tillegg tror jeg at jeg har et som heter noe i denne duren. EF 24-70mm f/4.2L(Eller var det 4.6 tro) Er en stund siden sist jeg har sett nede i kamerabaggen, desverre, så husker ikke heelt hva jeg hadde. Hvis det er Canon sitt 24-70 f/2.8 L du har så kommer du veldig langt med dette. Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 26. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2011 Du kan jo fortelle hvilke objektiv du har, det kan jo påvirke anbefalingene. Vell, dette er det originale som fulgte med kittet samt et par billige objektiv som ble kjøpt i etterhvert bare for å prøve litt mer for å se om denne hobbyen var noe for meg. I tillegg tror jeg at jeg har et som heter noe i denne duren. EF 24-70mm f/4.2L(Eller var det 4.6 tro) Er en stund siden sist jeg har sett nede i kamerabaggen, desverre, så husker ikke heelt hva jeg hadde. Hvis det er Canon sitt 24-70 f/2.8 L du har så kommer du veldig langt med dette. Det er nok ikke f/2.8, men f/4.x et eller annet. Kan prøve å få sjekket nærmere når jeg kommer meg hjem i morgen! Lenke til kommentar
Wipeout Skrevet 26. januar 2011 Del Skrevet 26. januar 2011 Du kan jo fortelle hvilke objektiv du har, det kan jo påvirke anbefalingene. Vell, dette er det originale som fulgte med kittet samt et par billige objektiv som ble kjøpt i etterhvert bare for å prøve litt mer for å se om denne hobbyen var noe for meg. I tillegg tror jeg at jeg har et som heter noe i denne duren. EF 24-70mm f/4.2L(Eller var det 4.6 tro) Er en stund siden sist jeg har sett nede i kamerabaggen, desverre, så husker ikke heelt hva jeg hadde. Hvis det er Canon sitt 24-70 f/2.8 L du har så kommer du veldig langt med dette. Det er nok ikke f/2.8, men f/4.x et eller annet. Kan prøve å få sjekket nærmere når jeg kommer meg hjem i morgen! Hvis det er et Canon objektiv og brennvidden er 24-70 og det er svart med en rød ring på så er det f/2.8. Canon har ingen andre 24-70 mm, de har et 24-105 mm f/4 L. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 26. januar 2011 Del Skrevet 26. januar 2011 Hvis det er et Canon objektiv og brennvidden er 24-70 og det er svart med en rød ring på så er det f/2.8. Canon har ingen andre 24-70 mm, de har et 24-105 mm f/4 L. Eller 70-200 f/4, men den er hvit så det burde TS huske Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 26. januar 2011 Del Skrevet 26. januar 2011 Må være en særdeles god venninne når du vil bruke 7-8000,- for å prøve å ta noen bilder av henne Enda mer seriøst: Hva med å først prøve med det du har av objektiver og lys for å se om du får det til? Et objektiv alene gjør ingen fotograf. For å si det på en annen (og litt brutal) måte ville sikkert en normalt dyktig fotograf klart gode nok amatøraktige bilder av henne med det utstyret du allerede har. Tor Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 26. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2011 Nå var dette snakk om mer enn bare en gang, samt muligheten for å tjene litt penger på det i tillegg. Men ja en god venninne er det og! Også er dette noe jeg tror jeg kommer til å ha nytte av senere av utstyr og erfaring. Men ja, jeg skal ut å teste litt enkle bilder med det utstyret jeg alt har først, var planen. men har store tvil på at dette blir så bra når det ene objektivet er et billig tele, det andre et et ganske så allround med SKIKKELIG dårlige linser i og det tredje er et originalt et. Og det fjerde kan kanskje få til noe bra. Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 28. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2011 Hvis det er Canon sitt 24-70 f/2.8 L du har så kommer du veldig langt med dette. 17.40 f/4 var det jeg haddet! Lenke til kommentar
GSM Skrevet 28. januar 2011 Del Skrevet 28. januar 2011 Som nevnt tidligere i tråden er Sigma 50mm F1,4 fin. Den er også skarpere enn Canon 50mm 1,4 vidt åpen. I tillegg føles Sigma'en solid som en tanks når du holder den, i motsetning til Canon 50mm 1,4 som føles liten og billig. Noen maser om fokus problemer på Sigma 50mm, men jeg har aldri opplevd dette til noen særlig grad. Langt billigere enn 7-8000 er den og. Om du vil ha Zoom OG stor blender må du grave dypt i pengeboken.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå