Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Paypal flause

Anbefalte innlegg

Lurer på om jeg har gjort en skikkelig tabbe nå

Fikk en mail som dette for noen uker siden, og var altså tankeløs

nok til å fylle ut og sende inn :oops:

Kom da til den siden man ser hvis man klikker "login";

http://www.portland.co.uk/404.esp

I dag så jeg en advarsel om dette hos Paypal, og at de aldri selv

sender ut slike. Jeg har sent en mail til dem, og fikk en (automatisk tror jeg) tilbakemelding om at de kom til å undersøke nærmere og ta kontakt igjen.

Det har ikke skjedd noe galt hos meg, og det er som sagt noen uker siden. Har skiftet passordet hos Paypal, men lurer på om jeg burde sperre Visakortet mitt?

Det rare er at det var "paypal.com" både i email adressen og det kommer også først før den errorsiden dukker opp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Lurer på om jeg har gjort en skikkelig tabbe nå

Fikk en mail som dette for noen uker siden, og var altså tankeløs

nok til å fylle ut og sende inn :oops:  

Kom da til den siden man ser hvis man klikker "login";

http://www.portland.co.uk/404.esp

I dag så jeg en advarsel om dette hos Paypal, og at de aldri selv

sender ut slike. Jeg har sent en mail til dem, og fikk en (automatisk tror jeg) tilbakemelding om at de kom til å undersøke nærmere og ta kontakt igjen.

Det har ikke skjedd noe galt hos meg, og det er som sagt noen uker siden. Har skiftet passordet hos Paypal, men lurer på om jeg burde sperre Visakortet mitt?

Det rare er at det var "paypal.com" både i email adressen og det kommer også først før den errorsiden dukker opp.

Sperr kortet ditt med en eneste gang. Du kan allerede blitt svindlet for mange titusner.

Mener det. Om noen har visa nr. ditt gjør de fort mye med det.

Ring og sperr NÅ

Lenke til kommentar

har selv benyttet Paypal i noen år nå, og jeg har aldri motatt ett slikt brev, PayPal er ett firma som prøver så hardt de kan å beskytte brukerens sensitive informasjon, så jeg tviler på at de ber om passord, brukernavn, kort nr og PIN koden uten noen form for kryptering, PIN koden trenger PayPal heller ikke vite, de bruker CVVS koden på kortet(for Amex, VISA og MasterCard trenger ikke CVVS..)..

Som sagt av allyse, ring og sperr kortet så fort som mulig...

Det er ikke vanskelig for proffesjonelle mail spammere å forfalske avsender adressen, det lar seg lett gjøre med PHP eller ASP mail sender script....

Lenke til kommentar

Kan virke som om du har blitt scam'a ass :woot: Sjekket source på HTML'en du linket til, og fant noe som ikke ser ut som det har noe med PayPal å gjøre

<form action="http://www.paypal.com010011100011100001110001101001110001110000111000110100111000111000011100011010011100

011100001110001101001110001110000111000110100111000111000011100011@robinsonhost.port5.com/01001110001110000111000111101

1100011101010101100111001.php" method="get">

Vet ikke helt hvordan man skal tolke det der jeg, har ikke kommet til forms i HTML-boken min enda, men den URL'en ser ikke helt bra ut :shrug:

Lenke til kommentar

La ikke merke til det med en gang, men de ber jo om ATM PIN koden din... denne koden er det ingen andre enn du som skal vite, ikke bankfunksjoærer en gang, og i allefall ikke PayPal - ingen! Dette er garantert kjempescam!

Lenke til kommentar

Har brukt Paypal 1 gang fordi det var skrikende nødvendig..

Før jeg opprettet en Paypal konto sjekket jeg litt på nettet for å se hva folk sa om dem og jeg fant mye skremmende.. PayPal er useriøse. Har du f.eks mye penger på kontoen din og en du handler med klager på deg, så nøler de ikke å sperre pengene dine for alltid. Komme gjennom på kundeservice kan du bare glemme.

Videre er det fluss av sider på nettet laget for å lure paypal kunder. Du har blitt lurt av en slik side og risikerer å få tømt kontoen din til sperregrensen på kortet. Det er ofte snakk om flere titusner.

Av den grunn er min Paypal konto avsluttet.. hvis dere velger å bruke den, vær oppmerksom på lurendreiere fra verden rundt!

Sperr kortet øyeblikkelig, spørr om siste bevegelser. :(

Lenke til kommentar

Ja nå har jeg sperret kortet.

Som sagt har ikke noe blitt trukket som ikke

skulle de siste ukene, og det syntes hun

i sperreavd også var rart hvis det var noe svindel.( eller at de som

har forsøkt svindle har kunnet bruke dette rettere sagt)

Men jeg altså sperret det nå, og skal snakke med banken

i morgen.

Faren er vel at de skal kunne ha trukket noe

i det seneste som ikke er bokført enda, men jeg har flyttet

det meste av beløpet over på en annen konto

inntil videre.

Den Atm koden er det ikke så uvanlig at skal oppgis

av og til. Men dette er selvsagt svindel, eller forsøk på det.

Men jeg tviler på at noen fikk mottatt noe. Hvordan kunne de egentlig

ha gjort det?

Det ble jo ikke logget inn noe sted, det kom bare en beskjed

om en side som ikke eksisterer?

Men at jeg var dum der er jo ikke tvil om :oops:

Har brukt Paypal endel før, og har aldri hatt noe problem med dem.

Lenke til kommentar

jeg tror du har vært utrolig heldig da du gjorde det dumme ;)

viss du ser litt nøere på den linken som ligger bak 'login' knappen så ser du det står http://[email protected]/010011...php

det som mest sannsynlig har skjedt er at robinsonhost.com mest sannsynlig har fjernet websiden mailen prøver å kontakte eller så har dem som laget den scam'en gjort en liten tabbe og skrevet feil i adressen, iogmed du sier du fikk 404 siden når du trykte på 'login'...

PS. det som står forran @ er egentelig bare å gi en blanke i, i praksis når folk får sånne lange adresser så ser de på begynnelsen og tenker, okey, dette er paypal.com. dette er feil, linken går strake veien til robinsonhost.port5.com. ett ganske kjent fenomen som blir brukt til å lure personer til å tro linken går til ett kjent firma/selskap mens den egentelig ikke gjør det i virkeligheten.

lite eksempel http://www.winamp.com.download:[email protected]/winamp3.exe denne linken hadde startet en winamp3.exe nedlastning, men den er ikke den ekte winamp3.exe'n...

Lenke til kommentar
det som mest sannsynlig har skjedt er at robinsonhost.com mest sannsynlig har fjernet websiden mailen prøver å kontakte eller så har dem som laget den scam'en gjort en liten tabbe og skrevet feil i adressen, iogmed du sier du fikk 404 siden når du trykte på 'login'...  

Det var noe sånn jeg regner med også. Jeg tror dette var oppdaget

og meldt før jeg sendte inn, slik at de hadde fjernet siden.

Jeg sente nemlig ikke inn med en gang jeg fikk det heller.

Det var kanskje noen dager etter.

Håper jeg finner ut at jeg kan oppheve sperringen igjen, for jeg skal

ut og reise i det nærmeste

Men fy at jeg kunne være SÅ tankeløs :oops: :roll:

Lenke til kommentar
Ettersom du har oppgitt både kortnummer og pin kan du regne det som sikkert at det kommer til å bli produsert en kopi av kortet ditt.
Jeg ser ikke helt nytten de har av pin koden, eller at de har muligheten til å lage en kopi, så lenge de ikke fysisk har hatt kortet og kopiert innholdet på magnetstripen. Noe jeg overser her?
Lenke til kommentar
Ettersom du har oppgitt både kortnummer og pin kan du regne det som sikkert at det kommer til å bli produsert en kopi av kortet ditt.
Jeg ser ikke helt nytten de har av pin koden, eller at de har muligheten til å lage en kopi, så lenge de ikke fysisk har hatt kortet og kopiert innholdet på magnetstripen. Noe jeg overser her?

*magnetstripen* = kontonr og utløpsdato :)

Lenke til kommentar
....Den Atm koden er det ikke så uvanlig at skal oppgis

av og til....

Det er faktisk så uvanlig at du ALDRI skal oppgi den til noen, ikke engang banken som noen nevnte over her. Det er bare å se hva bankene har sagt i forbindelse med de siste ukers "skimming" av kort i norske minibanker.

Lenke til kommentar
....Den Atm koden er det ikke så uvanlig at skal oppgis

av og til....

Det er faktisk så uvanlig at du ALDRI skal oppgi den til noen, ikke engang banken som noen nevnte over her. Det er bare å se hva bankene har sagt i forbindelse med de siste ukers "skimming" av kort i norske minibanker.

Trorjeg forveksler med et annet nummer som

av og til skal oppgis de tre siste sifrene av

Er ikke helt sikker her, men tror det er nummer som står rett

over signaturen

Forresten: Hvis det var den 3 sifrede PIn koden som du bruker

for å logge inn i nettbanken og i minibanken? Ja det er vel den

det er snakk om her. Sorry trodde det var et nummer på

baksiden av kortet som av og til bes oppgis.

Nei den pin koden har jeg aldri oppgitt. Hadde jeg

vært obs på at det var DEN de spurte etter hadde

jeg nok skjønt med en gang.. :oops:

!

Lenke til kommentar

Då kan du nok trygt opne kontoen igjen... Du tenker på kontrollnr. Det må du oppgje nesten altid når du bestillar over internett. Viss du berre har gjeve opp den er det ingen fare.

Eg trur at du framleis har dendt informasjonen sjølv om det kom opp error. Det kan jo være med vilje at dei har lagt opp den sida slik at du trur at ingen skade er skjedd.

Men så lenge du ikkje har oppgjeve pin koden er der nok ingen fare. Men eg vil råde deg til å være litt meir forsiktig i framtida......

Lenke til kommentar
Då kan du nok trygt opne kontoen igjen... Du tenker på kontrollnr. Det må du oppgje nesten altid når du bestillar over internett. Viss du berre har gjeve opp den er det ingen fare.

Eg trur at du framleis har dendt informasjonen sjølv om det kom opp error. Det kan jo være med vilje at dei har lagt opp den sida slik at du trur at ingen skade er skjedd.

Men så lenge du ikkje har oppgjeve pin koden er der nok ingen fare. Men eg vil råde deg til å være litt meir forsiktig i framtida......

Det var nok kontrollnr jeg oppfattet det som i farten og sendte ja, stemmer det.

Du er helt sikker at det ikke er noen fare da altså, selv om de

mottok det andre?

Jeg oppgav jo nummeret og utløpsdatoen.

Passordet til Paypal var jo også oppgitt, men det har jeg endret.

Lenke til kommentar

Du sier at du har gitt dem kontroll koden kortet, dette menes at de kan fritt bruke kortet ditt på nettet...

Selv om paypal kontoen din har fått nytt passord så finnes det haugevis av firmaer som godtar visa direkte....

Og det finnes jo mange andre firmaer som har lignende systemer sånn som paypal som de kan melde deg på...

Gjør det kloke valget, snakk med banken din og hør om det er mulig å få et nytt visa kort (Da vil du som oftes få nytt visa nr og utløpsdato og kontroll nr, dette sikkrer deg fult mot framtidlig svindel)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...