Gå til innhold

Nytt kamera. s95, g12 eller p7000 ?

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe nytt kamera, men sliter med valget. Det står mellom canon powershot s95, canon powershot g12 og nikon coolpix p7000.

Jeg har tidligere brukt canon eos400d og en rekke canon ixus modeller, og finner stor glede i manuelle innstillinger, men vil ha noe lite og nett. Så en hybrid mellom disse er jeg ute etter. Jeg er klar over at ingen av de tre er i nærheten av et godt speilrefleks, men vil komme så nær som mulig. Er dette noe å satse på, eller burde jeg fortsette med ixus?

Det vil bli brukt til ferie, landskap, lek og generell knipsing.

Hvis noen kan gi meg tips, synspunkter og dele erfaringene sine her, vil jeg være veldig takknemmelig.

mvh

Øyvind

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kikk også på Panasonic LX5, og den kommende Olympus XZ-1.

Enig med Trondster at du bør se på LX5 og XZ-1 også. De ligger begge mellom S95 og G12/P7000 i størrelse og vekt.

Når det gjelder P7000 så synes jeg både Canon og Panasonic har bedre menysystemer enn Nikon når det gjelder kompaktkameraer, og både LX5 og G12 er klart raskerer i bruk, både bilde til bilde hastighet (med RAW) og fordi menyer og knapper rett og slett krever færre tasstrykk for endre innstilligner.

P7000 er derimot vel så rask på autofokus, og det er også en viktig egenskap så jeg synes Nikon totalt sett ikke kommer så dårlig ut. Kronglete meyer er også, i hvertfall til en viss grad en tilvenningssask og jeg ville ikke utelukket P7000 uten videre. Jeg synes Nikon har fått til sitt første virkelig bra seriøse kompaktkamera på mange år med P7000.

Men problemet med både G12 og P7000 er at de er for store og tunge for å være lommekameraer. Begge kan ligge i en romslig jakkelomme en stund, men de passer utvilsomt best i en ryggsekk elelr veske når de ikke er i bruk. Så spørsmålet som bare du kan svare på er om du vil ha med G12/P7000 oftere enn du ville orket å dra på speilrefleksen. Hvis ikke er en mer kompakt modell utvilsomt å foretrekke.

Endret av seriksen
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...
Gjest Slettet+312

Bumper denne opp igjen fordi jeg kikker på alle tre kameraene selv og synes det er vanskelig og velge.

Har et pentax k200D som bare blir liggende hjemme(fordi jeg er lat.) og skulle hatt noe mindre og lettere. Størrelsesmessig er alle tre like greie, fordi jeg nesten alltid har sekk eller veske.

Til problemet mitt: Jeg var innom japanphoto for å kikke på kameraene irl, og spurte om hva som er forskjellen på G12 og s95, svaret jeg fikk var: G12 er morsommere å ta bilde med...

uhm, noen som føler for å utdype? Er virkelig eneste forskjellen, størrelsen, blitsfoten og de ekstra lappene?

Lenke til kommentar

Jeg var innom japanphoto

svaret jeg fikk var: G12 er morsommere å ta bilde med... uhm,

Bor du i Fredrikstad :)

G12 har litt bedre zoomrange men dårligere vidvinkel og mindre lyssterk,S95 har popup blits og er mindre i størrelse.

Her har du en sammenlingne av kameraene.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+312

Nei, Oslo :p takk=)jeg får ikke opp noe på linken, men kan være crapy skole-PC også...

Endret av Slettet+312
Lenke til kommentar

Nei, Oslo :p takk=)jeg får ikke opp noe på linken, men kan være crapy skole-PC også...

Ok, er noen kompiser som har fått like fine svar i Fr.stad :)

Grunnet pris og størrelsen tror jeg at jeg ville gått for S95 nå for tiden, hvis du ikke har brukt for ekstern blits da.

Her har du en annen sammenligning og url'en: https://prisguiden.no/vis_side_ved_side.php?pids[]=133691&pids[]=133395&Sammenlign=Sammenlign

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...