Gå til innhold

chipset driver install trenger "floppy"

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har nettopp (etter mye frem og tilbake) installert xp på nytt på min maskin. Nå trenger jeg drivere. Problemet er at jeg ikke finner oppstartdisken som kom med MB, asus a8n-sli. Jeg har lastet ned chipset drivere fra asus, lagt over på usb men windows vil ikke spille de av. Jeg har sett at man kan freformatere en usb pinne til fat16 men er det noen andre måter å løse dette problemet på? Det virker veldig gammeldags.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du prøvd å laste .inf filene manuelt for de enhetene som mangler drivere?

Han har XP, da hjelper det ikke.

Det foreligger 4 muligheter for trådstarter:

1. Stikk til nærmeste databutikk og kjøp en usb-floppy drive. Evt bare kjøp en vanlig floppy-drive og noen disketter til. Mange hovedkort støtter fremdeles floppy-tilkobling, men det begynner nok å tynnes ut i rekkene.
  2. Lag en XP-installasjon hvor chipset-driverne er bundlet.
  3. Oppgrader til Windows 7. Da kan du installere drivere fra minnepinne.
  4. Ta steget og installer Linux. De aller fleste distroer har ikke slike "tullebegrensninger" og fungerer ofte "out of the box".

Lenke til kommentar

ok, sannsynligheten for at jeg kommer til å bruke noen kr på en floppy drive = 0. men det er jo helt sikker måter å få tilgang på cd-en som kommer sammen med MB, jeg har lastet ned en pakke fra asus, den har til og med en setup.exe men den nekter å funke. vet noen hvorfor? den ligger under asus, xp, a8n-sli other på asus sine sider.

Lenke til kommentar

Du har ikke behov for floppy for å installere drivere fra inn i XP.

Du sier at XP var ikke så enkelt å installere, se etter om du får diverse "mekelige" feilmeldninger når du prøver å installere noe, som kan tyde at Xp er ikke som det skal.

Men hvis alt er som det skal og når det gjelder chipset:

Drivere du har lastet ned, er de for x32 eller x64?

Er det setup.exe du ser på bilde som vil ikke starte?

post-90860-0-88869100-1296099256_thumb.jpg

• Liker 1
Lenke til kommentar

jepp, det er en av de setup.exe jeg prøvde å kjøre. jeg har jo installert xp fra samme cd forrige gang og kan liksom ikke huske at det var noe større problem.

jeg kjører xp-32. den finner usb med filene du har tatt screenshot av, de kan også kopieres inn på maskinen, men install wiz dukker opp og forsvinner igjen før det skjer noe.

kanskje du har rett, mulig xp har blitt installert feil på en eller annen måte.

Lenke til kommentar

Ikke umulig at det er noe feil med det du har lastet ned.

Du kan forsøke først å laste ned det her:

http://dlcdnet.asus....t_XP%262K_1.zip

http://dlcdnet.asus....set_XP&2K_2.zip

Du skal først extrakte de 2 zip filene i den samme folder. Det skal være 2 filer i den ( Chipset_XP&2K.part1.exe og Chipset_XP&2K.part2.rar (eller med zip extention)

Kopiere den folder i usb, og over til maskinen du skal installere. Du skal dobbelt klikk på den Chipset_XP&2K.part1.exe og se hva det blir.

Eventuelt installere sp2 eller sp3 før det og. Se her https://www.microsof...&displaylang=en Velg riktig språk.

eller

først install det her Viktig for AMD og før SP3 og deretter

https://www.microsof...&displaylang=en velg riktig språk

Både sp og drivere kan du vel ha i din usb med en gang.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

jeg har installert xp, usb osv kommer opp. den bare nekter å lese driverne.

og det er nok ikke noe feil med de driverne jeg har lastet ned, jeg har prøvd flere forskjellige men den nekter å kjøre igang installasjonsprogrammet. når jeg prøver å laste inn en ethernet driver, nekter den på at jeg har noe nvidia utstyr selv om det er den riktige driveren ifølge asus og andre.

Lenke til kommentar

Kanskje du må installere xp på nytt?

Kanskje du må lage en ny XPplate, hvis problemene var allerede der (i form av at noe filer ikke ble funnet under installasjon, men som du valgte å gå videre?)

Si hva du har av xp plate og du kan få hjelp å lage en ny. Det er enkelt, eventuelt med sp2 integrated, hvis den gamle ikke har det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...